Luistercijfers Vlaanderen: VRT vergroot marktaandeel

Het Centrum voor Informatie over de Media (CIM) heeft de luistercijfers voor de Vlaamse radiomarkt bekendgemaakt voor de periode van 29 maart tot en met 27 juni 2014 (de zogenaamde 2014/golf 2).  Het totale marktaandeel van de radiozenders van de Vlaamse openbare omroep VRT stijgt in deze periode met 1,4 procent naar 62,5 procent marktaandeel.

In vergelijking met de vorige meting daalt het marktaandeel van Radio 1 met 0,1 procent. Radio 2 blijft de grootste radiozender in Vlaanderen met een marktaandeel van 30,3 procent (+1,5 procent). Ook VRT Studio Brussel laat een groei van het marktaandeel zien (+ 1,2 procent). De jongerenzender MNM en de cultuurzender Klara laten een lichte daling van het marktaandeel zien.

Bij de commerciële radiozenders laat alleen Joe FM een stijging van het marktaandeel zien en heeft nu een marktaandeel van 8,2 procent (+ 0,4 procent). Q-Music en Nostalgie behalen in deze meetperiode een lager marktaandeel ten opzichte van de vorige periode. Q-Music blijft op VRT Radio 2 na wel de best beluisterde radiozender in Vlaanderen.

VRT-radiomanager Els Van de Sijpe is tevreden. “We hebben met onze radionetten tijdens de periode waarin onder andere de verkiezingen vielen een gedifferentieerd aanbod op maat gemaakt voor jong en oud. Het is dan ook leuk om vast te stellen dat zoveel Vlamingen in die periode op ons afgestemd hebben.”

De cijfers van het CIM vind je hier: http://www.cim.be/media/Radio/Openbare%20resultaten/NL%20radio%2526%2523039%3Bs