Consumentenbond: zorgen over samenwerking Ziggo-Vodafone

De Consumentenbond is bang dat er door de fusie tussen Ziggo en Vodafone te weinig concurrentie op de telecommarkt overblijft. Dit schrijft de bond in een brief aan de Europese Commissie. In de brief heeft de Consumentenbond zijn visie rondom de samenwerking van Ziggo en Vodafone uiteengezet.

Zorgen

De Consumentenbond maakt zich zorgen over de toenemende concentraties in de telecommarkt in Nederland. De samenwerking van Liberty Global (het moederbedrijf van Ziggo) en Vodafone betekent dat de mobiele en vaste telecommarkt een duopolie wordt van Ziggo/Vodafone en KPN. Als Vodafone als onafhankelijke derde speler wegvalt, zijn er maar 2 partijen met een eigen vast en mobiel netwerk.

“Meer samenwerking gaat ten koste van concurrentie”

Bart Combée, directeur Consumentenbond: ‘In het verleden heeft Vodafone geprobeerd toegang te krijgen tot het kabelnetwerk van Ziggo met het argument dat er te weinig keuzevrijheid was voor consumenten en dat een derde partij hard nodig was. Door het aanbieden van diensten op het kabel- en glasvezelnetwerk van andere partijen zorgden zij voor meer concurrentie, maar deze samenwerkingsplannen gaan ten koste van concurrentie en de keuzevrijheid van consumenten.’

Kritisch kijken

De Consumentenbond vraagt de Europese Commissie om heel kritisch te kijken naar de samenwerking en waar nodig voorwaarden te stellen om de concurrentie in Nederland op de lange termijn te borgen. De Consumentenbond pleit al jaren voor het openstellen van de vaste netwerken zodat deze toegankelijk zijn voor andere partijen. Dan zullen aanbieders met elkaar concurreren op prijs en kwaliteit, en krijgen consumenten échte keuze.

ACM wil zelf onderzoek doen

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft deze week aan de Europese Commissie gevraagd om de gevolgen van de samenwerking tussen Vodafone en Ziggo zelf te onderzoeken. De fusie is gemeld bij de Europese Commissie omdat beide bedrijven een tamelijk hoge omzet hebben en internationaal actief zijn. De Europese Commissie bekijkt nu wie het onderzoek het best kan beoordelen: de Europese Commissie zelf of ACM. De Europese Commissie heeft tot begin augustus 2016 de tijd om een besluit te nemen wie de joint venture tussen Vodafone en Ziggo beoordeelt.

Laat een bericht achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.