De Hilversumse mediabedrijven YPCA, De Radiofabriek en Radiocoach starten onder de naam ‘The Radio Project’ een uniek project, waarbij een groep van 8 tot 10 jongeren de opdracht krijgt om binnen een half jaar te gaan bouwen aan het radiostation van de toekomst.
Ontwikkeling
‘The Radio Project’ heeft als doelstelling om op een unieke manier jong multimedia talent tot ontwikkeling te laten komen. Het project kent dan ook een eigentijdse en disruptieve aanpak.
No rules, just right
Binnen het project worden zo min mogelijk regeltjes opgelegd aan de jongeren, hetgeen een optimale innovatie ten goede komt. Ze krijgen van de initiatiefnemers een volledige vrijbrief om te gaan bouwen aan hun ideale radiostation. Het project eindigt op 1 januari 2019, het jaar waarin de radio 100 jaar bestaat.
Talentontwikkeling
Van de deelnemers wordt naast media skills ook een stuk ondernemerschap, een gezonde dosis lef en creativiteit verwacht. Direct vanaf de start wordt door de jongeren zelf al wekelijks content geproduceerd. Hierbij worden de ontwikkeling van het project, de talenten, de keuzes die worden gemaakt en het groepsproces continue in beeld gevolgd. De bedoeling is dat het platform nieuwe inzichten geeft in wat jongeren echt willen en welke communicatiemiddelen hierbij het beste passen.
Selectie
Jongeren in de leeftijd van 16 tot 21 jaar kunnen zich in juni aanmelden voor de selectierondes, door hun ‘one minute of fame’ in te sturen. In de maand juli vinden vervolgens verschillende selectiedagen plaats op het Media Park in Hilversum. Door een deskundige jury wordt uiteindelijk de definitieve selectie gemaakt van de groep jongeren die vanaf begin september aan ‘The Radio Project’ mogen gaan deelnemen.
Nieuw jongerenstation
‘The Radio Project’ heeft de ambitie in zich om een compleet nieuw radiostation, mediabedrijf of jongerenmerk te lanceren. “We laten de jongeren vanuit een volledig greenfield model starten, maar weten niet waar het gaat eindigen. Hoewel het de doelstelling is om te bouwen aan hét radiostation van de toekomst, kan het natuurlijk zo zijn dat ‘de radio’ volgens de jongeren helemaal geen toekomst heeft. Misschien wordt het wel podcast, YouTube of een volledig nieuw medium of platform waar wij nu nog geen weet van hebben”, aldus Jaco Bal van YPCA, De Radiofabriek.
100 jaar radio
‘The Radio Project’ eindigt op 1 januari 2019, het jaar waarin de radio in Nederland 100 jaar bestaat! Lars Schotanus: “We hopen natuurlijk dat er op 1 januari 2019 het radiostation van de toekomst er staat! Voor mij persoonlijk is dan de cirkel rond, omdat het dan precies 100 jaar geleden is dat ‘mijn voorvader’ Hans Henricus Schotanus à Steringa Idzerda wereldwijd de eerste radio uitzending verzorgde”.