Media kort: januari 1998

PORSIUS HAALT BEZEM DOOR HMG

Pieter Porsius, de nieuwe bestuursvoorzitter van de Holland Media Groep, gaat flink de bezem halen door zijn organisatie. De winst moet in het jaar 2000 omhoog naar 75 miljoen gulden, verklaarde hij deze week op een bijeenkomst van reclamemensen in Amsterdam. Die forse stijging wil Porsius bereiken door het toepassen van nieuwe formules bij RTL 4, waar niet getornd wordt aan het RTL nieuws en ook het sportnieuws blijft in de programmering. RTL 5 Nieuws & Weer gaat de concurrentie weer aan met Nederland 3 met meer informatieve programma’s en meer sport. Veronica moet efficienter gaan werken. “Het marktaandeel kan best nog wat omhoog en de kosten kunnen zelfs omlaag”, aldus Porsius. De toekomst van TV-10 blijft onzeker. Porsius gaat volgende bellen met Chaim Saban, de eigenaar van de matig draaiende zender, om te kijken wat er moet veranderen. Ook voor Veronica FM is 1998 het jaar van de waarheid.

TELEKABEL ZET KABELNETTEN ZUID-HOLLAND IN DE VERKOOP

Telekabel wil het kabelnet van Zoetermeer en het aandeel dat zij heeft in kabelmaatschappij Rijnland (verzorger voor tv- en radio in Leiden en omstreken) verkopen aan Casema. Telekabel heeft samen met de Casema nu een aandeel van eenderde in de kabelmaatschappij Rijnland. Het kabelnet van Zoetermeer is pas sinds een jaar in handen van Telekabel. Casema wil met de koop een werkgebied realiseren dat strekt van Den Haag tot Utrecht. Het voordeel van deze clustervorming zou zijn dat hierdoor de klant beter bediend kan worden en dat nieuwe diensten sneller kunnen worden ingevoerd. Telekabel kan zich meer gaan richten op Friesland en Gelderland. Of de verkoop doorgaat is nog niet zeker. Telekabel verwacht rond 1 maart meer duidelijkheid te verschaffen.

OMROEPEN HEBBEN WEINIG GELD OVER VOOR WK-AMUSEMENT

De omroepen RTL, Veronica en NOS weigeren veel geld te betalen voor interviews en showachtige sportprogramma’s tijdens het wereldkampioenschap voetbal. Televisiekijkers dreigen daardoor tijdens het WK in Frankrijk veel voetbalamusement mis te lopen en de spelers van Oranje vele miljoenen aan inkomsten. Dat bevestigen betrouwbare bronnen in de omroepwereld. Endemol had voor 3,7 miljoen gulden de productierechten willen kopen van ‘Team Holland BV’, het bedrijf dat de commerciele belangen van de Nederlandse topvoetballers behartigd. Endemol wilde kant en klare programma’s aan RTL, Veronica, Canal+ en de NOS doorverkopen. Maar deze week heeft de nieuwe topman van de HMG, P. Porsius, John de Mol te verstaan gegeven de bedragen onmogelijk te kunnen en te willen ophoesten. Ook de NOS, die voor heel veel geld de uitzendrechten van de wedstrijden heeft verworven, weigert te betalen voor extra intervieuws in bijvoorbeeld een WK-journaal. De heer R. Cohen, oprichter van ‘Team Holland BV’ reageert verrast op de ontwik- kelingen en vreest dat er door deze houding inderdaad minder voetbal- programma’s te zien zullen zijn.

NIEUWE ETHERFREQUENTIES GOED VOOR LUISTERCIJFERS

De commerciele radiostations Radio 538, Sky Radio, Radio 10 Gold en Veronica FM hebben hun marktaandelen in de eerste weken van januari flink zien stijgen dankzij de ingebruikname van een aantal nieuwe FM-etherfrequenties. Alle commerciele zenders samen hebben nu een marktaandeel van 51,3 procent tegen 42,8 procent eind vorig jaar. Hier de cijfers per station over de eerste weken van januari vergeleken met de marktaandelen van oktober/november 1997:

Sky Radio             17,1 (+2,7)
Radio 3fm             13,2 (-1,5)
Radio 10 Gold         10,8 (+2,5)
Radio 2                9,3 (-0,5)
Radio 538              8,7 (+2,8)
Radio Noordzee         7,2 (-0,5)
Radio 1                6,1 (-1,9)
Veronica FM            5,0 (+2,0)
Radio 4                1,5 ( 0,0)
Classic FM             1,0 (-0,6)
Radio 5                0,9 ( 0,0)
Regionaal             14,1 (-1,2)

Overigens is voorzichtigheid geboden. Het gaat hier om niet om gegevens van het reguliere marktonderzoek van bureau Intomart, maar om een tussen- tijdse meting. De foutmarges bij de gevonden percentages kunnen daardoor groter zijn dan normaal. Tevens is het onderzoek gehouden in een periode waarin de ontvangst van de zenders nog niet overal optimaal was. Des- ondanks is de trend duidelijk. De commeriele winnen, dankzij de nieuwe frequenties, ten koste van de publieke zenders en enkele commerciele zenders die door de herverdeling frequenties zijn kwijtgeraakt.

VAN DEN ENDE OMROEPMAN 1997

Televisieproducent Joop van den Ende is gekozen tot Omroepman van het Jaar 1997. Dat werd bekendgemaakt op de nieuwjaarsreceptie van het blad ‘Broadcast Magazine’. De jury zei in haar rapport ‘zo af te willen rekeken met het dedain dat in de journalistiek nog zo vaak wordt gehanteerd als het gaat om het grote amusement’. De verkiezing van Van den Ende was een verassing. Vooraf gold Gerard Hulshof, de scheidende netmanager van Nederland 1, als de gedoodverfde winnaar.

NIEUW: ANIMAL PLANET EN COUNTRY FM

Nederland krijgt er woensdag een nieuwe tv-zender bij. In samenwerking met The Discovery Channel en de BBC is het nieuwe station ‘Animal Planet’ tot stand gekomen. De zender zendt tussen 10.00 uur en 01.00 uur dagelijks documentaires over dieren en kinderprogramma’s uit. Het station is in eerste instantie alleen in de omgeving van Alkmaar en in het Westland te ontvangen. Liefhebbers van countrymuziek kunnen sinds kort afstemmen op Country FM. De zender is voorlopig alleen nog te ontvangen op de kabel in Den Haag (101.5 FM) en in Rotterdam (91.4 FM). Behalve muziek geeft de zender informatie over country-evenementen.

TV10 VERANDERT PROGRAMMERING

TV10 wordt weer ‘gold’. Per 1 februari voert het station wegens tegen- vallende kijkcijfers en op verzoek van de kijkers een drastische program- mawijziging door. TV10 keert terug naar het oorspronkelijke uitgangspunt: oudere en recentere klassieke series. De lange speelfilms worden, met uitzondering van de zaterdagavond, geschrapt ‘omdat die ook op andere netten zijn te zien’. Ook de actieseries en de praatshow van Ricky Lake (die ook op VRT TV-1 al het veld heeft moeten ruimen) sneuvelen. Daar- voor wordt de kijker getrakteerd op onder andere Star Trek, Capital News, Alias Smith and Jones, George & Mildred, The Love Boat en Benny Hill.

KORT NIEUWS – 1 –

-> In Amerika zijn deze week de Golden Globes uitgereikt. De prijs voor de beste tv-serie, musical of comedie ging naar nieuwkomer ‘Ally MCBeal’ van Fox Networks, ondanks de zware concurrentie van Frasier en Seinfeld.  

-> Veronica zendt vanaf zondag 1 februari een achtdelige televisieserie uit over de ontwikkeling van de (commerciele) radio tussen 1974 (het einde van zeezender Radio Veronica) en 1990. De nadruk ligt op de jaren tachtig. E e n van de aanleidingen is de terugkeer van Veronica op FM.  

-> Het radiostation Radio 538 wil niet meer samenwerken met uitgever Magazine Makers. De uitgever gaf nieuwe abonnees van het blad 538 Newz een pakket peppillen als welkomsgeschenk.  -> Eric Corton, bekend van het Veronica-muziekprogramma “’t Dak d’r af ” heeft bij Veronica een tweejarig contract afgesloten waarbij hij in de toekomst ook de gelegenheid zal krijgen grote amusementsprogramma’s te presenteren. Hij wordt naast Robert ten Brink en Rolf Wouters vooral de grote showman bij ‘The Young One’.  

-> De Telegraaf heeft bij de NMa, Nederlandse Mededingingsautoriteit, een klacht ingediend tegen de NOS en de HMG. De uitgever eist de vrije beschikking over de programmagegevens van de omroepen.  

-> De SES (eigenaar van de Astra-satellieten) voert onderhandelingen met hun Spaanse collega’s van HISPASAT over een mogelijk samenwerkingsverband De SES, die de onderhandelingen tussen de twee organisaties heeft bevestigd, is vooral geinterresseerd in de verbindingen tussen Zuid- Amerika en Europa die via HISPASAT mogelijk zijn.  

-> Een Amerikaanse onderneming heeft een chip ontwikkeld die alle vloeken en krachttermen in tv-programma’s wegfilterd. Het kastje van het bedrijf Principle Solutions reageert op de teletekst-achtige ondertiteling die in Amerika ten behoeve van doven wordt meegestuurd. Het kastje vergelijkt alle woorden in de ondertiteling met een lijst van krachttermen, die in een database is opgenomen. Precies op het moment dat zo’n vloek wordt uitgesproken onderbreekt de chip het geluid van de tv.  

-> De Haagse cabaretier Sjaak Bral gaat voor Veronica een televisieprogramma maken. Hij is leider van een discussieprogramma voor jongeren, getiteld ‘Zwart-wit’. Het wordt zowel op maandag als dinsdag uitgezonden. “Bral is in Den Haag wereldberoemd en daarbuiten nog niet”, aldus een woordvoerder van Veronica. De eerste uitzending is op 2 februari, van 18.50 tot 19.25 uur. Bral kwam recent in de publiciteit door zijn inzet voor het ‘Haagse Dictei’.  

-> Een nieuwe reclamespotje van de belastingdienst waarin actrice Olga Zuiderhoek stiekem een paar bonbons in haar zak steekt, valt niet bij iedereen in goede aarde. Het filmpje wordt nog tot en met morgen uit- gezonden en komt pas in maart weer terug op de buis, zonder de diefstal- scene.  

-> De Holland Media Groep gaat waarschijnlijk zelf de eigen teletekstpagina’s verzorgen. De huidige leverancier van de pagina’s, Twister Research, onder- handelt met HMG over de verkoop van de teletekstafdeling. Twister vindt dat de teletekstdienst niet past in de kernactiviteiten van het bedrijf en wil zich in de toekomst toeleggen op de exploitatie van 06-diensten. Bij de teletekst-afdeling werken momenteel 12 mensen.  

-> De playlist van KinkFM is live te volgen via Veronica teletext op pagina 469. Tevens is het mogelijk om via de website van KinkFM de lijsten te bewonderen. http://www.kinkfm.com/playlist .

CDA VOERT CAMPAGNE VIA RTL TEXT

Het CDA gaat campagne voeren op teletekst. De partij heeft daartoe een contract gesloten met het RTL Text. Vanaf 10 februari is er op RTL Text dagelijks nieuws te lezen over de CDA-campagne. De landelijke campagne- leiding en de provinciale afdelingen geven informatie over de activiteiten van de partij en over politieke standpunten. Het CDA heeft aanvankelijk geprobeerd ruimte te kopen op teletekst van de publieke omroep, maar dat bleek volgens een partijwoordvoerster niet mogelijk.

OPTA: MEERDERE KABELAARS IN GEBIED MOGELIJK

Het monopolie van de bestaande exploitanten van kabeltelevisienetten is ten einde. De Opta, de instantie die toezicht houdt op de telecom- sector, zal in het vervolg ook machtigingen verstrekken aan partijen die een kabelnet willen aanleggen of exploiteren in een gebied waar al een exploitant actief is. Overigens is het niet te verwachten dat de bestaande exploitanten van kabelnetten moeten vrezen dat andere markt- partijen massaal concurrende netten wil gaan aanleggen, want daarmee zijn ernorme investeringen gemoeid. Wel wordt het onder het nieuwe regime van Opta mogelijk dat exploitanten van bijvoorbeeld bestaande datanetwerken, deze gaan gebruiken voor de verspreiding van radio- en televisiesignalen.

VECAI: KABELAARS MOETEN MEER SAMENWERKEN

De kabelbranche lijdt aan een te grote versnippering. Het wordt tijd de handen ineen te slaan voor grootschalige ontwikkeling van nieuwe diensten op de kabel. Dat meldde M. van de Wouw, voorzitter van de VECAI tijdens het vorige week donderdag gehouden Telecongres te Bussum. De kabelwereld is te lang blijven steken in experimenten en weinig succesvolle, losse samen- werkingsverbanden. Ook H.J. Noorderhaven, algemeen directeur van CasTel benadrukte de noodzaak dit jaar spijkers met koppen te slaan. Volgens hem zijn grootschalige diensten, zoals een netwerk voor breedbandig dataverkeer en Internetverkeer nodig in plaats van lokale kabelkranten. Ook is Noorder- haven bang dat buitenlandse maatschappijen de dienst gaan uitmaken in het Nederlandse ‘kabelland’, hij doelde hiermee op de overname van Casema door France Telecom en de fusie tussen TeleKabel en UPC.

EDVARD NIESSING EXIT BIJ HMG

Edvard Niessing, nieuwslezer bij RTL 4 en 5 verdwijnt van het scherm. Zijn contract dat in mei afloopt, wordt niet verlengd omdat Niessing journali- stiek te licht is bevonden. Een andere reden voor zijn vertrek zou een algehele verjonging bij de nieuwsuitzendingen zijn. Als zijn opvolger wordt Jeroen Latijnhouwers genoemd, nu nog nieuwslezer bij RTL Sport. Overigens zal Edvard Niessing zijn werkzaamheden bij Radio West gewoon voortzetten.

“KWALITEIT NEDERLANDSE RADIO HARD ACHTERUIT”

In de media is deze week veel te lezen over de achteruitgang in radioland. Kwaliteitsprogramma’s als ‘Twee Meter’, ‘Leidsekade Live’ ‘Stompin’ en ‘Sesjun’ dreigen vanaf 1 september het veld te moeten ruimen omdat ze te duur zijn en/of niet genoeg luisteraars trekken. Daarvoor in de plaats komen veelal low-budgetprogramma’s die je op de meer dan tien commerciele omroepen ook kunt beluisteren. Vooral de VPRO maakt zich boos over het nieuwe ‘format’ wat op de popzender 3FM de dienst gaat uitmaken. De vrijheid in platenkeus wordt tot een minimum beperkt en veel themaprogramma’s (DJ-Element, Semtex etc.) dreigen te sneuvelen. Aan de andere kant schieten de ‘gezelligheidszenders’ als paddenstoelen uit de grond. Een zender als ‘JFK’ (Jazzy Funky Kool) is een slap aftreksel van een megeling tussen Love- en Sky radio. Per 8 februari krijgt Nederland er weer meer-van-hetzelfde bij als radio ‘Holland’s Glorie’ begint met het uitzenden van de Nederlandse smartlap. Juist in deze tijd hoort de publieke omroep te doen wat ze moet doen, aandacht besteden aan de muziek die de commerciele omroepen vergeten (uitzonderingen daargelaten) en niet kijken naar de luistercijfers. Neder- land is trots op een 3fm met een luisterpercentage van een paar procent maar met een muziekkeuze waar je ‘U’ tegen zegt.

RTL4 EN 5 WILLEN NIETS WETEN VAN NEDERLANDSE MEDIAWET

RTL 4 en RTL 5 willen zich niet onderwerpen aan de Nederlandse Mediawet. De commerciele zenders stappen naar het Europese Hof, om hun Luxemburgse status te behouden. Dat zei Peter Porsius, topman van de Holland Media Groep, deze week. Eigenlijk moeten RTL 4 en RTL 5 al per 1 maart voldoen aan de Nederlandse wet maar die datum wordt niet gehaald. De zenders hebben uitstel aangevraagd. Overigens hebben de twee ‘Britse’ radiozenders Sky Radio en Classic FM, die in hetzelfde schuitje zitten als RTL 4 en 5 wel een Nederlandse uitzendlicentie aangevraagd.

CANAL+ TEST INTERNET VIA DE KABEL

De France Canal+-groep is begonnen met het testen van Internetnettoegang via de satelliet. Sinds december is de abonnee-tv-aanbieder bezig met een testprogramma op de Astra satlliet. Het is de bedoeling dat de snelheid ongeveer twintig maal zo hoog licht als met een normaal 28.8 kbps-modem. De opdrachten die de gebruiker geeft lopen nog via het normale telefoon- net. Wanneer de dienst van Canal+ voor klanten beschikbaar komt staat nog niet vast.

“ENDEMOL HEEFT GOEDE KANSEN IN AMERIKA”

Televisieproducent Endemol ziet goede kansen om een voet aan de grond te krijgen op de Amerikaanse televisiemarkt. Ruud Hendriks, lid van de raad van bestuur van Endemol, heeft in New Orleans een contract gesloten met Dick Clark Productions, om samen afnemers te zoeken voor de succesvolle Soudmixshow. Endemol mikt met deze show vooral op de grote Amerikaanse networks (CBS, NBC, ABC en Fox) en niet zozeer op de lokale televisiezenders. Volgens Endemol hebben twee netwerken al belangstelling getoond. Eerdere pogingen om in de Verenigde Staten door te breken waren minder succesvol. De Amerikanen liepen niet warm voor ‘All you need is love’ terwijl deze productie het in Europa prima doet.

ENDEMOL BOOS OP AMERIKAANSE NAMAAK

Niet alles is ‘rozegeur en maneschijn” voor Endemol in Amerika. Endemol entertainment vindt namelijk dat de nieuwe Amerikaanse tv-show ‘Forgive or forget’ verdacht veel lijkt op het RTL-4 programma ‘Het spijt me’ dat hier wordt gepresenteerd door Caroline Tensen. De Nederlandse producent overweegt daarom een rechtszaak aan te spannen tegen de Amerikaanse omroep Fox. Endemol wil eerst nog gaan praten met Fox maar wil wel alvast onderzoeken hoe sterk ze staat in een mogelijke rechtszaak.

ASTRA WIL SCHUIVEN MET SATELLIETEN

De eigenaar van de Astra-satellieten, SES, overweegt om e e n van haar satelliet die nu op de positie 19,2 graden oost in de ruimte staat te verhuizen naar 28,2 graden oost. Oorspronkelijk was hier de nieuwe satelliet Astra 2A gepland maar door vertragingen bij het lanceren is het momenteel niet mogelijk om deze satelliet de lucht in te krijgen. BSkyB had op deze satelliet 14 digitale kanalen afgehuurd voor hun abonnee-tv-pakket. Het contract dat BSkyB met de SES heeft gesloten bevat een clausule waarin staat dat de SES vervangende transponderruimte beschikbaar moet stellen wanneer de capaciteit op de Astra 2A niet beschikbaar is.

COMMERCIELEN WERKEN AAN VERBETERING ONTVANGST

Er wordt door zendermaatschappij BroadCast Partners hard gewerkt aan een verbetering van de ontvangstkwaliteit van de zenders van Radio 538 en Veronica FM in Zuid-Holland. In februari moeten alle problemen zijn opgelost. Radio 538 (101.5 MHz) en Veronica FM (103.8 MHz) zenden beiden uit vanaf het ING-gebouw in Rotterdam. Voor deze zenders wordt gebruik ge- maakt van een nieuw type antenne dat circulaire polarisatie mogelijk maakt waardoor in steden de ontvangst beter moet zijn. Ook Classic FM, die samen met Sky Radio de Nozema als zendermaatschappij trouw zijn gebleven, hoopt per 1 februari beter te ontvangen te zijn. Er wordt nog gewerkt aan een nieuwe antenneconstructie op de zender in Lopik.

BARNEY OPENT ARROW OP 828

Wereldkampioen Darts, Raymond ‘Barney’ van Barneveld heeft vorige week donderdag Arrow Classic Rock Radio de ether in ‘gegooid’. Met een schot in de roos – het gaatje van een LP – zou de zender de lucht in gaan. Na vier pogingen en een verzoek aan de fotografen om niet meer in de ogen van Haagse Barney te flitsen lukte het dan uiteindelijk toch. Ook Barry Hay, zanger van de Golden Earring was bij de opening van de middengolfzender aanwezig en was blij met het in de ether komen van de classic-rock zender. Tevens werd het feit gevierd dat Arrow Classic Rock Radio nu ook in Den Haag op de kabel is te vinden (97.6 MHz). Op de middengolf is Arrow Classic Rock Radio te vinden op 828 kHz.

PROTEST: CLASSIC FM TERUG IN DE ETHER

Al eerder in het medianieuws meldde ik dat er nog wordt gewerkt aan de verbetering van de ontvangstkwaliteit van Classic FM. Hoe goed deze verbeteringen ook zullen uitpakken in onder andere het noorden en zuid- westen van het land is het afgelopen met de ontvangst van Classic FM via de ether omdat 538 de meeste zenders van het populairste klassieke station van Nederland heeft verkregen. Om Classic FM terug in de ether te krijgen is men in protestactie begonnen.

EINDE DREIGT VOOR CONCERTZENDER

De financiele nood bij de Concertzender is zo hoog, dat op 28 februari een zendersluiting dreigt. Tot die datum zijn de kosten, dankzij een donatie van de VPRO, gedekt. Van 7 tot en met 14 februari zal een laatste poging worden ondernomen de zender, die liefhebbers van klassieke muziek, jazz en wereldmuziek via de kabel en zonder reclameboodschappen bedient, te behouden. Luisteraars, culturele organisaties en bedrijfsleven zal worden gevraagd een financiele bijdrage te leveren zodat de e e n miljoen gulden aan jaarlijkse onkosten kan worden betaald.

JOOP VAN DEN ENDE: “TWEE RECLAMEVRIJE PUBLIEKE NETTEN”

E e n of twee publieke netten moeten reclamevrij worden gemaakt en worden betaald uit hogere omroepbijdragen. Volgens producent Joop van den Ende worden daar zowel de kijkers, als overige zenders beter van, omdat die de vrijgekomen reclamezendtijd kunnen verdelen. Tijdens een medialunch zei hij verder niet op te zien tegen nieuwe onderhandelingen over het miljoenen- contract met de Holland Media Groep. HMG-Topman Porsius wil het contract openbreken, omdat het nu niet ‘erg gunstig is’.

NOZEMA VERBETERD ONTVANGST CLASSICFM IN WESTEN

De ontvangst van Classic FM is deze week in het Westen van het land verbeterd. De Nozema heeft woensdag de nieuwe antenne op de zendmast Lopik in gebruik genomen. Tevens is het vermogen in westelijke en noord- westelijke richting verhoogd tot 28 Kilowatt, in de overige richtingen wordt met 5 Kilowatt uitgezonden. De nieuwe antenne en het extra vermogen moeten er voor zorgen dat de ontvangst van het klassieke station in de omgeving van Den Haag, Leiden en Rotterdam nu beter is. Veel luisteraars in die regio hebben de afgelopen weken geklaagd over een matige ontvangst. Door het slechte weer van de afgelopen weken was de Nozema niet in staat om de antenne eerder gereed te krijgen.

WEERKANAAL STAAKT UITZENDINGEN

Het Weer Kanaal is opgehouden te bestaan. Na anderhalf jaar heeft de Amerikaanse moedermaatschappij The Weather Channel besloten de geldkraan dicht te draaien. Dit heeft directeur Harry Otten van Meteo Consult, dat de weergegevens aanleverde aan het station, vorige week zaterdag bevestigd. Het Weer Kanaal verzorgde de uitzendingen vanaf september 1996 vanuit een studio in Londen en was sinds die tijd vierentwintig uur per dag te ontvangen op een aantal kabelnetten in Nederland. Het station gaf niet alleen (inter)nationale, maar ook regionale en lokale weersverwachtingen. Ook voor andere Europese-versies van het Weer Kanaal is het einde genaderd. In Nederland is afgelopen vrijdag het beeld op zwart gegaan.

ENDEMOL SLEEPT 20TH CENTURY FOX VOOR RECHTER

Endemol Entertainment heeft de Amerikaanse 20th Century Fox Company voor de rechter gesleept, omdat deze producent het Endemol programma ‘Het spijt me’ zou hebben laten kopieren. 20th Century Fox heeft Jonathan Goodsons Productions het vergelijkbare programma ‘Forgive and Forget’ laten maken. Goodson Productions heeft de formule eerder willen kopen van Endemol, maar Endemol weigerde dit. Endemol is op haar beurt bezig met de verkoop van de programmaformule aan een ander Amerikaans bedrijf.

COMMERCIELE EVANGELISCHE TV VERTRAAGD

De oprichting van een commerciel evangelisch televisiestation is fors vertraagd. De initiatiefnemers hoopten al halverwege vorig jaar met uitzenden te beginnen, maar door drukte bij de kabelexploitanten is er nog steeds geen contract. Een jaar geleden kreeg Evangelical Television (ETV) van het Commissariaat van de Media toestemming om ’s nachts uit te zenden. Volgens initiatiefnemer Dolf van de Vegte moet er meer evangelie op tv komen, vooral ’s nachts want dan zijn veel mensen met problemen te bereiken. De organisatie was op 1 juli vorig jaar startklaar om met uitzendingen te beginnen. “Maar het verkrijgen van ruimte op de kabel is een moeilijk traject”, aldus Van de Vegte.

KORT NIEUWS – 2 –

-> De televisierechten van de Formule 1 zijn de komenden drie jaar aan de Holland Media Groep verkocht. Als vanouds worden de uitzendingen op RTL4 vertoond. Ook de training en de ‘warm-up’ voorafgaan aan de Grand Prix zijn op RTL4 te zien. De eerste GP wordt op 8 maart in Australie verreden.

-> Met ingang van 6 maart krijgt John Jones, acteur in Sam Sam, een eigen show bij SBS 6. Hij zal iedere vrijdagavond 50 minuten te zien zijn in zijn programma dat Jones gaat heten. Volgens SBS 6 bevat Jones “kolderieke sketches, lachwekkende interviews en nog vele andere doldwaze onderwerpen”.  

-> Willem Duys is vorige week getroffen door een herseninfarct. Hij wordt behandeld in een ziekhuis bij Cannes. Zijn toestand is redelijk. De presentator van het radioprogramma ‘Muziek Mozaiek’ is al eerder geveild door gezondheidsproblemen. De presentatie van het radioprogramma wordt tijdelijk overgenomen door een vervanger.  

-> Time Warner’s dochter Warner Brothers heeft 10 procent in CanalSatellite, de digitale dochter van Canal Plus SA verworven. Hiermee wil het bedrijf zich meer op de Europese markt gaan richten. Het zou gaan om een investering van circa 200 miljoen gulden. Filmbedrijf Pathe bezit 20 procent in Canal Plus, het waterbedrijf Generale des Eaux bezit 10 procent.

-> Spotjes op The Music Factory en Sky Radio moeten jongeren aansporen om niet te vergeten om op 4 maart hun stem uit te brengen voor de gemeente- raadsverkiezingen. Daarnaast zijn in uitgaansgelegenheden gratis brief- kaarten te vinden met dezelde boodschap.

-> De regionale omroep voor Zuid-Holland Radio en TV West is in het weekend van 24 januari gekozen tot de beste Europese site als het gaat om radio en televisie. Vooral de regionale nieuwsberichten en de gebruiksvriendelijkheid worden geprezen. Zelf een kijkje nemen kan op: http://www.rtvwest.nl

SESJUN NAAR RADIO4

‘Sesjun’ verhuist, waarschijnlijk al met ingang van het winterseizoen (1998-99), van Radio 2 naar Radio 4. Het is daarmee het laatste jazzpro- gramma van een publieke omroep dat de overstap naar de klassieke zender maakt. Er waren geruchten dat het programma in zijn geheel zou sneuvelen door de hoge kosten en de invoering van het Vernieuwingsplan landelijke publieke omroep. De TROS ontkent dit en zegt: “We willen nog lange jaren doorgaan en een podium blijven voor de Nederlandse jazzmuziek.” Dit jaar viert Sesjun haar jubileumjaar. Op 23 april wordt er daarom een feestconcert gehouden, dat die avond rechtstreeks van 22.00 – 24.00 uur te beluisteren is op Radio 2.

NAPTE-TVBEURS: NEDERLANDSE PRODUCTIES NIET IN TREK

Amerikaanse omroepen zitten, ondanks berichten dat de deur op een kier zou worden gezet, niet op Nederlandse producties of formules te wachten. Dat is gebleken tijdens de NATPE-tv-beurs in New Orleans, waar het Nederlandse paviljoen vooral door Europeanen is bezocht. De Amerikanen hebben zelf niet alleen programma’s genoeg, ze zijn vooral bang voor vernieuwingen. “Die angst komt voort uit het feit dat na een misser hun kop eraf gaat”, aldus Ruud Hendriks van Endemol. Hij is er echter van overtuigd dat Endemol in de toekomst een groot Amerikaans succes- nummer krijgt. Voor Nederlandse documentaires bestaat verhoudings- gewijs veel belangstelling. Vooral de themakanalen die via de kabel in Amerika zijn te zien hebben interesse in met name de natuur- en reisseries van de EO.

FILMFESTIVAL-FILMS OOK OP CANAL+

Elf films van het Film Festival in Rotterdam zullen tijdens het evenement, dat tussen 28 januari en 7 februari plaatsvindt, ook te zien zijn bij Canal+. Het is uniek dat speelfilms die nog niet in de bioscoop zijn geweest op televisie verschijnen. De abonnee-zender besteedt in die periode door middel van interviews, voorbeschouwingen en commentaren van filmdeskundige Jac. Goderie, ook extra aandacht het festival. Ook de VPRO schenkt aandacht aan het Rotterdamse filmfestival. Dagelijks is er een uitzending van het filmmagazine ‘Stardust’ met daarin een verslag van de belangrijkste gebeurtenissen, premieres en gesprekken met gasten. Meer informatie op de uitgebreide website van dit festival: http://www.iffrotterdam.nl/

LUISTERCIJFERS NOVEMBER/DECEMBER

Vorige week stonden er in het medianieuws al de luistercijfers voor de eerste weken van januari. Dit waren echter een tussentijdse opname en behoorden niet tot het reguliere luisteronderzoek. In deze editie de reguliere luistercijfers voor de periode november/december van het afgelopen jaar. De marktaandelen zijn samengesteld aan de hand van het aantal luisteraars van maandag tot en met zondag tussen 07.00 uur en 24.00 uur. Ter vergelijking zijn de luistercijfers van de voorgaande perioden ook opgenomen.

                   Nov/Dec Okt/Nov Sep/Okt Aug/Sep
 1 Sky Radio      15.7    14.4    13.9    13.5 
 2 Radio 3fm      13.8    14.7    14.1    13.6 
 3 Radio 1         8.7     8.0     7.9     8.0 
 4 Radio 2         8.6     9.8    10.0     9.1 
 5 Radio 10 Gold   8.0     8.3     9.6     9.7 
 6 Noordzee        7.6     7.7     7.8     8.7 
 7 Radio 538       6.4     5.9     5.9     6.6 
 8 Veronica        3.0     3.0     3.1     3.2 
 9 Classic FM      1.8     1.6     1.6     1.5 
10 Radio 4         1.7     1.5     1.5     1.5 
11 Radio 5         0.9     0.9     1.0     0.9 
12 Love Radio      0.9     0.7     0.7     0.7 
13 Kink FM         0.5     0.6     0.6     0.7 
   Gez. Regio     14.7    15.3    15.8    16.0 
(c) 1998 SKY Radio

 

DALENDE CIJFERS VOOR RTL NIEUWS

Het RTL Nieuws kampt met matige kijkcijfers. In vijf jaar tijd is de animo van de kijkers gedaald van elf naar vijf procent voor het avondbulletin van half acht. Hoofdredacteur Rik Rensen en adjunct Harm Taselaar hebben een kritische bespreking gehad met een aantal redacteuren en zijn tot de conclusie gekomen dat hun nieuws te saai en afstandelijk is. Het lijkt te veel op het NOS-Journaal, de onderwerpen liggen te ver van de belevings- wereld van de kijkers, die naar RTL kijken voor ‘Lucky Letters’ en ‘Goede tijden, slechte tijden’ en tussendoor het nieuws meenemen. Rensen en Taselaar willen het interne discussiestuk niet nader toelichten. Wel zegt Taselaar desgevraagd dat het een discussiestuk betreft dat dient om de redactie ‘op scherp te zetten’.

APELDOORN TEGEN BOUW ZENDMASTEN DELTA171

De gemeente Apeldoorn weigert KPN een milieuvergunning te geven voor de bouw van vier zendmasten, elk met een hoogte van 320 meter, in Radio Kootwijk op de Veluwe. De gemeente Apeldoorn is bang dat de gezondheid in gevaar komt, electronische storingen zullen optreden in apparatuur door het hoge vermogen en de zendmasten het landschap aan zullen tasten. De zenders, die bedoeld waren voor het langegolf radiostation Delta 171, zullen mogelijk op een andere plaats worden gebouwd.

PAUL VAN LIEMPT PRESENTEERT MET HET OOR OP MORGEN

Journalist Paul van Liempt is presentator geworden van ‘Met het oor op morgen’, een laat actualiteitenprogramma dat van maandag tot en met donderdag van elf uur ’s avonds tot e e n uur s’ nachts op TalkRadio wordt uitgezonden. Dit programma moet de concurrentie aangaan met het Radio 1-programma ‘Met het oog op morgen’. Van Liempt ondervraagt in de studio, of telefonisch, gasten die op de uitzenddag in het nieuws staan. Ook krijgen luisteraars de kans rechtstreeks vragen te stellen. TalkRadio hoopt met dit interactieve programma een goed alternatief te brengen voor mensen die na al die jaren ‘het Oog’ nu eens wat anders willen.

PROGRAMMABLAD NOG STEEDS DE BRON VOOR TV-KIJKER

Het programmablad is nog altijd de belangrijkste bron van informatie voor de tv-kijker. De omroepgids wordt regelmatig door 71 % van de bevolking gelezen; bijna tweederde gebruikt het blad om te bepalen waarnaar er op tv gekeken wordt. Dat blijkt uit een representatieve steekproef onder de Nederlandse bevolking uitgevoerd door de NOS-dienst Kijk- en Luister Onderzoek (KLO). Daarmee scoort de tv-gids veel beter dan de mediapagina van de krant. Hoewel 90% van alle huishoudens over een krant met mediapagina beschikt, gebruikt slechts de helft daarvan deze pagina’s om te kijken wat er op de buis komt. Op de derde plaats komt Teletekst, dat door ongeveer eenderde van de bevolking wordt geraadpleegd voor het programma-spoorboekje.

RAI EN JAARBEURS KOMEN MET BEURS-TV

De vorige week gefuseerde Rai Group en Koninklijke Nederland Jaarbeurs gaan dit najaar waarschijnlijk op proef beurs-tv uitzenden. Dit moet ge- beuren rond de beurs voor consumentenelektronica, die naar verluidt weer Firato gaat heten (vorig jaar nog onder de naa, ‘Emotions’). De Rai/Jaar- beurs Group onderhandelt met de belangenorganisatie van kabelmaatschappijen Vecai over een tijdelijk kabelkanaal dat voor beurs-tv wordt vrijgemaakt. ‘Probleem blijft dat je op deze manier iedere keer weer een kanaal moet krijgen en bereik moet opbouwen’, aldus een woordvoerder van de Rai/Jaar- beurs Group. Een andere optie is het produceren van een kant en klaar beurs-tv-programma dat overdag door zenders als SBS6 en RTL5 kan worden uitgezonden. Beurs-tv kan ook rond andere publieksbeurzen worden ingezet en bij grotere vakbeurzen zoals LandbouwRAI/VIV en Horecava.