Netflix, HBO en Amerikaanse kabelbedrijven gaan het delen van wachtwoorden door hun abonnees aanpakken. Dit bericht de website Security.nl op basis van informatie van nieuwsbureau Bloomberg. De bedrijven lopen door het delen van het abonnementen miljarden dollars mis.
Delen
Veel abonnees delen hun inloggegevens met andere familieleden of kennissen en delen zo de abonnementskosten. Het ziet er naar uit dat het uitwisselen van deze gegevens in de toekomst op problemen gaat stuiten.
Tactieken
De mediabedrijven zouden verschillende tactieken overwegen om het probleem aan te pakken, waaronder mogelijk het verplichten van periodieke wachtwoordresets of het via sms versturen van codes die moeten worden ingevoerd om te kunnen blijven kijken, aldus bronnen tegenover Bloomberg. Wanneer deze tactieken niet zouden werken zou mogelijk zelfs het inloggen via een vingerafdruk kunnen worden verplicht.
Consumentvriendelijke maatregelen
Netflix is bekend met het feit dat accountgegevens worden uitgewisseld. Enige tijd geleden liet Netflix-directeur Reed Hastings nog weten dat het delen van wachtwoorden iets is waar het bedrijf mee moest leren leven, aangezien het ook vaak legitiem gebeurt, bijvoorbeeld tussen partners en kinderen.
Er zijn volgens de website Security.nl echter nog aanwijzingen dat Netflix deze tolerante houding gaat veranderen. Vorige maand maakte chief product officer Greg Peters nog bekend dat er naar de situatie wordt gekeken en er een “consumentvriendelijke” oplossing wordt gezocht.