De NPO moet stoppen met het uitzenden van reclamefilmpjes bij het terugkijken van programma’s via de dienst ‘Uitzending Gemist’.Dat zei D66-Kamerlid Kees Verhoeven vanmorgen bij BNR Nieuwsradio. Volgens Verhoeven levert de reclame bij de dienst weinig op.
Ergenis
Het Kamerlid ergert zich kapot aan de advertenties rondom programma’s op de site Uitzending Gemist. ‘Mijn programma begint pas na dertig seconden reclame, terwijl je iets wilt zien van een eerder moment waarbij de reclame natuurlijk ook al is uitgezonden.’, aldus Verhoeven bij BNR Nieuwsradio. De oppositiepartij vraagt staatssecretaris Dekker om te stoppen met online reclame bij het terugkijken van programma’s op sites van de publieke omroep. De Tweede Kamer debatteert vanmiddag over de Mediawet.
‘Bedrag van niks’
Online reclame levert de publieke omroep een ‘bedrag van niks’ op, zei Verhoeven bij BNR Nieuwradio. ‘De STER-reclame op televisie is een belangrijke inkomstenbron’, afgelopen jaar volgens de STER bijna 200 miljoen euro. Online is dat maar 4 miljoen euro.’
Bezwaren
Het Kamerlid heeft daarnaast twee principiële bezwaren: allereerst is er door de Nederlandse televisiekijker al betaald voor het programma online via belastinggeld. ‘En de publieke omroep is door reclames aan te bieden ook nog eens een concurrent van private nieuwsbedrijven als Telegraaf.nl, NU.nl en BNR.nl, die digitale advertentie-inkomsten nodig hebben om overeind te blijven.’
Tweets:
Uitzending Gemist kan reclame ook wel missen https://t.co/r0cyA7nCv3 pic.twitter.com/Fu2A37ORls
— BNR Nieuwsradio (@BNR) June 15, 2016