GfK: TV-verkoop rond WK-voetbal valt tegen

Voetballiefhebbers kopen veel minder nieuwe tv’s om het WK voetbal te kunnen volgen dan vier jaar geleden. Dat zegt marktonderzoeker GfK en waarover de NOS bericht.

Rond het WK van 2010 kochten bijna 527.000 mensen een nieuwe televisie. Nu worden naar schatting 279.000 nieuwe tv’s verkocht.

De oorzaak is volgens het GfK dat vrijwel iedereen tegenwoordig al een fraaie flatscreen thuis heeft hangen. In 2010 kochten consumenten nog massaal nieuwe platte beeldschermen om de grotere beeldbuistelevisies te vervangen, maar nu is de markt verzadigd. Tv-fabrikanten proberen de consumenten nog te verleiden met gebogen schermen, ultra-HD, enorme diameters en filterdunne schermpjes, maar de consument is daar minder voor te porren.

Dat wil overigens niet zeggen dat er niet meer televisie worden verkocht dan normaal. Het WK heeft nog steeds gezorgd voor een verkoopimpuls. In mei, in aanloop naarhet WK, zijn er ruim 20 procent meer tv’s verkocht dan in het WK-loze jaar 2013. GfK verwacht dat er dit jaar 1,1 miljoen tv’s worden verkocht. Ondanks het WK zijn dat er honderdduizend minder dan vorig jaar.