Aandeel KPN groeit naar bijna 29% van Nederlandse tv-markt

Telecomaanbieder KPN heeft in 2015 weer terrein gewonnen op de Nederlandse televisiemarkt, ten koste van kabelaar Ziggo. Dat blijkt uit het meest recente kwartaalrapport van Telecompaper over de Nederlandse televisiemarkt.

KPN wint marktaandeel

KPN won 2,3 procentpunten in marktaandeel gedurende 2015 om het jaar te eindigen met 28,7 procent van de tv-aansluitingen. Ziggo verloor 2,4 procentpunt om het jaar te eindigen met een aandeel van 52,2 procent. KPN profiteert volgens Telecompaper van een grote vraag naar televisie via glasvezel en DSL, waarmee het verlies van Digitenne-klanten ruimschoots kon worden gecompenseerd. Het bedrijf eindigde 2015 met meer dan 2,2 miljoen tv-klanten, waarvan bijna 1,9 miljoen IPTV-diensten afnemen. Op de digitale tv-markt groeide het marktaandeel van KPN met 0,5 procentpunt om 2015 te eindigen met 31,5 procent.

6000 aansluitingen minder

De hele Nederlandse televisiemarkt daalde met 6.000 aansluitingen in het vierde kwartaal naar 7,835 miljoen aan het einde van 2015, waarvan meer dan 89 procent digitale tv afneemt. Het aantal digitale tv-aansluitingen groeide met 0,5 procent in het vierde kwartaal, niet voldoende om de 4,8 procent daling van analoge tv-klanten te compenseren. Telecompaper verwacht dat het aantal tv-aansluitingen zal blijven dalen. In de komende vijf jaar tot 2020 is de verwachte gemiddelde daling 0,6 procent per jaar.

Omzet

De totale omzet uit tv-diensten wordt door Telecompaper geschat op 452 miljoen euro in het vierde kwartaal van 2015. In het kwartaal groeide de omzet met 1,1 procent. Voor heel 2015 genereerden de tv-aansluitingen een omzet van 1,797 miljard euro, een groei van 2,9 procent ten opzichte van 2014.

Laat een bericht achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.