Kort medianieuws 15 mei 2015

  • De omroepen maken zich grote zorgen over de toekomstplannen van het centrale bestuur van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO). Het publieke bestel wordt minder open, de omroepen krijgen minder mogelijkheden en er komt minder ruimte voor creativiteit, waarschuwen ze in een gezamenlijke reactie. “We moeten voorkomen dat op termijn al het publieke media-aanbod uit één hand wordt georganiseerd en aangestuurd.” Lees verder
  • “Een sterke, moderne VRT is alleen mogelijk als onze organisatie onberispelijk is en de vakbond zal mee moeten gaan in het transformatieplan.” Dat zegt Leo Hellemans, gedelegeerd bestuurder van de VRT, vanochtend in interviews met De Tijd, De Standaard en De Morgen waarin hij een pleidooi houdt voor een compactere openbare omroep. Lees verder
  • KPN start in Den Haag met een geheel nieuw winkelconcept. De officiële opening van de eerste locatie aan de Lange Poten is op 29 mei. De winkel si al enkele weken open voor publiek. Lees verder
  • KPN is het best gewaardeerde telecombedrijf op het gebied van kennis en knowhow in ons land. Vodafone en T-Mobile scoren ook goed en completeren de top-3. Lees verder
  • Facebook ligt onder vuur in België. Facebook verwerkt heimelijk de persoonsgegevens van zowel haar leden, gebruikers als iedere internetgebruiker die in contact komt met producten en diensten van het netwerk, zonder daarvoor toestemming te vragen. Dat stelt de Privacycommissie, die een eerste principiële aanbeveling aannam over Facebook. Lees verder
  • Nieuwslezer Rik van de Westelaken kijkt door zijn deelname aan Wie is de mol? anders tegen de entertainmentbranche aan. “Ik heb me altijd blindgestaard op de journalistiek.” Lees verder
  • Naar de derde en laatste aflevering van het drieluik over het menselijk brein in DWDD University op NPO 1 hebben donderdagavond 1.326.000 mensen gekeken. Lees verder