Kort medianieuws 8 april 2014

  • Ziggo komt met een eigen app waarmee gebruikers van Android en iOS kunnen bellen over een internetverbinding. Daarvoor gebruiken ze dan hun vaste nummer. Dat laat de provider dinsdag weten. Lees verder
  • De NOS is het sterkste mediamerk van Nederland, zo blijkt uit onderzoek van Interbrand. Discovery Channel komt met stip binnen op de tweede plaats. Het sterkste merk van 2013 (NU.nl) is gezakt naar zeven. Lees verder
  • De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) ziet in Nederland niet gebeuren dat streaming videodienst Netflix samen met de publieke omroep een serie zoals Lilyhammer zal produceren. Dat meldt het ANP. Lees verder
  • KPN stelt dat zijn 4g-netwerk vanaf dinsdag landelijk dekkend is. De provider zegt in de laatste regio’s 4g te hebben aangezet. Daarmee zou 4g ongeveer dezelfde dekking hebben als 2g tot nu toe had. KPN is anderhalf jaar bezig geweest met de uitrol van het nieuwe netwerk. Lees verder
  • Het NICAM heeft bedrijven als Google en Facebook voorgesteld om de Kijkwijzer in te voeren op sociale media en YouTube. Dit vertelde directeur Wim Bekkers van het NICAM op een jubileumcongres van het Commissariaat voor de Media in Bussum. Lees verder
  • Actrice Mary Anderson, die in 1939 de rol van Maybelle Merriwether speelde in de filmklassieker Gone With the Wind, is zondag overleden aan een hartaanval. Ze is 96 jaar geworden, meldden Amerikaanse media maandag. Lees verder
  • De ochtendshow van Mattie & Wietze op Q-music wint aan populariteit. Steeds meer twintigers en dertigers beginnen hun dag met de twee jonge DJ’s. Op 10 april 2014 is het precies twee jaar geleden dat Q-music de programmering wijzigde met onder meer de introductie van Mattie & Wietze in de ochtend. De ingeslagen weg werpt z’n vruchten af. Zo blijkt uit het Nationaal Luister Onderzoek, uitgevoerd door onderzoeksbureau GfK, dat het programma momenteel de snelst groeiende ochtendshow van Nederland is.
  • Bijna 1000 mensen hebben afgelopen weekeinde een bezoek gebracht aan de mediatoren van Alticom in Haarlem. Voor 10 euro per persoon kon men een bezoekje brengen in de zendmast en genieten van een uitzicht van grote hoogte. Het openstellen van de toren maakt onderdeel uit van de Heppieview-Tour. De opbrengst gaat in zijn geheel naar de Stichting Heppie. De komende maanden zullen ook de zendmasten van Markelo, Lopik, Hilversum en Tjerkgaast onderdeel uitmaken van de Heppieview-Tour.
  • KPN zal niet overal in Nederland dekking kunnen bieden voor het bellen van 112. Dat zegt KPN-directeur Eelco Blok. Er blijven volgens de directeur altijd ‘witte plekken’ waar geen mast dicht genoeg in de buurt kan staan om dekking te bieden. Lees verder
  • De verplichte opslag van telecomgegevens is in strijd met Europese grondrechten. De Europese regels schenden de bescherming van persoonsgegevens. Het Europees Hof van Justitie verklaarde de EU-richtlijn vandaag dan ook als ongeldig Lees verder
  • Reggefiber begint deze maand in Hoog Baarn met het uitrollen van het Baarnse glasvezelnetwerk. De bewoners van de oude en nieuwe Oosterhei moeten het meeste geduld hebben. Deze wijken zijn pas in het voorjaar van 2015 aan de beurt. Lees verder
  • De wereldwijde bestedingen zullen internationaal stijgen met 5,5 procent, voorspelt ZenithOptimedia in zijn kwartaalrapport.  Lees verder
  • André Vermeulen zal niet langer het Eurovisiesongfestival becommentariëren voor VRT Eén. De VRT kiest voor verjonging en geeft MNM-gezichten Peter Van de Veire en Eva Daeleman de kans om de zware taak over te nemen. Lees verder
  • Bij een enorme datadiefstal die vorige week in Duitsland aan het licht kwam, zaten ook e-mailadressen met wachtwoorden van Nederlanders. Het Nationaal Cyber Security Centrum (NCSC) doet onderzoek naar de gegevens. Lees verder