Kort medianieuws 11 maart 2015

  • Vanaf woensdag zijn de nieuwe cookieregels van kracht, meldt Autoriteit Consument & Markt (ACM). De toezichthouder gaat er op toezien dat partijen er zich aan houden en zal zo nodig boetes opleggen. Die kunnen oplopen tot 450.000 euro per overtreding. Lees verder
  • Bij vier regionale omroepen zijn in 2013 bonussen uitgekeerd. Naast de al bekende extraatjes voor de directeuren van de Limburgse omroep L1 en Omroep West, zijn ook bij RTV Noord en RTV Rijnmond bonusbetalingen aangetroffen. Lees verder
  • BumaStemra directie-voorzitter Hein van der Ree laat zich niet zomaar kortwieken. Staatssecretaris Fred Teeven besliste een paar jaar geleden dat de topsalarissen bij auteursrechtenorganisaties omlaag moeten, maar Van der Ree komt nu in actie tegen dat besluit. Lees verder
  • De geschorste Britse Top Gear-presentator Jeremy Clarkson wordt overspoeld door steunbetuigingen. Een petitie om hem weer aan het werk te krijgen is al meer dan 250.000 keer ondertekend. Lees verder
  • Houtzagerij Windels in Brunssum spant een kort geding aan tegen de Lokale Omroep Onderbanken LOO-tv en L1, vanwege beelden van een inval in de straat waar het bedrijf zit. Lees verder
  • Vanaf 1 april is de christelijke familiezender Family7 te bekijken op kanaal 230 bij UPC en Ziggo. Dit komt door de fusie van deze twee kabelmaatschappijen. Lees verder
  • De in Rheden en Rozendaal actieve lokale omroep M-FM wankelt, nu de Micro Omroep Stichting (zoals de officiële naam luidt), volgens de gemeente Rheden niet aan de wettelijke eisen voldoet Lees verder
  • KPN en Vodafone stoppen als eerste grote Nederlandse providers met het bewaren van telefoon- en internetgegevens van klanten. Woensdagochtend zette de rechter een streep door de Wet bewaarplicht telecommunicatiegegevens, die het bewaren van zulke data verplichtte. Lees verder
  • Omroep West, RTV Rijnmond en RTV NH bundelen hun krachten op het gebied van reclame, gericht op de B2B communicatie.  Vanaf 16 maart 2015 wordt Rob Jurriaans centraal aanspreekpunt voor de Business to Business reclamezendtijd op de drie regionale omroepen. Door de drie mediapartijen is een nieuwe propositie ontwikkeld, speciaal voor bedrijven die de zakelijke markt willen bereiken in Noord- en Zuid-Holland. In deze propositie worden radio en online naar voren geschoven en staan de ochtend- en avondspits centraal.