Glas- en kopernet KPN blijft open voor concurrentie

Telecomaanbieder KPN moet van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) ook de komende drie jaar verschillende aanbieders, zoals Tele2, Vodafone en Online, toegang geven tot zijn koper- en glasvezelnetwerk.  Dat heeft de ACM vandaag bekendgemaakt in een persbericht. ‘Op die manier is concurrentie tussen verschillende aanbieders mogelijk’, aldus de ACM. Consumenten en bedrijven kunnen blijven kiezen uit verschillende aanbieders op het vaste telecomnetwerk en profiteren van snellere en goedkopere telecomdiensten. Als ACM niet ingrijpt, is er te weinig keuze: KPN en UPC/Ziggo domineren dan de markt. ACM vindt twee aanbieders op deze markten te weinig om te kunnen spreken van gezonde concurrentie.

Henk Don, bestuurslid van ACM: “Door concurrentie op het telecomnetwerk besparen consumenten en bedrijven jaarlijks minimaal 250 miljoen euro doordat de prijzen voor telecomdiensten scherp blijven. KPN en UPC/Ziggo worden door de concurrentie bovendien uitgedaagd om te blijven investeren en innoveren in hun netwerken. Dat zorgt voor snellere en betere verbindingen in Nederland.”

Oneerlijk
KPN zei eerder deze maand dat het bedrijf het oneerlijk vindt dat het concurrenten toegang moet geven tot zijn netwerk, terwijl kabelaar UPC/Ziggo dat niet hoeft. Volgens de ACM is het glasvezel- en dsl-netwerk echter beter geschikt om meerdere partijen op toe te laten; op het kabelnetwerk is dat maar ‘heel beperkt’ mogelijk door de gebruikte techniek. Bovendien ligt op bedrijventerreinen meestal geen kabelnetwerk, terwijl KPN er wel diensten levert, aldus de marktwaakhond

KPN krijgt volledige zeggenschap over Reggefiber
KPN mag 60 procent van glasvezelboer Reggefiber in handen krijgen, heeft de Autoriteit Consument en Markt geoordeeld. KPN heeft nu al 51 procent van het bedrijf in handen. Nu marktwaakhond ACM de overname van Reggefiber heeft goedgekeurd, zal die op 1 november worden afgerond, maakte KPN vrijdagochtend bekend. KPN had al 51 procent van de aandelen in Reggefiber in handen, maar de resterende 9 procent zorgen ervoor dat KPN de volledige zeggenschap over het bedrijf krijgt. KPN betaalt 161 miljoen euro voor de aandelen. Tot halverwege 2017 kan KPN voor circa 650 miljoen euro ook de resterende 40 procent van de glasvezelboer overnemen.