Kort medianieuws 22 maart 2014

  • Jongeren in Vlaanderen kijken minder naar de traditionele tv-zenders en zoeken hun favoriete series en films steeds vaker op het internet. Dat blijkt uit een studie van Econopolis die het mediagedrag van de Vlaming in kaart bracht. Lees verder
  • Vrouwen worden in reclamespots op de Belgische televisie vaker als jonger of afhankelijker voorgesteld, terwijl mannen vaker als professioneel expert optreden. Dat blijkt uit onderzoek aan de Universiteit Antwerpen. Lees verder
  • Twitter Music, een dienst om nieuwe muziek mee te ontdekken, verdwijnt uit de App Store. Volgende maand stopt de hele dienst na precies een jaar met werken. Lees verder
  • AVROTROS-baas Eric van Stade pleit voor een nieuwe inrichting van Nederland 1, 2 en 3. ,,Wat mij betreft krijgt de publieke omroep een ’neutraal’ net, met AVROTROS, MAX en WNL, een conservatief net met KRO-NCRV en EO en een progressief net met BNN-VARA en VPRO”, zo zegt de omroepdirecteur vandaag in een interview met De Telegraaf.
  • Turkije is begonnen met het blokkeren van dns-servers van Google, die gebruikt werden om de Twitter-blokkade te omzeilen. Lees verder
  • FOX International Channels, bekend van tv-zenders als National Geographic, 24Kitchen en FOX Sports, timmert niet alleen op tv, maar ook online aan de weg. Sergio Falcon (35), Senior Vice President Digital Media Europe & Africa, gaat niet voor de quick wins, maar de lange termijn. “De roadmap per land is altijd weer anders.” Lees verder
  • De regionale commerciële radiozender Radio Continu zal vanaf vrijdag 28 maart op de etherfrequentie 93.4 FM in Hardenberg, nu nog Hotradio, worden doorgegeven en zal vanaf dat moment haar programma’s uit gaan zenden via deze FM frequentie. Radio Continu en Hotradio hebben daartoe gezamenlijk besloten. Hiermee vervult Radio Continu haar eigen wens maar ook de wens van vele luisteraars en adverteerders in Noord Overijssel en Midden en Zuid Oost Drenthe.