De Autoriteit Consument & Markt (ACM) is een verkennend onderzoek gestart naar de Nederlandse radiomarkt. Dit bericht het Financieele Dagblad vandaag. De eerste gesprekken met betrokken partijen zijn volgens de ACM al gevoerd.
Fusie
Reden voor de verkenning is onder meer de recente fusie vorig jaar tussen commerciële radiostations van Telegraaf Media Groep (TMG) en Talpa in het nieuwe bedrijf Talpa Radio. Onder deze nieuwe radiogroep vallen sinds oktober vorig jaar de radiozenders Radio 538, Sky Radio, Radio 10 en Radio Veronica. Daarnaast bezit Talpa Radio ook de reclameverkooporganisatie One Media Sales. Dat bedrijf doet de reclameverkoop van Radio 538, 100% NL, Sublime FM, SLAM! en Radio 10, Radio Veronica en Sky Radio.
ACM
De fusie hoefde vorig jaar niet te worden aangemeld bij de ACM wegens een te geringe omvang. Dat hoeft alleen als een combinatie minimaal €150 mln omzet per jaar behaalt én twee van de samengaande bedrijven minstens €30 mln jaaromzet boeken. De radiofusie kwam niet in de buurt van deze twee eisen.
Vergunningen
Sinds enige tijd is het mogelijk om als bedrijf meer dan twee landelijke FM-vergunningen te bezitten. Sinds deze wetswijziging zijn er sindsdien grote verschuivingen geweest in het Nederlandse radiolandschap waaronder het samenvoegen van de radiozenders van de Radio 538 Groep en Sky Radio Group.
Persgroep
De Persgroep, eigenaar van Qmusic, gaf deze week al aan dat er naar hun mening onderzoek nodig is naar het Nederlandse radiolandschap. In Adformatie zei Christian van Thillo, topman van de Persgroep, dat hij “zich zorgen maakt” over de nieuwe radiogroep die Talpa-baas John de Mol heeft gesmeed.