Luistercijfers Vlaanderen: Qmusic haalt Studio Brussel in

In Vlaanderen heeft Qmusic de op één na best beluisterde radiozender. Dit blijkt uit de luistercijfers over de periode januari-mei 2018 (de zogenaamde golf 1).

Radio 2 blijft de grootste Vlaamse radiozender met 30,5% (31,35% in dezelfde periode vorig jaar). Tweede in de rij is Qmusic met 12,4% (11,1 in 2017), en daarna volgt Studio Brussel met 11,2% (komt van 12,41%). MNM haalt een aandeel van 9,9% (9,7%), Joe 8,9% (8,39%), Radio 1 8,4% (8,11) en Klara ten slotte heeft een marktaandeel van 2,5% (2,69 in 2017).

Nieuwe methode

De nieuwe luistercijfers is voor het eerst samengesteld op basis van een vernieuwde, meer accurate meting en bestrijkt de periode van 2 januari tot en met 6 mei van dit jaar. Uit de nieuwste meting blijkt dat ‘Sam, Heidi & Wim’ op Qmusic het populairste ochtendprogramma is bij 18- tot 44-jarigen en goed voor 492.000 luisteraars.

Werkvloer

Op de werkvloer is Qmusic ook de meest beluisterde zender (22,3% marktaandeel op 12+). Joe zet ook een mooi resultaat neer bij het algemene publiek met 8,9% (12+). Op de zenderdoelgroep 35-54 scoort Joe met 12,9%.

Tevreden

VRT-manager radio Els Van De Sijpe is tevreden met de luistercijfers. “Elke dag luisteren bijna 3,2 miljoen mensen naar ons aanbod; we bereiken ook veel jongeren, naar MNM luistert elke dag 1 op de 4 jongeren.”

Wallonië

In Wallonië is Bel RTL de best beluisterde radiozender in de meetperiode januari-mei met een marktaandeel van 14,65 procent. De commerciële radiozender vult de top 3 in Wallonië met RTBF Vivacité (13,96 procent) en Radio Contact (13,75 %).

Afbeelding:

(Bron CIM.be)