Landelijke commerciële radio mag uitzendkwaliteit DAB+ verhogen

Landelijke commerciële radiozenders krijgen vanaf september 2017 de mogelijkheid om hun uitzendkwaliteit via DAB+ te verhogen. Dit blijkt uit het ontwerpbesluit van minister Kamp (Economische Zaken) rond het verlengen van de vergunningen voor landelijke commerciële radiozenders. Dit ontwerpbesluit ligt tot begin juni ter consultatie via Internet. Uit dit besluit blijkt dat de minister voornemens is om de vergunningen voor landelijke commerciële radio met vijf jaar te verlengen tot en met augustus 2022. Hierbij blijft de koppeling tussen een FM-vergunning en een DAB+-vergunning (digitale radio via de ether) gehandhaafd.

Simulcast

Momenteel hebben de negen landelijke commerciële radiozenders nog de verplichting om naast de verspreiding van het FM-signaal via DAB+ (simulcast) ook een tweede programma aan te bieden. Hierdoor zenden er nu 18 radiozenders uit via het landelijke DAB+-netwerk voor commerciële radiozenders op kanaal 11C. Aangezien elke vergunninghouder een totaalcapaciteit van 128 kbps heeft op dit netwerk moet deze capaciteit verdeeld worden over twee radiozenders. Zo biedt Radio 538 naast de eigen radiozender Radio 538 ook de zender Radio 538 Nonstop aan. BNR Nieuwsradio heeft op haar beurt de digitale capaciteit verhuurt aan Arrow Classic Rock Radio.

Capaciteit

Uit het ontwerpbesluit blijkt dat vanaf september 2017 de commerciële radiozenders de capaciteit van 128 kbps zelf mogen invullen en er geen verplichting meer is om een tweede radiozender aan te bieden. Partijen kunnen er voor kiezen om de capaciteit van hun eigen radiozender verder te verhogen waardoor er geen tweede radiozender meer wordt aangeboden. De capaciteit kan ook worden ingezet voor het aanbieden van zogenaamde “slide shows” waarbij er plaatjes meegestuurd worden met het signaal.

Innovatieve diensten

“De mogelijkheid voor de vergunninghouder om te variëren met een hogere geluidskwaliteit en innovatieve diensten en content, geeft de vergunninghouder de mogelijkheid om op basis van zijn kennis en ervaring en ontwikkelingen op de markt een goede propositie te doen voor de luisterconsument om over te stappen naar DAB+. Onder innovatieve diensten vallen bijvoorbeeld slideshows. Met slideshows kan bijvoorbeeld nieuws, file-informatie, foto’s vanuit de studio, commercials en meer grafische info uitgezonden worden. In de praktijk zullen de radio-omroepen kunnen uitproberen wat aanslaat bij de luisteraar om de overstap naar digitale radio te maken.”, aldus het ontwerpbesluit.

Belanghebbenden kunnen nog tot 6 juni hun visie geven over het ontwerpbesluit van het Ministerie van Economische Zaken. Meer informatie via: https://www.internetconsultatie.nl/nfp2016_wijziging

Laat een bericht achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.