De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) heeft de afgelopen vijf jaar zijn afhankelijkheid van externe organisaties explosief zien toenemen. Dit bericht de website Consultancy.nl
150 procent gestegen
Sinds 2012 zijn de uitgaven aan externe consultants en professionals met meer dan 150% gestegen. De uitgaven zijn zelfs zo hoog, dat deze neerkomen op bijna de helft van alle uitgaven aan salarissen van werknemers, een gegeven dat hoogst opmerkelijk te noemen is voor een organisatie die wordt gefinancierd uit publiek geld.
“Kosten lopen uit de klauwen”
Uit een analyse van de jaarverslagen van de NPO door de website Consultancy.nl, blijkt echter dat deze kosten de afgelopen jaren behoorlijk buiten de oevers zijn getreden. Waar tussen 2009 en 2013 niet meer dan €5 miljoen werd uitgegeven aan externe krachten, zo ging het in zowel 2016 en 2017 om uitgaven van meer dan €10 miljoen.
Deze kostenexplosie vindt plaats tegen een achtergrond van relatief stabiele of zelfs dalende organisatie-uitgaven van de NPO. Zo lagen de directe productie-uitgaven (TV, radio, online, distributie, enzovoorts) en de lasten van de bedrijfsvoering tussen 2015 en 2017 lager dan de uitgaven in 2012, terwijl de relatieve loonkosten per medewerker in 2017 juist in vergelijking met twee jaar ervoor zijn afgenomen.
Rode cijfers
Het nieuws komt op een moment dat NPO de druk voelt van het veranderende medialandschap. STER-inkomsten zijn aan het dalen, waardoor er vanaf 2019 miljoen euro’s minder budget voor de publieke omroep beschikbaar zouden komen. Tegelijk maakt wet- en regelgeving het voor de NPO lastig om op andere manieren geld te verdienen.
Ook worstelt NPO met de last dat het een door de overheid gefinancierde organisatie is. Plannen om van NPO net zoals UitzendingGemist een betaalde dienst te maken, stuitten in het landschap op forse kritiek.
Meer informatie op de website Consultancy.nl