Grote, digitale standaardpakketten zijn de norm voor het aanbieden van televisiezenders. Dat blijkt uit het onderzoek Diversiteit van Televisiepakketten dat het Commissariaat voor de Media heeft uitgevoerd.
Meer zenders in digitale standaardpakket
In de afgelopen jaren is het aantal zenders in de digitale standaardpakketten alleen maar gestegen. In 2018 ligt het gemiddelde aantal op 46 zenders per digitaal standaardpakket. “Deze standaardpakketten bevatten een hoge diversiteit aan zenders en genres. Daarmee garanderen ze nog altijd een divers aanbod voor de kijker.“, aldus het onderzoek. De gemiddelde diversiteitsscore van 0,84 is zelfs hoger dan deze ooit is geweest. In 2014 was deze score nog 0,82. Er is dus sprake van een lichte, lineaire stijging.
Stijging bij KPN en Ziggo
Bij de twee grootste aanbieders in Nederland werd het digitale standaardpakket in 2018 uitgebreid met 3 zenders. Volgens het onderzoek biedt Ziggo nu 63 zenders aan in haar digitale standaardpakket en KPN 56 zenders.
Meer HD
Ook worden zenders in de digitale standaardpakketten vaker in High Definition (HD) aangeboden. Daarnaast worden steeds meer losse betaalzenders, zoals Fox Sports of Ziggo Sport, in de digitale standaardpakketten opgenomen.
Analoge pakketten verdwijnen
Gelijk aan deze trend loopt de daling van het aantal analoge pakketten. De aanbieders boden in hun analoge pakketten de afgelopen jaren al steeds minder zenders aan. Inmiddels beginnen de analoge pakketten ook geheel te verdwijnen. Kabelaar Ziggo is in Nederland de belangrijkste aanbieder van analoge televisie en heeft besloten analoge televisie per regio te gaan uitfaseren de komende jaren.
Over het onderzoek
Het onderzoek naar televisiepakketten is in 2018 voor het vijfde jaar op rij uitgevoerd. De resultaten van de onderzoeken in de afgelopen jaren kunnen daarom goed worden vergeleken met de resultaten van het onderzoek dit jaar. Hierdoor zijn ontwikkelingen in het aanbod van televisiepakketten op zowel lange als korte termijn waar te nemen.
Het gehele onderzoek vind je hier.
Sociale media:
Uit ons onderzoek Televisiepakketten blijkt dat grote, digitale standaardpakketten 't aanbod van televisiezenders domineren. Deze pakketten bevatten 'n hoge diversiteit aan zenders en genres en garanderen daarmee nog altijd 'n divers aanbod voor de kijker. https://t.co/TUBBwScg3a pic.twitter.com/2BS3Dea5tN
— Commissariaat vd M (@CommvdMedia) November 19, 2018