Het was al enige tijd bekend dat de televisie- en radiozenders van de NPO van naam zouden veranderen alleen was de exacte datum voor de invoering van de nieuwe namen nog niet bekend gemaakt.
“Het medialandschap en het mediagedrag verandert. De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) speelt hier op in. Het is belangrijk dat het publiek de programma’s van de Nederlandse Publieke Omroep goed kan blijven vinden en herkennen. Op radio en televisie, maar ook steeds vaker op tablet, smartphone en computer. Vorig jaar werden de gezamenlijke internetportal npo.nl en de NPO apps voor tablets, smartphones en smart-tv gelanceerd. De acht digitale themakanalen (zoals NPO Doc, NPO Politiek, NPO Nieuws) zijn eerder dit jaar gewijzigd van naam. Uitzending Gemist is per 1 juli verhuisd naar npo.nl en NPO Plus (het betaalde on-demand-platform van de publieke omroep binnen NLziet) is onlangs geïntroduceerd.”, aldus de NPO.
Volgens Shula Rijxman, bestuurder van de NPO, is dit een logische vervolgstap: ‘we geven de Nederlandse Publieke Omroep hiermee een duidelijk en herkenbaar gezicht dat je overal terug ziet. Het grootste risico is dat ons aanbod te versnipperd raakt. In al dat mediageweld willen we goed te vinden zijn.’
Logo’s uitgelekt
In juli 2013 onthulde deze website al de logo’s van de radio- en televisiezenders die de NPO vermoedelijk vanaf deze zomer gaat hanteren.
Vermoedelijk nieuwe logo’s radiozenders NPO