Ziggo: geen plannen voor verplichte reclame op pvr’s

Ziggo ontkent dat het concrete plannen heeft om niet-onderbreekbare reclame te gaan plaatsen voor programma’s die met een pvr zijn opgenomen. Ook zou de kabelaar niet door omroepen met een dergelijk verzoek zijn benaderd. Dit bericht de website Tweakers.net vandaag.

De website Emerce berichtte eerder vandaag dat Marcel Nijhoff, lid van de raad van bestuur van Ziggo, zou hebben gezegd dat Ziggo overweegt om zogeheten preroll-reclame voor op een harddiskrecorder opgenomen uitzendingen te plaatsen. Dit zou de inkomstenderving door het overslaan van reclameblokken vooral voor commerciële omroepen moeten compenseren.

Ziggo-woordvoerder Gradus Vos stelt tegenover Tweakers.net dat de opmerkingen van Nijhoff uit hun context zijn gehaald. Er zou slechts zijn ‘gebrainstormd’ over de toekomst van digitale televisie. De kabelaanbieder zou geen concrete plannen hebben om de pvr’s van zijn abonnees te voeden met reclame-uitingen die niet overgeslagen kunnen worden. Ook zou het bedrijf niet zijn benaderd door Nederlandse omroepen met een dergelijk verzoek.

Volgens Vos is het echter niet ondenkbaar dat televisiezenders in de toekomst op een andere wijze reclame aan de kijker voorschotelen: “Er moet immers voor die content betaald worden. Dat kan via abonnementsmodellen of pay per view, maar een andere manier is het tonen van reclame”. Mogelijk dat kabelaars als Ziggo op termijn zullen overstappen naar het doorsturen van tv-kanalen via iptv, mede omdat het hierdoor eenvoudiger wordt om reclame-uitingen aan zenders of programma’s toe te voegen.

In België hebben commerciële omroepen vorig jaar al hun ongenoegen geuit over de toenemende invloed van het ‘uitgesteld kijken’ op hun reclame-inkomsten. Zij stellen dat Belgacom en Telenet hun product ‘kapot maken’ door eenvoudig te bedienen pvr’s aan hun klanten aan te bieden. (via Tweakers.net)