Naamswijzigingen voor diverse themakanalen NPO op komst

De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) heeft het voornemen om bij diverse digitale themakanalen een naamswijziging door te voeren. Dit blijkt de begroting van de NPO over 2018 die de NPO in alle stilte heeft gepubliceerd zo heeft deze website ontdekt.

Extra

Nog dit jaar worden de themakanalen NPO Best, NPO Cultura en NPO 101 omgevormd tot NPO 1 Extra, NPO 2 Extra en NPO 3 Extra. NPO Zapp/Zappelin Xtra, NPO Politiek en NPO Nieuws blijven dezelfde naam houden.

Alternatief

Met de naamswijziging wil de NPO de kanalen meer als alternatief voor de kijkers op de hoofdkanalen invullen en een meer niche-invulling geven voortgaande op de hoofdkanalen. Dat betekent de facto een einde voor de themakanalen voor respectievelijk het beste uit het NPO archief (NPO Best), de culturele programmering van NPO Cultura en de specifieke (vooral BNNVARA) invulling voor jongeren op NPO 101.

Voor zover bekend zal NPO 1 Extra het kanaal blijven delen met NPO Zapp/Zappelin Xtra. Voor NPO 1 Extra zal 950.000 euro, NPO 2 Extra 2 miljoen en NPO 3 Extra 1,15 miljoen euro beschikbaar komen in 2018. Voor de hoofdkanalen is 569,177 miljoen als kosten opgevoerd voor 2018; in 2017 was dit 28 miljoen euro minder.

Weinig radio-ambities

Op radiovlak worden er voor volgen jaar niet heel veel ambities uitgesproken door de Nederlandse Publieke Omroep anders dan dat voor NPO 3FM ‘bekendheid’ van DJ’s moet worden verhoogd, net als het versterken van ‘storytelling’ en extra online inzet.

Bij NPO FunX is het de bedoeling dat speciale radionieuwsuitzendingen uitgebreid worden naar de middag en avond op werkdagen. Het radiobudget wordt in totaal verlaagd met 1,315 miljoen euro naar 73,3 miljoen euro. Voor de online-activiteiten geeft de NPO 28,685 miljoen euro uit.