Kort medianieuws met aandacht voor kijkcijfers, Netflix, RTL, NOS en nog veel meer medianieuws:
- Telecom- en kabelreus Liberty Global zou de mogelijkheden onderzoeken om een bod te gaan doen op O2, het Britse dochteronderdeel van de Spaanse branchegenoot Telefonica. Lees verder
- Den Haag gaat de inwoners meer bewust maken van de risico’s van het internet. Zo moet worden voorkomen dat mensen slachtoffer worden van bijvoorbeeld diefstal van gegevens, identiteitsfraude of dat privé-filmpjes breed worden verspreid. Lees verder
- Classic FM past van 12 tot en met 27 mei, tijdens de eindexamenperiode, haar programmering aan. Het non-stop klassieke muziekstation ondersteunt de eindexamenkandidaten met speciaal geselecteerde muziek om rustig en ontspannen te kunnen studeren.
- Alle drie de kanshebbers op de jaarlijkse Zilveren Nipkowschijf komen van omroep VPRO. Het gaat om reisserie Langs de oevers van de Yangtze, het satirische programma Zondag met Lubach en documentaireserie De Hokjesman. Lees verder
- RTL is, aanvankelijk met Librissen als reclamepartner, het videokanaal Katwalk gestart: hét ‘platform voor de nieuwsgierige vrouw die er goed uit wil zien.’ Lees verder
- Omroep Centraal Gemert-Bakel zoekt de samenwerking met andere lokale omroepen in de regio. Waarnemend voorzitter Bernard van Zeeland heeft een overeenkomst ondertekend met Adri Vogels. Lees verder
- De BBC is bang dat de onafhankelijkheid van de publieke omroep in gevaar komt, als de overheid meer invloed krijgt op samenstelling van de raad van bestuur. Volgens The Guardian komt de regering donderdag met een voorstel om zeven van de dertien leden te mogen aanstellen. Daarmee zou een einde komen aan het historische zelfbestuur van de BBC.
- LekWaalMedia, de streekomroep die uitzendingen verzorgt in Leerdam, Zederik en Lingewaal, krijgt voor dit jaar een extra subsidie van 1520 euro. De gemeenteraad moet er 19 mei nog wel mee akkoord gaan. De omroep heeft het geld nodig voor de digitale doorgifte van het signaal in verband met de glasvezelkanalen in het zendgebied. (via AD)
- Ruim 2,9 miljoen Nederlanders stemden dinsdagavond af op de eerste halve finale van het Eurovisie Songfestival. Met een marktaandeel van meer dan 46 procent keek bijna de helft van televisiekijkend Nederland naar het liedjesfestijn. Lees verder
- De noodlijdende Omroep Venlo heeft een niet alledaagse deal met Woonwenz gesloten over de aflossing van een deel van de huurschuld. Een deel van de huurschuld is afgelost en de rest wordt middels reclamespots voor Woonwenz voldaan. Lees verder
- Mediaconcern RTL Group heeft de winst afgelopen kwartaal op jaarbasis met ruim 30 procent zien oplopen, tot 138 miljoen euro. Lees verder
- Jan Posthumus, mede-oprichter van de regionale omroep in het Noorden, is maandag overleden. Dat meldt RTV Noord. lees verder
- Netflix-gebruikers zien gemiddeld 160 uur minder reclame per jaar dan traditionele televisiekijkers. Lees verder
- De nieuwe autoshow van de bij BBC’s Top Gear beroemd geworden Brit Jeremy Clarkson heet The Grand Tour. Dit is woensdag bekendgemaakt meldden Britse media. Lees verder
- Sylvester Stallone gaat aan de slag voor Netflix. De Amerikaanse acteur werkt samen met Dave Broome aan de serie Ultimate Beastmaster, meldt Variety. Lees verder