Komst VI Oranje naar Kurhaus zorgt voor commotie

De komst van het RTL-programma VI Oranje naar het Kurhaus in Scheveningen zorgt voor veel commotie. Vorige week kwam naar buiten dat het personeel van het hotel het Kurhaus in Scheveningen zou worden uitgebuit

door het management van het hotel. Medewerkers die op een werkdag 15 uur hadden gewerkt zouden maar voor 7,5 uur worden betaald. FNV Horeca vindt dat de directie moet opstappen en bezint zich op maatregelen.

 

Tijdens het WK-voetbal verzorgd het televisieprogramma VI Oranje dagelijks uitzendingen van het Scheveningse hotel op RTL4 en RTL7. Er is zelfs een petitie gestart op Internet om er voor te zorgen dat VI Oranje het hotel gaat boycotten. De initiatiefnemers van de petitie vrezen dat medewerkers dubbele diensten moeten draaien om de show tot een succes te maken. Ze zouden hier niets voor betaald krijgen. “Ik vind dat RTL een statement moet maken en zich moet distantiëren van misstanden in het hotel”, aldus de petitie op internet.

RTL bezorgd over uitbuiting personeel Kurhaus
RTL Nederland is bezorgd over berichten in de media dat het personeel van het Scheveningse Kurhaus zou worden uitgebuit. Dat liet RTL maandag weten in een reactie op de berichten in het nieuws. VI Oranje-presentator Johan Derksen zei maandag tegen het Algemeen Dagblad dat RTL zich moet distantiëren van de manier waarop de directie met haar personeel omspringt. Johan liet weten dat het ‘geen feestje’ is om uit te zenden vanuit een hotel, dat ‘onfatsoenlijk met het personeel omspringt’. RTL laat in een reactie aan RTL Boulevard weten: “Wij hebben contact opgenomen met de directie van het Kurhaus. Het hotel heeft ons beloofd op korte termijn zelf met een verklaring naar buiten te komen, die wachten wij af.”

VI Oranje belangrijk voor gemeente Den Haag
Eerder gaf de gemeente Den Haag te kennen dat de komst van VI Oranje naar Scheveningen belangrijk is voor Den Haag. “Zeker tijdens de zomer is het belangrijk dat zo’n badplaats top of mind zit. Mensen moeten zich realiseren dat de stad en het strand een unieke combinatie is.”, aldus Heino Walbroek van de Stichting Marketing Scheveningen. De gemeente Den Haag investeert samen met het bedrijfsleven zo’n 190.000 euro om zoveel mogelijk mensen tijdens het WK naar het strand te trekken. Maar dat is een koopje, stelt Walbroek. “Als je ziet wat de mediawaarde is van de een programma waar 1.3 miljoen mensen naar kijken, is het een relatief laag bedrag.”