CASEMA VOERT FREQUENTIEWIJZIGINGEN DOOR IN BREDA EO

Op woensdag 20 september wordt het televisiepakket in Breda en Teteringen uitgebreid met Animal Planet, The BOX, BBC World en het Etalagekanaal. Op diezelfde datum veranderen dan ook de frequenties van bijna alle zenders. De frequentiewijziging is noodzakelijk om meer keuzevrijheid te bieden in de toekomst. Abonnees hebben, vooruitlopend hierop, enkele weken geleden kunnen kiezen uit twee pakketvormen: het basispakket van 17 zenders of de combinatie van het basis- en pluspakket van 34 zenders. De frequentiewijziging is het gevolg van de uitbreiding van het kabelnet en om in de toekomst meer keuzevrijheid aan de abonnee te kunnen bieden. Hierdoor wordt het televisiepakket alvast gesplitst in een basispakket en een combinatie van een basis- en pluspakket.

RADIOSPOTJE MICROSOFT GELAAKT

De Vereniging Open Source Nederland (VOSN) heeft bij de Reclamecodecomissie een klacht ingediend tegen Microsoft. Het softwarebedrijf heeft reclamespotjes voor de radio gemaakt die volgens de VOSN niet door de beugel kunnen. De uitingen op de radio vallen in het kader van een actie tegen illegaal kopiëren van software, vooral door het midden- en kleinbedrijf. De actie wordt door Microsoft ook in gedrukte vorm gevoerd, door het plaatsen van advertenties met een vingerafdruk. Op radio 1, 2 en 3 alsmede op Sky Radio zijn de spots te beluisteren. De luisteraar krijgt te horen dat het maken van een kopie van software gelijk staat aan diefstal. Voor Joost Helberg, voorzitter van de VOSN zijn hiermee grenzen overschreden. ‘Vooral de toonzetting van de spot, die sterk doet denken aan een Postbus 51-boodschap, werkt misleidend’, aldus Helberg. De VOSN hoopt, dat de Reclamecodecommissie Microsoft op de vingers zal tikken. (Automatisering Gids)

RADIO538 WINT 2 MARCONI AWARDS

Radio 538 heeft twee Marconi Awards gewonnen tijdens het omroepcongres. Erik de Zwart won de Marconi Award voor radioman van het jaar. Edwin Evers is benoemd tot radiopersonality van het jaar. Erik de Zwart over de prijzen: “Wij zijn erg blij met deze waardering van onze vakgenoten. We hebben een zeer stormachtige periode achter de rug waarvan we nu de vruchten plukken. Het gaat goed met Radio 538 en wij zijn erg trots op onze Marconi Awards”, aldus de Zwart. (Radionieuws

VRT-TOP VRAAGT 1 MILJARD EXTRA PER JAAR

De VRT-top heeft per jaar ongeveer 1 miljard frank (25 miljoen euro) meer middelen nodig. Op die manier moet de VRT gelijke tred kunnen houden met de gestegen reclameinkomsten van de commerciële zenders. Woensdag presenteerde VRT-topman Bert De Graeve de plannen waarmee de VRT-directie straks naar mediaminister Van Mechelen stapt. In de eerste plaats doet de VRT een inhoudelijk voorstel voor een kwalitatieve omroep. De VRT vertrekt van haar opdracht voor de Vlaamse wetgever. De overheid moet zelf uitmaken wie het bedrag betaalt: de overheid of reclame. (VRT txt)

SBS MET NET-TV OP UPC-KABEL

SBS6 begint in april 2001 op de kabel van UPC met vier tv-programma’s met begeleiding door internet, onder meer met aanbiedingen waarvoor direct online bestellingen mogelijk zijn. SBS6 denkt volgens commercieel directeur Frank Eijken aan de programma’s Het Hart van Nederland, Klussen en Wonen en met sport, aldus berichten in het Algemeen Dagblad en Het Financieele Dagblad. Eijken sprak tijdens het Nationaal Omroepcongres in Bussum. Eijken spreekt van ‘t-commerce’, waarvan hij percentages denkt te kunnen innen van verkochte producten en aangebrachte klanten voor diensten. (Planet Multimedia)

MOEDERBEDRIJF SBS SCOORT IN OOST-EUROPA

De mediagroep SBS verovert voormalige Oostbloklanden als Polen, Roemenië en Hongarije. Met formats als de “Soundmixshow”, “Rad van Fortuin” en Mexicaanse soaps weet  de mediagroep steeds meer Europese kijkers te boeien. Daarbij is er ook plaats voor lokale invulling. De culturele verscheidenheiden verschillende marktsituatie in de landen bepalen de andere helft van hoe de zenders er uitzien. Met stations in Scandinavië, Nederland, Griekenland, Zwitserland en Vlaanderen is de groep in Centraal-Europa een van de belangrijkste mediaspelers. (VRTtxt)

VCR-ZENDERS WILLEN VOORRANG BIJ FREQUENTIEVEILING

De Vereniging voor Commerciële Radiostations (VCR) vreest buitenlandse deelneming aan de veiling van FM-frequenties volgend voorjaar. Hoewel de officiële procedure nog niet is gestart is er vanuit het buitenland al interesse getoond in de frequenties die het kabinet bij opbod wil verkopen. De VCR stapt naar de rechter omdat zij voorrang wil bij de veiling. De radiostations in de VCR verenigd, Sky Radio, Classic FM, Radio 538, Noordzee FM, Veronica FM en Radio 10 FM, zijn bang dat hun investeringen voor niets zijn geweest. Volgens Jerney Kaagman, secretaris van VCR en directeur van Noordzee FM, is het Britse Virgin een van de belangstellenden. Volgens Martin Banga, voorzitter van de VCR en directielid van Sky Radio, bestaat de mogelijkheid dat buitenlandse media met grotere budgetten de frequenties voor de neus wegkapen. ,,En dat terwijl we de afgelopen jaren zo veel geld hebben geïnvesteerd in de zenders en hebben laten zien dat de frequenties geld waard zijn”, zegt Banga. Als het kabinet besluit de huidige zenders geen voorrang te verlenen zullen deze schadevergoedingen vragen voor de energie, geld en goodwill die zij de afgelopen jaren in de frequenties hebben gestoken. (ANP)

“OVERNAME FOX DOOR SBS BIJNA ROND”

De overname van tv-zender FOX 8 door SBS is bijna rond. Een definitief akkoord wordt deze week verwacht. Dat melden bronnen rond het Amerikaanse moederbedrijf SBS Broadcasting SA, in Nederland grootaandeelhouder van NET 5 en SBS 6. In juni werd bekend dat FOX in de verkoop zou gaan en SBS behoorde meteen tot de belangstellenden. FOX is voor de helft in handen van The News Corporation van mediamagnaat Rupert Murdoch, de andere helft is eigendom van FOX Kids Europe. Murdoch wil van zijn belang af wegens tegenvallende resultaten. “Over de te betalen prijs en de invulling van het station is weinig discussie. Het enige waardoor de deal nog op het laatste moment kan afketsen is hoe de samenwerking met FOX Kids eruit moet gaan zien”, zegt een ingewijde.  FOX weet op dit moment gemiddeld niet meer dan 2 tot 3 procent van de kijkers aan zich te binden. Als SBS overgaat tot overname, zal de programmering in de avonduren flink worden aangepakt, waarbij meer op specifieke doelgroepen wordt gemikt. SBS wil gezien de lopende onderhandelingen geen commentaar geven. (Telegraaf)

VPRO BRENGT VIERLUIK OVER MAX TAILLEUR

De VPRO zendt vanaf 25 september een vierdelige radioreeks uit over Max Tailleur. De moppentapper overleed tien jaar geleden, maar de boekjes met zijn repertoire zijn nog in menig huishouden te vinden. Het vierluik is gemaakt door Micha Wertheim. In deel 1 wordt de loopbaan van Tailleur belicht, in deel 2 zijn hele merchandise en zijn wereltoernees, in deel 3 is er aandacht voor de reactie van joods Nederland en voor zijn inzet voor reumapatiënten en in deel 4 gaat het over het gebrek aan een goede opvolger. De uitzendingen hebben plaats om 22.10 uur via Radio 5. (ANP)

VAN DER PLOEG: RADIO-VEILING DEFINTIEF IN SEPTEMBER 2001

De al lang aangekondigde veiling van etherfrequenties voor commerciële radio vindt definitief volgend jaar september plaats. Uitstel is uitgesloten. Dat zei staatssecretaris Rick van der Ploeg tijdens de eerste dag van het Broadcast Nationaal Omroepcongres, in het Hilversumse Raadhuis. VCR-voorzitter Martin Banga: “Onzin, de planning van de overheid voorziet in een veiling tussen half februari en half maart en dat moet men nog maar zien te halen. Per 1 september kunnen de nieuwe eigenaren de verworven frequenties gaan gebruiken.” Onlangs hebben de individuele (commerciële) FM-partijen de overheid gedagvaard omdat ze verwachten door een veiling direct in hun belangen te worden getroffen. Die zaak is inmiddels in behandeling. (Adfo)

RTL GROUP BREIDT UIT IN SPANJE

Het Europese televisieconcern RTL Group wil zijn belang in de Spaanse televisiezender Antena 3 uitbreiden met 6,23 procent naar 16,23 procent. Dat hebben de twee bedrijven woensdag bekendgemaakt. RTL Group neemt het belang over van de Bank of New York voor 155,7 miljoen euro (342,5 miljoen gulden). De acquisitie moet nog goedgekeurd worden door de kartelautoriteiten. Het concern wil daarmee zijn positie in Spanje en zuidelijk Europa versterken. RTL Group is in Nederland grootaandeelhouder van de Holland Media Group, met de tv- zenders RTL4 en RTL5. (NRC)

RENOVATIE NETWERK ZEKATEL AFGEROND

Zekatel heeft de renovatie van haar kabelnetten voltooid. Het lokaalverdeelnet, bestaande uit 350 wijkcentra, was reeds in 1998 volledig verglaasd. Nu zijn alle wijknetten gerenoveerd en is elk van de 140 duizend aansluitingen interactief. ZeelandNet heeft via het kabelnet van Zekatel ruim achtduizend internetklanten aangesloten. (Vecai)

ZOEY GAAT WERKEN VOOR DE MOL

Eddy Zoëy werkt de komende drie jaar bij John de Mol Producties. Zoëy vertrekt met onmiddellijke ingang bij BNN en gaat voor De Mol een showprogramma maken. Hoe zijn nieuwe showprogramma eruit gaat zien en bij welke omroep het te zien zal zijn, weet Zoey nog niet. De komende weken hoopt hij samen met mensen van De Mol tot een `format` te komen. “Het wordt zeker niet zo`n saai, lullig Fred-Oster-programma”, zegt hij, verwijzend naar Avro`s Weekend Kwis van de jaren zeventig. (o.a. Tubantia)

IKON-VOORZITTER FABER TREEDT AF

IKON-voorzitter dr. Sytze Faber treedt per 1 oktober af. Dit heeft een voorlichter van de IKON bevestigd. Faber is vier jaar voorzitter van de interkerkelijke omroep geweest. Het bestuur heeft inmiddels een commissie bestuursstructuur ingesteld, die het functioneren van het bestuur moet bekijken en tevens een profiel voor een nieuwe voorzitter moet opstellen. Faber was in de periode 1977-1985 zowel lid van de Tweede Kamer voor het CDA als hoofdredacteur van het Friesch Dagblad. Vervolgens was hij tot 1998 burgemeester van Hoogeveen. Per 1 november wordt IKON-directeur Lejo Schenk directeur van het Tropenmuseum. Hij heeft dertig jaar bij de IKON gewerkt. (ANP)

UPC: “DIGITALE DECODER KAN MAAR E E N TOESTEL ‘BEDIENEN’

Amsterdammers die niet alleen in de woonkamer, maar ook in de kinderkamer willen kijken naar de nieuwe digitale tv-zenders die kabelexploitant UPC binnenkort zal doorgeven, zullen diep in de buidel moeten tasten. De nieuwe digitale decoder van UPC kan maar één tv-toestel van signaal voorzien. Wie op de tienerkamer digitaal naar TMF wil kijken, moet een tweede decoder huren. De prijs voor de eerste decoder moet UPC op grond van afspraken met Amsterdam beperkt houden tot drie gulden per maand. Voor de tweede of derde decoder zal de kabelexploitant evenwel ‘tussen de tien en twintig gulden per maand’ in rekening brengen, deelt een woordvoerster van UPC Nederland mee. ‘Volkomen onbespreekbaar,’ is de reactie van de gemeente. Daarmee stapelen de conflicten rond de kabel zich op. De hoofdstad is nog steeds met UPC in een oorlog verwikkeld over de doorgifte van een goedkoop basispakket van vijftien publieke tv-zenders. Maandag was de laatste dag waarop UPC met voorstellen kon komen om het conflict te beëindigen. ”Wij hebben nog plannen binnengekregen,” aldus de woordvoerder van de gemeente. Dit betekent mogelijk dat de kabelaffaire, die inmiddels een peperdure advocatenkwestie is geworden, voor de rechtbank moet worden uitgevochten. De oorzaak van het conflict is simpel. UPC heeft niet voldaan aan zijn verplichting voor het einde van september dit jaar heel Amsterdam te voorzien van een digitale set-topbox, zoals de decoder ook wel heet. Tegelijk met de invoering van dit kastje moet UPC een basispakket van vijftien zenders doorgeven tegen een verlaagd tarief van vijftien gulden per maand. Het tegenwoordige tv-aanbod van UPC omvat 32 zenders en kost 20,50 gulden per maand.

UPC zal ‘op zijn vroegst over twaalf maanden’ heel Amsterdam kunnen voorzien van decoders, liet het concern onlangs weten. Daardoor zal ook de invoering van het goedkope basispakket pas een jaar later mogelijk zijn. De gemeente vindt dit onacceptabel, omdat mensen met lage inkomens die het basispakket wensen, al die tijd de hogere prijs moeten betalen voor het pakket met 32 zenders. ”UPC is in gebreke gebleven. Wij hebben geen boodschap aan de technische problemen die de kabelmaatschappij zegt te hebben met de decoder,” aldus de gemeentewoordvoerder. De technische problemen zijn veroorzaakt door Microsoft. Dit softwareconcern slaagde er niet in de software voor de decoder op tijd klaar te krijgen. UPC zegt dat de levering van de decoders in de laatste week van september begint. In totaal worden de komende twaalf maanden dertigduizend set-topboxen in de hoofdstad uitgezet. De woordvoerder van UPC Nederland voorziet geen juridische problemen met de gemeente. Er worden ‘alleen nog wat afrondende besprekingen’ met Amsterdam gevoerd, aldus UPC. (o.a. Parool)

VAN DER PLOEG: “REGELS VOOR CONCENTRATIES IN MEDIASECTOR NODIG”

In zijn openingsspeech tijdens het zojuist gestartte Omroepcongres waarschuwde staatssecretaris Rick van der Ploeg voor de gevaren van schaalvergroting in de mediasector. Zijn betoog was enigszins dubbelzinnig, vond hij zelf. ôAan de ene kant wijs ik op de schaduwzijden van schaalvergroting, aan de andere kant roep ik de publieke omroep op tot strategische alliantiesö, zei Van der Ploeg, die duidelijk maakte dat hij zich druk maakt over het feit dat keuzevrijheid voor consumenten en pluriformiteit van informatie in het geding kunnen komen. “Waar het mij om gaat, is de schaduwzijden van horizontale en verticale integratie te beperken. Nodig zijn daarom ex ante regelingen die zijn toegesneden op de mediasector. Daarvan staan overigens al voorbeelden in de Mediawet, namelijk spelregel voor concentratie en cross-ownership, die gelden voor dagbladuitgevers en commerciele omroep.” (ADformatie)

MONSTERBOARD.NL EN MTV-NL SAMEN OP ZOEK NAAR NIEUWE VJ’S

Monsterboard.nl en MTV in Nederland zijn een samenwerking aangegaan om nieuwe Nederlandse VJ’s te werven. Via Monsterboard.nl kunnen geinteresseerden in de functie van VJ zich aanmelden. Uiteindelijk worden vijf potentiele kandidaten geselecteerd. Zij reizen af naar Londen voor een orienterend gesprek en een tour in de MTV studio’s. Een kandidaat zal in ieder geval een dag lang ‘VJ for a Day’ worden en e e n programma van MTV ‘co-hosten’. Op 12 oktober zullen de vijf potentiele kandidaten bekend worden ge- maakt. Vanaf dat moment kan iedereen, via Monsterboard.nl, zijn of haar voorkeur voor de nieuwe MTV VJ opgeven. De uiteindelijke beoordeling blijft natuurlijk bij MTV. (hvb)

MTV START CAMPAGNE VOOR NEDERLANDS KANAAL

Dat Nederland een eigen MTV-kanaal krijgt, wordt door muziektelevisiestation onder de aandacht gebracht via een rtv-, print- en bioscoopreclamecampgane. Tevens krijgt MTV Nederland een eigen logo. Centraal in de reclame-uitingen staat zangeres Kelis, die haar hit -“I hate you so much right now” – in het Nederlands zingt – “Ik haat jou zoveel recht nu”. De commercial is gisteren gestart op SBS6, Net5, Cartoon Network en op MTV zelf. Voor radio is de keuze gevallen op o.a. Arrow, Veronica FM en diverse regionale zenders. Op printgebied schakelt MTV muziek-, lifestyle- en gamestijdschriften in. Daarnaast is een 30-secondencommercial vier weken lang te zien in alle Pathe theaters. (ADformatie)

EXTRA ETHERFREQUENTIE VOOR STADSRADIO BREDA

Om ervoor te zorgen dat alle Bredanaars Stadsradio Breda via de ether kunnen ontvangen, krijgt de omroep op termijn een tweede frequentie. Er komt een tweede zendmast op wegrestaurant Roadhouse bij Hazeldonk. “Vooral in het zuiden van Breda en in Bavel en Ulvenhout is de zender slecht te ontvangen”, zegt directeur A. de Vogt van Stadsradio Breda. Een Belgische zender die op dezelfde frequentie uitzendt veroorzaakt storing. De nieuwe zendmast gaat op een andere frequentie uitzenden dan de Belgische zender. De Vogt kan niet vertellen wanneer de zendmast in gebruik genomen wordt. Ook de frequentie is nog niet bekend. Het gaat om een investering van 17.000 gulden. (R. Poppelaars/BN Stem)

VERONICA ONDERBREEKT PROGRAMMERING BIJ SPANNEND BB-NIEUWS

Veronica onderbreekt de reguliere programma’s als zich in de nieuwe serie van Big Brother (BB) een spannende ontwikkeling voordoet. Kijkers kunnen er dan rechtstreeks getuige van zijn, in plaats van te moeten wachten tot de geplande samenvatting. Programmadirecteur K. Gerritsen van Veronica overlegt nog met de andere HMG-zenders (RTL4 en 5) of zij in zo’n geval kijkers doorverwijzen naar Veronica. Dat zei Gerritsen dinsdag bij de presentatie van Big Brother 2. Veel is hetzelfde gebleven in vergelijking met de eerste serie. De belangrijkste wijziging is dat dit jaar niet negen, maar twaalf bewoners in de Big Brother-vesting zijn te bewonderen. Wel is de inrichting soberder. Energie is alleen verkrijgbaar met muntjes (gaat af van het budget), brood moet in de tuin worden gebakken in een houtgestookte oven en er is een reparatiekamer aan het pand toegevoegd. Daarin moeten bewoners eventuele kapotte voorwerpen zelf repareren. Reparateurs hoeven dan niet op te draven, waardoor elk niet noodzakelijk contact met ‘de buitenwereld’ wordt voorkomen. (ANP)

OPLOSSING VOOR PERMANENTE DAV-VERBINDINGEN

Na onderhandelingen door Showbizz NL, Broadcast Partners en de OLON met de RDR, is het voor publieke en commerciele lokale omroepen in Nederland nu mogelijk geworden om binnen de zogenaamde ‘lokatiezenderband’, kanaal 9, enkele frequenties te gaan gebruiken voor permanente verbindingen. Voor met name de kleinere, minder gebudgetteerde omroepen is dit zeer goed nieuws. Zij hebben nu een alternatief voor de dure Digistreamverbindingen, na het binnenkort opheffen van de vertrouwde analoge lijnen door KPN. Uiteraard is e.e.a. aan duidelijke officiele spelregels gebonden. Op de site www.showbizznl.com is informatie over de nieuwe mogelijk- heden te vinden.

MTV: NEDERLANDSE EDITIE VAN START

MTV richt zich vanaf vandaag direct tot de Nederlandse kijker. De muziekzender zendt Nederlandse programma’s uit met Nederlandse presentatoren en (een deel van) de buitenlandse uitzendingen worden ondertiteld. MTV gaat zo de concurrentie aan met de clipzenders The Music Factory (TMF) en The Box. Het nieuwe MTV biedt een mix van de bestaande programmering, aangevuld met shows en muziek van eigen bodem. Actrice Fleur van der Kieft en nieuwkomer Romeo Egbeama zijn de nieuwe gezichten van het station. Het oprichten van een Nederlandse MTV-poot zat al langere tijd in de lucht. In Europa heeft de zender nu negen regionale edities. TMF is op dit moment marktleider in Nederland, met ongeveer twee keer zoveel kijkers als MTV. “Natuurlijk is het onze bedoeling om de strijd aan te gaan met TMF”, zegt Brent Hansen, algemeen directeur MTV Europe. “Maar dat is zeker niet de niet de enige reden voor deze stap. We proberen ons in elk land aan te passen aan de kijker op de manier die bij dat land past. Het is niet zo dat wij het Nederlandse MTV volgens bepaalde vaststaande schema’s opbouwen. We kijken waar de markt behoefte aan heeft. Zo blijven, zeker in het begin, heel veel elementen van het ‘oude’ MTV overeind staan, omdat die het gewoon goed doen. We zoeken een goede balans tussen lokaal en internationaal.” In Duitsland ging MTV de strijd aan met het plaatselijke muziekstation Viva. Voor het eerst in zes jaar heeft MTV daar nu hogere kijkcijfers dan Viva. “We verwachten dat het Nederlandse MTV minstens zo succesvol wordt”, denkt Hansen. (o.a. Telegraaf)

EDDY ZOEY WEG BIJ BNN

Presentator Eddy Zoey is opgestapt bij de jongste publieke omroep BNN. Zoey en de omroep konden het niet eens worden over een salarisverhoging. Eddy Zoey is sinds het publieke begin van de omroep in 1998 actief geweest voor de omroep. Door ziekte van presentator en oprichter Bart de Graaff werd de plaats van Zoey in de programmering steeds prominenter. Het is onduidelijk wat de toekomst van Zoey in de omroepwereld gaat worden. Zoey is momenteel actief voor de commerciele omroep Veronica. Tevens is Zoey nu actief als zanger. Zijn single ‘Bijna’ (met bijbehorende clip) staat genoteerd in de Top 40. (hvb)

SLAM! FM WIL IN DEN HAAG OP DE KABEL

De commerciele muziekzender Slam!FM is op haar website een actie gestart voor toegang tot de Haagse kabel. De voorganger van Slam!FM, New Dance Radio, is begin dit jaar door de Haagse Programma Raad van de kabel gehaald en vervangen door regionale commerciele zender Fresh102. Nu New Dance Radio een herstart heeft gemaakt onder de naam Slam!FM wil men dolgraag terug op de Haagse kabel. Hagenaars die Slam!FM willen terug hebben op de Haagse kabel kunnen een email sturen aan de Haagse Programmaraad: dehaagseprogrammaraad@wxs.nl.

“TV GELDERLAND TAST PRIVACY AAN”

Een tiental kijkers van TV Gelderland heeft bij de omroep geklaagd over aantasting van hun privacy.Vanuit een helicopter maakt de zender videobeelden van de provincie. Kijkers vinden dat ze te herkenbaar in beeld worden gebracht. Diverse klagers dreigen naar de rechter te stappen. TV Gelderland maakt tot eind deze week opnames vanuit de lucht. Gelderlanders die op een originele manier de aandacht van de piloot trekken, kunnen een prijs winnen. Hoofdredacteur Campman stelt dat de camera alleen inzoomt op mensen die mee willen doen aan deze wedstrijd. Inmiddels is het aantal kijkers ten opzichte van vorig jaar verdubbeld. (NOStt)

VLAANDEREN: CANVAS-TEKST IN OLYMPISCH KLEEDJE

Sinds maandagavond tot 2 oktober is het Teletekst-aanbod op de Vlaams- talige publieke omroep opgesplitst. TV1 biedt het gewone aanbod, ook op sportief vlak, Canvas biedt een exclusief olympisch aanbod, met algemeen olympisch nieuws, en per olympische discipline detailgegevens en cijfermateriaal. Die gegevens zullen dag en nacht bijgewerkt worden. Door het tijdsverschil met Australië, Sydney ligt negen uur voor op onze tijd, zullen heel wat competities immers plaatsvinden als het hier nacht is. Speciale aandacht gaat uiteraard uit naar de Belgen die in Sydney actief zijn. (VRTtxt)

Z@PPELIN METEEN MARKTLEIDER

Het nieuw jeugdnet van de publieke omroep, dat uitzendt op Nederland 3 en is bestemd voor kinderen tot 12 jaar, is na zijn eerste uitzendweek met een marktaandeel van 23,3 pct marktleider in de doelgroep. Fox Kids, tot nu toe marktleider, behaalde in week 36 een marktaandeel van 21,5 pct bij de groep tot en met 12 jaar. KinderNet5 behaalde 10, 3 pct, Cartoon Network 6,0 pct en het Vlaamse KetNet 5,7 pct. Dat blijkt uit het CKO dat wordt uitgevoerd door Intomart in opdracht van NOS, Ster en IP. Het laatste uur van Z@ppelin, tussen 18.00 en 19.00 uur, wordt het meest bekeken, met gemiddeld 175.000 jeugdige kijkers. Dat correspondeert met een marktaandeel van 52 pct. Vorig jaar was dat nog 41 pct, op schooldagen 47 pct. (Adformatie)

VLAANDEREN: EUROSPORT OOK IN ANTWERPEN VAN DE KABEL

Eurosport is sinds dinsdag 12 september om 13.00 uur in Antwerpen van de kabel gehaald. De ultieme gesprekken tussen de intercommunale Integan en Eurosport hebben niet tot een oplossing geleid. Eurosport is een commercieel tv-station dat inkomsten haalt uit reclame. De zender wil die inkomsten aanvullen met een bijdrage van de kabelmaatschappijen voor auteurs- en nevenrechten. Integan vindt de gevraagde vergoeding van minstens 50 frank per kijker per jaar te hoog. Dan moet Eurosport maar een betaalzender worden, luidt het. (VRTtxt)

RONALD GOES IN RAAD VAN BESTUUR ENDEMOL

De raad van bestuur van Endemol Entertainment krijgt vanaf 1 januari 2001 versterking van drs Ronald Goes. Hem zal de leiding over alle televisiewerkmaatschappijen binnen de Endemol- groep ten deel vallen. Goes is nu nog lid van de raad van bestuur (rvb) van SBS Broadcasting in Amsterdam en onder meer belast met financiën en organisatie. Nieuw is de televisiewereld niet voor de vijfendertigjarige econoom en registeraccountant. Na zijn studie werkte hij voor RTL 4 Productions en in 1995 was hij medeoprichter van SBS Broadcasting, eigenaar van SBS6 en Net 5. (Adformatie)

VT4 KOMT BINNENKORT NAAR VLAANDEREN

VT4 heeft plannen om Londen te verlaten en vanuit Vlaanderen te gaan uitzenden. VT4-woordvoerder R. Rentmeesters vindt dat het Vlaamse medialandschap in positieve zin veranderd is. Als de zender naar Nossegem komt, moet hij zich uiteraard aanpassen aan de Vlaamse wetgeving. Zo moet men dagelijks drie journaals uitzenden en moet de kinderreclame beperkt worden. In 1999 had het Vlaams Commissariaat voor de Media beslist dat VT4 onder Vlaamse bevoegdheid viel, maar de Europese Commissie stelde België in het ongelijk. (VRTtxt)

KIJKCIJFERS: RTL4 TERUG OP 15 PROCENT

De publieke zenders behaalden in week 36 een gezamenlijk marktaandeel van 37 pct, zo blijkt uit het Continu Kijkonderzoek (CKO). Dat is 2 pct meer dan de vorige week. Nederland 1 behaalde het hoogste marktaandeel op maandagavond (20 pct), TV2 op zondagavond (23 pct) en Nederland 3 op dinsdagavond (11 pct). Aldus het Continu Kijkonderzoek, uitgevoerd door Intomart in opdracht van NOS, Ster en IP. Na matig presteren tijdens de zomerperiode lijkt RTL4 zich weer te herstellen. De boodschapperszender behaalde de afgelopen week een marktaandeel van 15 pct, 2 pct meer dan in week 35. Met dank aan GTST en Baantjer. RTL5 deed het goed met 5 pct, terwijl ook Veronica langzaam maar gestaag op het oude niveau terugkeert; The Young One behaalde opnieuw een aandeel van 9 pct. Samen blijven de HMG-zenders met 29 pct marktaandeel onder de maat presteren. Maar daarin komt de volgende week, dankzij Big Brother, hoogstwaarschijnlijk verandering. SBS6 en Net5 behaalden respectievelijk een marktaandeel van 11 en 4 pct marktaandeel.(ADformatie)

ACTIES TIJDENS OLYMPISCH BEACHVOLLEYBAL VERWACHT

Actievoerders gaan tijdens de Olympische Spelen proberen de beeldregistratie van het beachvolleybal te verstoren. Het evenement wordt op Bondi Beach gehouden. De bevolking wilde niet dat het stadion op hun strand werd gebouwd. Het zou het milieu aantasten. “Het is geen protest tegen de beachvolleyballers of de Olympische Spelen. Het is een protest tegen de hele besluitvorming om op Bondi Beach een stadion neer te zetten”, aldus Kevin Alder, woordvoerder van de protestgroep Bondi Olympic Watch. Om de tv-uitzendingen te dwarsbomen willen de actievoerders gebruikmaken van spiegeltjes.Die moeten de zon richting de camera’s weerkaatsen en zodoende de opnames verstoren. (NOStt)

“UPC-BOXEN ZONDER SOFTWARE MICROSOFT”

UPC zal in Amsterdam vanaf eind september de eerste 30.000 settop-boxen voor digitale televisie verspreiden zonder Windows-software van Microsoft. Die komt waarschijnlijk eind 2000 op het systeem. In Wenen kiest UPC voor concurrerende software, van Liberate. Dit zegt de woordvoerder van UPC op vragen van Planet Multimedia. Dit sluit aan op een bericht in Planet Multimedia over Philips. Philips suggereerde dat UPC wel degelijk met de opzetdoos voor digitale televisie kan komen, maar dan zonder Windows CE software van Microsoft. Dit blijkt nu te kloppen. De opzetdozen of decoders worden verspreid met de @4TV software van Philips. Ook zit er in de doos EuroDocsis-software waardoor pc’s aangesloten kunnen worden voor internettoegang. Internet op de tv is niet mogelijk. ‘Later dit jaar komt Microsoft software op de decoders, waarschijnlijk door die te downloaden op de dan al verkochte settop-boxen. Daarmee wordt de settop-box interactief’, aldus de woordvoerder. Vandaag schrijft Financial Times dat UPC voor de decoder in Wenen Microsoft heeft laten vallen voor Liberate TV Platform. Liberate maakte dit afgelopen zaterdag bekend tijdens de IBC in Amsterdam. UPC bevestigt dit, maar zegt dat Liberate al tot leverancier was gekozen: ‘We hebben een dual-vendor beleid: Philips en Motorola voor de settop-boxen, en Microsoft en Liberate voor de software. Voor Wenen is voor de hardware nog geen keuze gemaakt.’ Vandaar dat zowel Microsoft als Liberate afgelopen weekend bekendmaakten dat ze overeen- stemming hebben met Philips over software op de settop-box. Dat is logisch, net als Motorola met beide softwareleveranciers nauw samenwerkt. Voor AOLTV levert Philips de doos met Liberate software. Voor Amsterdam viel de keuze al eerder op Microsoft, en UPC houdt zich daar aan, al is het maar omdat Microsoft voor 8 procent deelneemt in UPC en moederbedrijf AT&T. Hoeveel de decoder in Amsterdam gaat kosten is nog niet bekend. Dat wordt bekend met de introductie eind september. (Planet Multimedia)

STADSRADIO BREDA VAN DE KABEL

Stadsradio Breda is vanaf 15 september niet meer via de kabel te beluisteren. Vanaf die datum moet het radiostation zijn signaal voortaan digitaal doorgeven aan het kopstation van kabelexploitant Casema. Stadsradio heeft geen geld om de benodigde investeringen te doen. Met ingang van 15 september stopt KPN met het doorgeven van het analoge signaal vanuit de studio van Stadsradio naar het kopstation van de Casema, van waaruit het signaal op de kabel gezet wordt. Voor de overgang van analoog naar digitaal moet Stadsradio een eenmalige investering van 14.000 gulden doen. Daarnaast kost het digitaal verzenden volgens Stadsradio 40.000 gulden per jaar, tegenover 4800 gulden die de omroep nu kwijt is voor een analoge verbinding. “We gaan geen digitale lijn aanleggen”, zegt direceur A. de Vogt van Stadsradio Breda. “Daar hebben we gewoon geen geld voor.” Een andere oplossing zou zijn het signaal via een straalzender vanuit de studio naar het kopstation te verzenden. Daarover heeft De Vogt onlangs contact gehad met Casema. “Maar zij willen geen antenne op hun mast die het signaal van de straalzender kan oppikken.” Woordvoerder D. Spaans van Casema bevestigt dat: “Het is wettelijk verboden continu uit te zenden via de straalzender die Stadsradio wil gaan gebruiken. Je kunt dus niet van ons verwachten dat wij dat doen.” Volgens Spaans loopt er momenteel een onderzoek om te kijken of continu zenden via een straalzender in de toekomst mogelijk is. “Maar nu kan ik daar niks mee”, aldus Spaans. Een derde optie is dat Casema het signaal van Stadsradio via de ether oppikt om het vervolgens op de kabel te zetten. Nadeel is dat de uitzendingen dan niet meer in stereo te beluisteren zijn. De Vogt: “Ik ga er vanuit dat Casema dat doet. Ze zijn wettelijk verplicht om ons op de kabel te zetten.” Spaans: “We zijn inderdaad verplicht het signaal door te geven, maar niet om het op te pikken. Dat is de verantwoordelijkheid van Stadsradio.” Volgens Spaans heeft Stadsradio helemaal niet gevraagd of Casema het signaal via de ether wil oppikken: “Daarover is niet gesproken. Als we op het kopstation over de benodigde apparatuur beschikken, dan willen we die best gebruiken. Maar dat moeten we eerst onderzoeken.” Spaans gaat er niet vanuit dat er op 15 september een oplossing is. De Vogt weet niet hoeveel mensen Stadsradio via de kabel beluisteren. “We weten alleen dat tien procent van de Bredanaars naar ons luistert. Via de ether óf via de kabel.” (o.a. BN/Stem)

THE WEST WING WINNAAR OP EMMY-GALA

Het politieke televisiedrama “The West Wing” is de grote winnaar van de 52ste editie van de prestigieuze Emmy Awards van de Amerikaanse Academie van Televisiekunsten en -wetenschappen. De serie won in 5 categorieën, waaronder de hoofdprijs voor het beste drama. Het programma had 18 nominaties gekregen en was vooraf getipt als de grote kanshebber. De makers van de serie “The Soprano’s” haalden alleen de prijs voor de beste hoofdrol binnen (James Gandolfini). Er was ook een eerbetoon voor Michael J.Fox, die lijdt aan de ziekte van Parkinson en stopt met acteren. (VRTtxt)

RTL5 STOPT MET BUSINESS UPDATE

RTL5 komt niet terug met het dagelijkse programma Business Update van Endemol. Dit bericht het Algemeen Dagblad in haar editie van maandag. Sponsor ABN Amro vond het welletjes en nieuwe geldschieters wilden onvoldoende neertellen om het programma op de been te houden. Het ging 3,5 jaar mee. (via Planet)

WOEI OP WEST

Diane Woei is sinds kort actief als weervrouw op TV West. Naast Huub Mizee en Eric Krediet is Woei de derde weerdeskundige bij TV West. Woei was eerder weervrouw bij het NOS Journaal maar men was daar niet tevreden over haar functioneren. (hvb)

RTL DUITSLAND WIL BIG BROTHER-OFFENSIEF OP ZATERDAGAVOND

De Duitse tv-zender RTL wil een lange uitzending van Big Brother op de zaterdagavond om kijkers weg te lokken bij het ZDF-programma ‘Wetten, dass…?’ Het Duitse weekblad Focus meldt dat RTL de wekelijkse Big Brotheruitzending op zaterdag op prime time wil uitzenden. Als dat een succes wordt, gaat RTL de uitzending oprekken tot drie uur, vertelde het hoofd van RTL-entertainment Matthias Alberti aan Focus. (ANP)

“3FM BELANDT IN IDENTITEITSCRISIS”

“Radio 3 is de commerciele zenders rechts voorbijgesneld.In hun angst de strijd met de commercielen te verliezen, doen ze hetzelfde als zij, maar dan nog een tikje platter en schreeuweriger”, aldus popcriticus Jan Vollaard in de Volkskrant van vrijdag. Het dagblad meldt dat de zender in een identiteitscrisis is beland. Achter de zelfverzekerde toon en het brutaal gekrakeel van sommige dj’s gaat veel onzekerheid schuil. Het aantal luisteraars daalt en zowel het publiek als de populaire dj’s lopen over naar commerciele zenders. “Radio 3 probeert met afzeikradio en vieze woorden het tij te keren”, aldus Vollaard. Maar die strategie blijft vooralsnog zonder resultaat. (o.a. NOStt)

VERONICAFM WEIGERT RECLAMESPOT MET VERWIJZING RADIO538

Veronica FM heeft een reclamespotje over mobiele telefonie geweigerd, omdat dj Edwin Evers erin zijn eigen Radio 538-programma aanprijst. Evers presenteert tijdens de komende Olympische Spelen zijn ochtendprogramma vanuit Sydney en promoot dat in het betreffende spotje. ,,Ongezonde concurrentie”, laat een woordvoerster van Veronica zaterdag weten. Haar zender wil geen reclame maken voor een ander station, al realiseert ze zich dat door de afwijzing juist veel aandacht voor de kwestie en daarmee voor het 538-programma ontstaat. Bij haar weten is het niet eerder voorgekomen dat haar station om zo’n reden een reclame weigerde. (ANP)

VLAANDEREN: MINISTER VAN MECHELEN BANT RADIO RECLAME NIET

Minister van Media Dirk Van Mechelen wil de reclamedruk op de drie doelgroepenradio’s van de VRT verminderen. Het gaat om Radio 1, Radio 3 en Studio Brussel. Er is gebleken dat voor die zenders de luisteraars te veel reclame duidelijk storend vinden. Luisteraars van Donna en Radio 2 storen zich veel minder aan reclame, hoewel de reclame- druk er hoger ligt. Opvallend nog is dat Van Mechelen ook stelt dat aan de tv-sponsoring op de VRT-netten niet moet worden geraakt. In het regeerakkoord had Van Mechelen het nog over een “reclame-arme VRT”. (VRTtxt)

RADIOBELUISTERING GROEIT

In vier jaar tijd is de gemiddelde radioluistertijd met een half uur toegenomen. Luisterde men in 1996 nog gemiddeld tweeënhalf uur per dag naar de radio, in 2000 is de luistertijd opgelopen tot drie uur per dag. Met name in de leeftijdscategorie 20-34 jaar en de categorie b-tot-b is radiobeluistering fors gestegen, namelijk met respectievelijk 20 en 30 pct tussen 1996 en 2000. “Dit heeft te maken met het toegenomen aanbod waarin vrijwel alle radiozenders zich nu met een herkenbaar format presenteren op de luisteraarsmarkt. Daarnaast heeft het toenemende internetgebruik veelvuldiger afstemmen op de radio tot gevolg”, zegt Pre- voorzitter en Sky-directeur Ton Lathouwers. (ADformatie)

JENSEN IN OKTOBER TERUG BIJ VERONICAFM

Na een pauze van ruim een jaar keert Robert Jensen terug bij Veronica FM. Vanaf 1 oktober zal de hondsbrutale en eigenzinnige DJ in de ochtend te horen zijn bij Veronica. Maandag tot en met vrijdag van 6 tot half 10, zal Jensen het programma Jensen in de ochtend gaan presenteren. (Radionieuws)

“BUS GAAT BELGIE GEWOON IN”

De Bus gaat ook rijden in België. Daarvan is de producent van het SBS-programma overtuigd, al moet nog wel vergunning worden verleend. Donderdag werd bekend dat de mobiele tv-studio te breed is voor de Belgische wegen en dat het voertuig daarom mogelijk wordt geweerd. Dat is extra zuur voor John de Mol-producties omdat deze keer ook Belgische buspassagiers meedoen aan de reality-soap. De Vlaamse zusterzender van SBS6: VT4 zendt het programma ook uit. Het probleem spitst zich toe op de te brede aanhanger van de bus. Die wordt gebruikt als fitnessruimte, sauna en productielokaal. De producent denkt de vergunning alsnog te krijgen. John de Mol-producties benadrukt dat ze van te voren op de hoogte waren van de Belgische wetten. Maar omdat de locaties en precieze data pas bij aanvang van het programma bekend waren, kon de vergunning niet eerder aangevraagd worden. In de loop van deze week hoopt de producent alsnog toestemming te hebben en België in te rijden. Op dit moment staat de Bus in Boertange (Groningen). (ANP)

EMINEM WINNAAR OP MTV-VIDEO MUSIC AWARDS

De omstreden Amerikaanse rapper Eminem is de grote winnaar bij de uitreiking van de MTV-Video Music Awards. De blanke hiphopper, die voor Pukkelpop zijn land niet uitmocht, kreeg in New York drie awards, onder meer de award Video of the Year voor zijn hitsingle “The Real Slim Shady”. Naast Eminem viel ook de Amerikaanse boysband ‘N Sync driemaal in de prijzen. Ook de nieuwkomers Jennifer Lopez en Macy Gray sleepten een award in de wacht. Het was al de 17de keer dat de MTV-Video Music Awards plaatsvonden. De jury bestaat zowel uit mensen van de muziekindustrie als uit kijkers. (VRTtxt)

EXPANSIE FOX KIDS EUROPE

Fox Kids Europe gaat de activiteiten van Saban Consumer Products Europe, haar divisie consumentenproducten in zeven Europese landen uitbreiden. In het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk en Italië vindt expansie plaats en nieuwe vestigingen zullen worden gelanceerd in Spanje, Skandinavië en de Benelux. Tegelijkertijd meldt Fox Kids de benoeming van zeven nieuwe managing directors. Vier van hen waren voordien werkzaam bij The Walt Disney Company; de overige drie zijn afkomstig van Bulls Licensing. SCPC heeft ook een nieuw centraal servicing team in het leven geroepen, teneinde de lokale kantoren in Europa te ondersteunen op het gebied van administratie, marketing, productontwikkeling en contracten. (Adformatie)

VLAANDEREN: SPORT OP TV VOOR IEDEREEN

Minister van Media Dirk Van Mechelen van de VLD wil met de openbare omroep en de Vlaamse commerciële tv-stations praten over de rechten voor grote sportmanifestaties. Van Mechelen wil hierover een akkoord tegen Pasen volgend jaar. Zowel voor de VRT als voor de Vlaamse commerciële zenders wordt het steeds moeilijker om de dure rechten te betalen. Van Mechelen wil dat de grote sportmanifestaties ook in de toekomst op open net kunnen worden bekeken. Sport op tv mag geen zaak van betaalzenders worden, zegt hij. De minister zou het toejuichen mochten de verschillende Vlaamse zenders gaan samenwerken. (VRTtxt)

TMF NIET BANG VOOR NEDERLANDSE VERSIE MTV

De eventuele lancering van een Nederlandstalige versie van de Amerikaanse Music Television (MTV) zal geen invloed hebben op de kijkcijfers van de zender TMF. Dat verwacht TMF- eigenaar, uitgeversconcern Wegener. MTV zou met name op het gebied van kabeldekking nog een achterstand hebben, verklaarde financieel directeur Jan Wegstapel van Wegener tegenover het financieel persbureau Money- View On-Line. MTV laat op 12 september in een persconferentie weten wat haar plannen zijn met de Nederlandse divisie van de muziekzender. Het opzetten van een Nederlandstalig MTV is “een van de plannen” waarover het bedrijf mededelingen zal doen. (o.a. NOStt)

VERONICA FM: BINNENKORT FREQUENTIE IN DEN BOSCH

VeronicaFM neem naar eigen zeggen “zeer binnenkort” een etherzender in Den Bosch in gebruik. Dit bericht NOS Teletekst. Onlangs is in Tilburg een etherzender op de frequentie 103.6 MHz in gebruik genomen.

“RTV OOST-ZENDMAST KAN BEST ERGENS ANDERS STAAN”

De Nozema en de gemeente Hengelo stellen veel te weinig in het werk om een mogelijk andere oplossing te vinden voor de toekomstige zendmast van RTV Oost. Volgens advocaat mr. H.J.P Robers van drie omliggende bedrijven had de zendmast er al lang kunnen staan als er niet zo strikt werd vastgehouden aan de Hengelose locatie. Aldus Robers in dagblad Tubantia. RTV Oost mag geen 125 meter hoge zendmast bouwen van de rechter, die bezwaren van omliggende bedrijven gegrond verklaarde. Hij weigerde het intrekken van de bouwvergunning te herroepen. Nozema gokt nu op een bodemprocedure tegen deze uitspraak, die volgens Robers volgende maand plaats heeft. Volgens Robers is er wel degelijk storingsgevaar in de buurt van de zendmast. Ook is er een risico voor vliegtuigen. “De mast staat volgens een belemmeringskaart van de provincie Overijssel precies op een aanvliegroute. En daarbinnen mag je niet hoger bouwen dan 105 meter.”

KAMERMEERDERHEID VOOR MEER FM-FREQUENTIES PER BEDRIJF

De coalitiepartijen in de Tweede Kamer zijn voor het toekennen van meerdere radiofre- quenties aan één commercieel radiobedrijf. VVD, D66 en PvdA staan daarmee lijnrecht tegenover staatssecretaris Van der Ploeg (Media), die dat niet wil om de diversiteit van het (commerciële) radioaanbod te waarborgen. De Kamer voerde de discussie aan de hand van het geval van Classic FM. Omdat Sky Radio mede-aandeelhouder is in dat klassieke station zou Classic volgend jaar niet mee mogen doen aan de etherveiling. ClassicFM, dat een marktaandeel heeft van 2,3 procent tegenover 1,3 voor Radio 4, zou dan moeten stoppen. Kamerleden zijn daarvan onder de indruk en vinden dat dat niet de uitwerking van het kabinetsvoorstel mag zijn.

FAWLTY TOWERS BESTE BRITSE TV PROGRAMMA

De komische serie Fawlty Towers uit de jaren ’70 is het beste Britse televisieprogramma ooit. Dat blijkt uit een peiling uitgevoerd in opdracht van het Britse Filminstituut. De reeks van en met John Cleese over allerlei verwikkelingen in een Zuid-Engels hotel is gekozen door honderden programmamakers, auteurs, critici en academici uit de Britse televisie-industrie. De twee reeksen van Fawlty Towers zijn voor het eerst op de BBC vertoond tussen 1975 en 1979. Overal ter wereld kwam de reeks op de buis. (VRTtxt)

LATE NIGHT PROGRAMMA VOOR DE JONG

Late-night Cabaretier en ex- Sportpaleispresentator Wilfried de Jong krijgt vanaf december een nieuw late night-programma op Nederland 3 bij de VPRO. De VPRO hoopt hiermee de leegte die Paul de Leeuw heeft achtergelaten, deels opgevuld zal worden. Deels,omdat De Jong alleen op woensdagavonden te zien zal zijn. De Leeuw presenteerde drie keer in de week. Nederland 3-coördinator Kamlag heeft wel gezocht naar ‘horizontaliteit’ na het vertrek van Paul de Leeuw, maar is daar niet in geslaagd. Hij hoopt dat de diversiteit ’s avonds op zijn zender toch kan concurreren met Barend en Van Dorp op RTL4 omdat het kijkers kan verrassen. (NOStt)

CNN LEIDER IN EUROPA ONDER INTERNATIONALE NIEUWSZENDERS

Het eerste Europe 2000 TV kijkersonderzoek heeft de leidende status van CNN International onder de internationale nieuwszenders in Europa bevestigd. Het onderzoek, dat is uitgevoerd door het onderzoeksbureau Ipsos-RSL, wees onder meer uit dat het maandelijks bereik van CNN onder de opinieleiders van Europa met de hoogste inkomens 37,7 pct bedroeg (BBC World 18,3 pct, CNBC 12,5 pct, Euronews 23 pct). (ADfo)

SKY RADIO SLEEPT FREQUENTIES IN HESSEN IN DE WACHT

Dinsdagavond heeft de “Landesanstalt fur Privaten Rundfunk” van de deelstaat Hessen drie FM frequenties toegewezen aan Sky Radio. Vooralsnog gaat het om frequenties in de steden Kassel, Dieburg en Wetzlar. Duitsland is het derde land waar Sky Radio actief is. In Nederland is Sky Radio ruim 12 jaar actief en in Denemarken vanaf december 1999. (Radionieuws)

“TV GELDERLAND GAAT LANDELIJK”

Tv Gelderland wil zo snel mogelijk landelijk uitzenden, aldus een nieuwsbericht van TV Gelderland op de website van het station. Volgens hoofdredacteur Campman is het technisch geen probleem om landelijk uit te zenden, maar dit wordt door de huidige regelgeving tegen gehouden. Campman begrijpt de principiële bezwaren niet en vindt dat een Apeldoornse student ook in Groningen naar Tv Gelderland moet kunnen kijken. Eerder vroeg Tv Gelderland al aan staatssecretaris Rick van der Ploeg om in het grensgebied uit te mogen zenden. Van der Ploeg reageerde positief en kondigde een wetswijziging aan.

NOMINATIES TELEVIZIERRING

Big Brother, Love Letters en Westenwind zijn genomineerd voor de gouden Televizierring van het seizoen ’99/2000. Dat heeft de AVRO dinsdag bekendgemaakt. Kijkers kunnen tot vlak voor de uitreiking op 15 september bellen om te stemmen op hun favoriete programma. Het is de 35e keer dat de ring wordt uitgereikt. De gala-uitzending waarin dat gebeurt, wordt gepresenteerd door Bart Peeters. In totaal zijn er vijf categorieën waarin prijzen zijn te behalen. In de andere vier is de winnaar al bekend; kijkers kunnen daarvoor dus niet bellen. Eén winnaar is sowieso al bekend, want de serie Friends heeft de Zilveren Televizier Tulp (populairste buitenlandse tv-programma) gewonnen. De AVRO probeert iemand richting de VS te sturen om de onderscheiding daar te overhandigen. Beelden daarvan zijn op 15 september te zien. Genomineerd in de categorie De Gouden Stuiver (beste Nederlandse kinderprogramma) zijn Het Klokhuis, Willem Wever en Zaai. Wendy van Dijk, Catherine Keyl en Anita Witzier dingen naar de Zilveren Televizierster (vrouw). Bij de mannen in deze prijscategorie zijn Robert ten Brink, Paul de Leeuw en Ivo Niehe genomineerd. (ANP)

SORGDRAGER UIT RAAD JOURNALISTIEK

Oud-minister van Justitie Sorgdrager stapt uit de Raad voor de Journalistiek. Dat heeft zij de overige leden en het bestuur in een brief laten weten. Zij is van mening dat door haar zitting in de raad deze niet goed meer kan functioneren. Er was al veel kritiek bij haar benoeming, deze kritiek is in de tijd dat ze lid was niet afgenomen. De raad richt zich op de journalistieke ethiek, lezers en kijkers kunnen bij de raad klagen over journalistieke gedragingen. (NRC)

NIEUWE RECORDS BIG BROTHER

In Zweden, België, Zwitserland en Portugal, waar Big Brother het afgelopen weekend van start is gegaan, heeft de reality-soapserie kijkcijferrecords verbro- ken. In alle vier de landen wordt Big Brother uitgezonden door stations die normaliter een klein marktaandeel hebben. Het Zweedse Kanal 5 registreerde een marktaandeel van 25 pct, tegenover het gemiddelde marktaandeel van 8 pct. Het Belgische Kanaal 2 behaalde een marktaandeel van 46 pct in de doelgroep 15- tot 34-jarigen. TV3 in Zwitserland scoorde 23 pct in de groep 15- tot 49 jarigen en TV1 in Portugal behaalde en gemiddeld marktaandeel van 41 pct. (ANP)

NOZEMA: “TEGENSTANDERS MAST RTV OOST INTOLERANT”

De Nederlandse Omroep-Zender Maatschappij (Nozema) beticht de drie Hengelose bedrijven, die al sinds 1997 de bouw van een zendmast voor RTV Oost weten tegen te houden, van `intolerant gedrag` waarvan de burgers in het buitengebied de dupe zijn. Volgens de instantie die het Nederlandse zenderpark beheert hebben simulatiemetingen bij twee van de tegenstribbelende buren, het Van der Valk-hotel en Viro Engineering, aangetoond dat er geen storingen zullen optreden. Doordat RTV Oost geen 125 meter hoge zendmast mag bouwen bij de studio, dreigen 50.000 huishoudens in het Twentse buitengebied ook in de toekomst van de tv-programma`s verstoken te blijven waarvoor ze wel moeten betalen. De rechtbank stelde de drie bedrijven – het derde is Betagraphics – onlangs in het gelijk: de rechter weigerde het intrekken van de bouwvergunning te herroepen. Nozema vertrouwt nu op een snelle behandeling van de bodemprocedure, met een voor RTV Oost positieve uitkomst. De organisatie wijst er op dat andere bedrijven in de buurt geen problemen hebben met de mast, nadat daar metingen werden gedaan. Daaronder zijn KPN Telecom en Holec Holland. De opmerking van de advocaat van de drie tegenstanders dat hoge mast risico`s oplevert voor vliegtuigen, is volgens de boze Nozema nergens op gebaseerd. De Koninklijke Luchtmacht heeft namelijk geen bezwaar tegen de mast. Bovendien werd in Zwolle negen maanden geleden een zendmast van RTV Oost in gebruik gesteld, waarvan het vermogen vier keer hoger is dan in Hengelo is gepland. Daar heeft zich geen enkele storing voorgedaan. De Nozema hecht veel waarde aan onderzoeken van TNO en Kema. Daaruit is gebleken dat de mast `geen tot weinig` storing zal veroorzaken. (o.a. Tubantia)

TOUR GOED BELUISTERD

Deze zomer trokken de uitzendingen van Radio Tour de France meer luisteraars dan ooit. Uit de luistercijfers van de dienst Kijk- en Luisteronderzoek blijkt dat het aandeel van Radio 1 in juni en juli met 0,7 procent is gestegen. Vooral veel jongeren luisterden naar de uitzendingen over het wielerevenement. Doorgaans trekt de zender meer ouderen. Over de formule van het programma wordt intern wel gediscusseerd.”We vragen ons af of de al lang bestaande formule misschien gemoderniseerd moet worden, maar de cijfers wijzen in een andere richting”, aldus Radio 1-coördinator J. Westerhof. (NOStt)

UITBREIDING THE BOX

Sinds dinsdag 5 september is de muziekzender The Box ook te ontvangen in Zoetermeer. De muziekzender maakt in de gemeente onderdeel uit van het pluspakket. Overigens wordt in de gemeente Zoetermeer de Haagse editie van The Box doorgegeven. Naast de komst van The Box zijn ook de zenders Muzzik, TV5, Animal Planet en MBC nieuw op de Zoetermeerse kabel. Verdwenen zijn de zenders RTLtv, TRT en France2.  (hvb)

VLAANDEREN: MEER KIJKERS VOOR BIG-BROTHER

De Vlamingen vinden het gluurprogramma Big Brother leuker dan het verwante programma De Bus. Ruim 711 duizend Vlaamse kijkers stemden zondag af op BB, terwijl De Bus maar 258 duizend kijkers trok. De programma’s zijn beide te zien op de commerciele zenders Kanaal 2 en VT4. De Bus is een co-productie van VT4 en SBS6.De passagiers zijn zowel Vlamingen als Nederlanders. (NOStt)

CLASSICFM VREEST VOORTBESTAAN

Classic FM vreest voor haar voortbestaan als ze niet mag meedoen met de veiling voor etherfrequenties. Dit bericht het Algemeen Dagblad in haar editie van dinsdag. Bij de veiling zal als regel gelden dat een onderneming slechts voor 1 station een frequenetie kan kopen. In Classic FM is Sky Radio aandeelhouder. Morgen oordeelt de Tweede Kamer

OOK IN VERENIGD KONINKRIJK DOET RADIO GOEDE ZAKEN

Niet alleen in Nederland schakelen steeds meer adverteerders radio in, maar ook in het Verenigd Koninkrijk ontdekken steeds meer adverteerders de kwaliteit van radio. Uit de meest recente inkomsten cijfers voor het jaar 200 t/m juni blijkt dat de half miljard pond inkomsten doorbroken. In totaal werd er 510 miljoen pond omgezet bij de verschillende commerciele radiostations. Commerciele radio ondervindt de snelste procentuele groei van landelijke adverteerders inkomsten van de laatste 10 jaar. Het laatste kwartaal (april – juni) stegen de inkomsten vergeleken met vorig jaar zelfs met 40,3%. (Radionieuws)

LUISTERCIJFERS

Iets later dan gewend zijn de luistercijfers voor de periode juni/juli 2000 door onderzoeksbureau Intomart gepubliceerd. Uit deze cijfers blijkt dat Radio3FM wederom flink marktaandeel heeft moeten inleveren en dat Radio538 stabiel is gebleven op 9.1%. Goede zaken werden er gedaan door Radio 1(van 7,6 naar 8,3% marktaandeel door de verschillende sportevenementen).

 	mei/jun 2000 (in %)	jun/jul 2000 (in %)
01	Sky Radio 100.7 FM	13.8	14.1
02	Radio 3 FM	12.6	11.5
03	Radio 538 	9.1	9.1
04	Radio 2 	8.6	8.6
05	Radio 10 FM	8.2	8.3
--	Radio 1	7.6	8.3
07	Noordzee FM	5.9	6.0
08	Veronica FM	5.1	4.7
09	Classic fM	2.0	2.1
10	Radio 4 	1.2	1.4
11	Arrow Classic Rock	1.3	1.3
12	Radio 5 	0.7	0.8
13	Love Radio	0.4	0.4
14	Business Nieuws Radio	0.3	0.3
 --	Gez. Regio	14.1	14.3
 --	Overige zenders	9.1	9.0

MARKTAANDEEL PUBLIEKE TV DAALT 6 PROCENT

De publieke zenders behaalden in week 35 een gezamenlijk marktaandeel van 35 pct, zo blijkt uit het Continu Kijkonderzoek (CKO). Dat is 6 pct minder dan de week ervoor. Nederland 1 behaalde het hoogste marktaandeel op maandag-, woensdag- en vrijdagavond (17 pct), TV2 op dinsdagavond (17 pct) en Nederland 3 op zaterdagavond (11 pct). De commerciële zenders deden het ruimschoots beter dan de afgelopen weken. RTL5 steeg 3 pct van 5 naar 8, vanwege de uitzending van de WK kwalificatiewedstrijd Nederland – Ierland. RTL4 steeg 2 pct, van 11 naar 13. Het marktaandeel van Veronica steeg van 8 naar 9 pct. De HMG zenders kwamen daarmee uit op 30 pct. SBS6 en Net5 behaalden respectievelijk 10 en 4 pct marktaandeel. Fox8 bleef opnieuw steken op 3 pct. In augustus is SBS6 overigens de grootste zender in de doelgroep 20-49 jaar gebleken met een marktaandeel van 13,3 pct. Nederland 1 was de tweede grootste zender met 12 pct, RTL4 behaalde een schamele derde plek met 11 pct markt aandeel. (ADformatie)

VLAANDEREN: OOK VLD TEGEN KIJK- EN LUISTERGELD

Na de politieke partij SP is ook de partij VLD gewonnen voor de afschaffing van het kijk- en luistergeld. In een interview met Het Laatste Nieuws en De Nieuwe Gazet zegt Vlaams minister-president Dewael dat het kijk- en luistergeld nog dit jaar kan worden afgeschaft. Voorwaarde is dat er met de Franstaligen een akkoord over de verdere staatshervorming komt. Ook de VLD vindt het kijk- en luistergeld asociaal omdat het voor iedereen even hoog is. Het is ook voorbijgestreefd in de tijd van het internet. Het inkomstenverlies moet volgens Dewael wel worden gecompenseerd. (VRTtxt)

MARATHONUITZENDINGEN RADIO 4 VOOR BEHOUD RSO

Het Muziekcentrum Vredenburg in Utrecht en het Muziekcentrum voor de Omroep slaan dinsdag de handen ineen om te voorkomen dat het Radio Symfonie Orkest wordt opgeheven. Radio 4 verzorgt dinsdag van 12.02 tot 22.45 uur een marathonuitzending. De uitzending start met een interview met RSO-manager Henk Smit. Daarna volgen allerlei opnamen, onder meer ouvertures van Nederlandse componisten. Om 20.15 uur is er rechtstreeks een protestconcert van het RSO vanuit Muziekcentrum Vredenburg. Dirigenten Eri Klas, Jaap van Zweden, pianist Ronald Brautigam, het Groot Omroepkoor en vele anderen werken belangeloos mee. (NOStt/KRO)

OLON BANG VOOR FINANCIELE TOEKOMST LOKALE OMROEPEN

De Organisatie van Lokale Omroepen in Nederland (OLON) wil dat lokale omroepen elk jaar op fl 14 miljoen kunnen rekenen uit het Gemeentefonds. Dit schreef OLON-directeur De Wit in een brief aan staatssecretaris Van der ploeg (media). De Tweede Kamer heeft het ooit eenmalig verhoogd naar fl14 miljoen, maar dat is niet structureel. Nu is het weer verlaagd naar fl10 miljoen. De Wit vreest dat door het verminderen van de bijdrage een periode van onrust dreigt. “Door dit beleid zou de indruk kunnen ontstaan dat deze regering het belang van een publieke omroep op lokaal niveau niet meer onderschrijft.” Lokale overheden kunnen huiverig worden om publieke lokale omroepen te steunen. (NOStt)

1584 THE BELLS NU VERDER ALS RADIO PARADIJS

Voor de tweede keer in vrij korte tijd heeft de commerciele regionale middengolfzender 1584 The Bells en naamsverandering ondergaan. Momenteel wordt er uitgezonden onder de naam Radio Paradijs. Eerder was de zender actief onder de naam Radio Caroline Nederland, maar na problemen over het voeren van deze naam ging men verder onder de naam 1584 The Bells en nu zendt men non-stop muziek uit onder de naam Radio Paradijs. De naam van de website blijft vooralsnog onveranderd: http://www.radiocaroline.nl

VLAANDEREN MAAKT KENNIS MET DE BUS EN BIG-BROTHER

Vlaamse televisiekijkers kunnen sinds zondag hun versie van de Endemol-producten Big Brother en De Bus zien. De commerciële zenders Kanaal 2 en VT4, in Nederland niet via de kabel te ontvangen, zenden de ‘realitysoaps’ dagelijks uit. Kanaal 2 sluit tien Vlamingen op in een huis in Vilvoorde, onder de rook van Brussel, terwijl VT4 twaalf mensen, zes Vlamingen en zes Nederlanders, in een bus door Vlaanderen en Nederland laat rijden. Wie de ‘uitverkorenen’ zijn, is tot op het laatste moment geheim gehouden. Er meldden zich volgens de krant De Standaard voor Big Brother 5900 kandidaten, voor De Bus 5900. Bij De Bus moeten de deelnemers vooraf 185.000 frank (ruim 10.000 gulden) ‘waarborg’ betalen om te voorkomen dat zij voortijdig hun biezen pakken. Bij Big Brother is dat niet zo en kan elke kandidaat op elk moment vertrekken, maar mag dan niet meer terugkomen. De laatst ‘overlevende’ maakt kans op een jackpot van vijf miljoen frank (275.000 gulden). Bij De Bus kan dat bedrag oplopen tot achttien miljoen frank (900.000 gulden). (ANP)

THUNDERBIRDS TERUG OP TV

De legendarische science-fictionpoppenserie Thunderbirds is terug op de televisie. Sinds zondag brengt de BBC de helden uit de jaren zestig in een digitaal gerestaureerde versie. Thunderbirds is een van de meest succesvolle televisieseries aller tijden. Volgens een inschatting van de BBC hebben meer dan 100 miljoen mensen het veelvuldig herhaalde programma in de afgelopen veertig jaar bekeken.Verslaafden en nieuwsgierigen hebben zeven jaar op deze nieuwe ronde moeten wachten. (ANP)

NIEUW JASJE VOOR WESTPOP

Met ingang van zaterdag 2 september heeft het jongerenprogramma Westpop van de regionale zender TV West een nieuw gezicht gekregen. Zowel qua uiterlijk als inhoudelijk wordt het programma vernieuwd en uitgebreid. In het vernieuwde programma zal er naast het vertonen vanvideoclips van regionale bands meer aandacht zijn voor wat jongeren in het dagelijks leven bezighoudt. In de rubriek Hoezoh! worden jongeren geïnterviewd over onderwerpen als geld en kleding en voor de rubriek Open Podium kunnen mensen zelf naar de studio komen om hun eigen kunsten op allerlei gebied te vertonen. (RTVwest)

KIRCH VERKOOPT BELANG IN BSKYB

Het Duitse mediabedrijf Kirch heeft zijn belang van 3,1 procent in de Britse betaalzender BSkyB verkocht. De koper is een combinatie van Credit Suisse First Boston en Goldman Sachs. Deskundigen schatten de opbrengst op 1,8 miljard mark (2 miljard gulden). (NRC)

VLAANDEREN: NIEUWE HERFST, NIEUW GELUID OP STUDIO-BRUSSEL

Sidns vrijdagavond 1 september is voor Studio Brussel de herfst en daarmee ook de vernieuwde najaarsprogrammatie begonnen. Vrijdag- en zaterdagavond staan voortaan in het teken van de “dance” met het vijf uur durende “Switch”. Op zondagavond is er met “Rock Bottom” plaats voor rock. Andere vernieuwingen zijn het ochtend programma “Een bom onder je bed” met Nathalie Delporte, “zIPT”, een multimediaprogramma, en “Kinky Coninx” een live-programma tussen 23 en 01 uur. Verder verhuist Roos Van Acker naar de avond waar ze elke weekdag “Radar” zal presenteren. (VRTtxt)

VLAANDEREN: KABELMAATSCHAPPIJEN SCHRAPPEN EUROSPORT

De commerciële sportzender Eurosport is vrijdag bij zowat twee op drie Vlaamse abonnees van de kabel gehaald. Dat is het geval bij alle gemengde intercommunales van Electrabel. Eurosport wil dat de Vlaamse en Brusselse kabelmaatschappijen voortaan auteursrechten betalen. De maatschappijen zijn daar niet voor te vinden en hebben Eurosport geschrapt. Onder meer de Antwerpse maatschappij Integan heeft Eurosport uitgenodigd voor een gesprek op 11 september en zolang houdt de maatschappij de zender nog op de kabel. Het conflict komt net voor de start van de Olympische Spelen, over 2 weken in Sydney die live via Eurosport te volgen zullen zijn. (o.a. VRTtxt)

EIJKEN NIEUWE VOORZITTER SPOT

Het Spot-bestuur heeft Frank Eijken (SBS Broadcasting) gekozen als nieuwe voorzitter van de Stichting ter Promotie en Optimalisatie van Televisiereclame, zo is vrijdag bekendgemaakt. Deze positie kwam vacant na het aangekondigde vertrek van Cees Vis als directeur van de Ster naar PCM Dagbladen. Julius Minnaar, Vis’ opvolger bij de Ster, komt in het bestuur van Spot. Spot vertegenwoordigt nu alle zenders van Nederland, met uitzondering van Fox. Met het voorzitterschap van Frank Eijken van SBS wordt uiting gegeven aan de omzetting van Spot tot een marktbrede organisatie, welke van origine bestond uit alleen Ster en IP’, meldt Spot-directeur Paul van Niekerk. Het bestuur wordt nu gevormd door Dick van der Graaf (IP), Julius Minnaar (Ster), Frank Eijken (SBS), Sandra Tielenburg (Ad Valorem/Discovery) en Jos van Mieghem (TMF). (Adformatie)

FORTEMS UIT HMG-BESTUUR

Marc Fortems, statutair directeur bij de Holland Media Groep, is uit het bestuur van de Holland Media Groep gestapt. Dit bericht het vakblad Adformatie vrijdag. De uittreding is opmerkelijk, omdat Fortems, die was belast met de portefeuille financiën, pas sinds juni jongstleden in het bestuur van HMG zitting had. Volgens HMG vertrekt Fortems, die zich al eerder ziek meldde, om persoonlijke redenen. Algemeen directeur Dick van der Graaf en Jean-Charles de Keijser nemen zijn taken voorlopig over.

UPCTV LANCEERT INNERGY EN EXPO24X7 IN NEDERLAND

Twee nieuwe themakanalen van UPCtv, Innergy en Expo 24X7, zijn nu ook in Nederland te ontvangen. Het zijn respectievelijk het zevende en achtste themakanaal dat UPC in de markt zet. Op het themakanaal Innergy draait alles om lichaam en geest. Expo 24X7 is geheel gewijd aan visuele kunst. SBS neemt de sales en marketing van de UPCtv-kanalen voor haar rekening. (Adformatie)

TV PRIJS VOOR VAN DEN ENDE

Joop van den Ende krijgt de Academy Awards – Carriere Award. Hij stak met kop en schouders boven alle andere kandidaten uit, aldus de jury van deze televisieprijs. “Zijn kwaliteiten staan buiten discussie. Gedurende meer dan 25 jaar heeft Joop van den Ende het aanzien van de Nederlandse tv bepaald. Voor zeer veel programmamakers is hij een inspirerende leidsman geweest.”, aldus het juryrapport. De prijs wordt later dit jaar uitgereikt.

VIOLA HOLT PRESENTEERT VANUIT ROLSTOEL

Viola Holt presenteert sinds gisteren haar middagprogramma Spott.nl vanuit een rolstoel. Dit bericht dagblad de Telegraaf in haar editie van vrijdag. Woensdag maakte Viola Holt tijdens de presentatie van het programma ineens, onzichtbaar voor het publiek, een lelijke val. Haar jurk bleef aan een rooster hangen en ze struikelde. Bij die val liep ze een paar scheuren op in de spieren rond haar heup. Ze moest op advies van haart arts rust houden, maar ze wil het programma presenteren. Vandaar dat Viola Holt zeker nog een week vanuit een rolstoel haar programma zal maken.

SPANJAARD KRIJGT ZETEL BIJ ENDEMOL

De Spanjaard Jose Antonio Rios stapt van moederconcern Telefonica over naar de top van het onlangs ingelijfde mediaconcern Endemol. Rios leidde Telefonica Media. Hij stopt met zijn werk voor het moederconcern om zich volledig aan Endemol te wijden. Rios heeft een belangrijke rol gespeeld bij het verwerven van het Nederlandse bedrijf in maart. (o.a Telegraaf)

NIEUWE PROGRAMMA’S OP INFOTHUIS

Op de kabelkrant Infothuis, te ontvangen in Den Haag en omgeving, zijn per 1 sep- tember een aantal nieuwe tv-programma’s gestart. Op werkdagen wordt op het hele uur de woordenquiz ‘Spellerij’ uitgezonden waarin presentator Ton Tabben een kandidaat het dagwoord laat spellen. In een later stadium kunnen ook kijkers thuis, middels de inter- actieve teletext van Infothuis, meedoen met de quiz. In het weekeinde staat op het hele uur het programma ‘Uw Mening’ op de rol. In dit programma wordt mensen op de straat de mening gevraagd over een actualiteit. Naast bovengenoemde programma’s zijn onder andere ook de schilderlessen van Bob Ross, het muziekprogramma Hit Mix met Albert West, het Seniorenjournaal en verschillende migrantenprogramma’s te ontvangen via Infothuis. Via het audiokanaal zijn ook verschillende muziek- en kerkelijke programma’s te horen.

NIEUW TV SPEL: HOOFDPRIJS 10 MILJOEN

De TROS begint op 28 oktober met een nieuw tv-spel, waarvan de winnaar naar huis gaat met de hoogste prijs ooit op de Nederlandse televisie vergeven: 10 miljoen gulden. Linda de Mol presenteert het maandelijkse programma Miljoenenjacht, dat wordt gemaakt in samenwerking met de Nationale Postcode Loterij. Het spel wordt gespeeld met een zaal met duizend mensen, allemaal potentieele kandidaten. Uiteindelijk blijft er e e n over die tien miljoen kan winnen door zeven vragen goed te beantwoorden. (o.a. ANP)

LAGE KIJKCIJFERS CNN KOSTEN BAAS DE KOP

De record lage kijkcijfers van de nieuwszender CNN in de Verenigde Staten zijn voor Rick Kaplan, het hoofd van de nieuwsafdeling, aanleiding geweest om op te stappen. Kaplan heeft drie jaar voor het station, dat in een niet groeiende markt, steeds meer concurrentie krijgt van stations als CNBC en Fox News, gewerkt. Daarvoor was hij 17 jaar in dienst van ABC- News, in welke periode hij 34 Emmy’s won.

MEXICAANSE SATELLIET UIT DE LUCHT

De enige satellietexploitant in Mexico is deze week e e n van zijn vier satellieten verloren. Het uitvallen van de kunstmaan veroorzaakte het afgelopen weekeinde een chaos in het land: geldautomaten en tv-uitzendingen stopten en tal van telefoonlijnen lagen eruit. De gesneuvelde satelliet, Solidaridad 1, gemaakt door Hughes Electronics, is voor 49% eigendom van Loral Space & Communications uit New York en verzorgde de signalen van maarliefst 107 kanalen van SatMex. SatMex huurt momenteel signaalruimte op andere satellieten. (o.a. ANP)

ZOMERGASTEN MET HEERTJE BEST BEKEKEN

Het VPRO-programma ‘Zomergasten’ van afgelopen zondag met stand-up comedian Raoul Heertje in de hoofdrol heeft 820.000 kijkers getrokken. Dat is bijna tweemaal zoveel als de drie eerdere afleveringen, die ongeveer 430.000 kijkers trokken. De eerste uitzending, met de Belgische schrijfster Kristien Hemmerechts (met onder andere een porno-fragment) trok 546.000 kijkers en de hoogste waardering: 7,6. De aflevering met Heertje behaalde een waardering van 7,2. (HC)

“KLACHT TEGENOVER UPC ONJUIST”

Kabelmonopolist UPC biedt een Amsterdams adviesbureau gratis onderzoek aan om vast te stellen of de kabelaar te hoge kosten voor internetgebruik heeft gerekend. Dit heeft een woordvoerder van UPC vrijdag gezegd. Hij reageert op een bericht in Het Parool waarin het adviesbureau stelt een strafklacht tegen UPC te hebben ingediend. UPC zegt dat 99,5 procent van alle klachten onjuist is, en vergt normaal dat klanten eerst 250 gulden betalen alvorens een klacht wordt onderzocht. (NRC)

TV WEST WINT TWEEDE PRIJS HEEMSCHUT-PERSPRIJS

Een team van de regionale tv-zender TV West heeft de tweede prijs gewonnen van de Heemschut Persprijs. TV West krijgt de prijs (Fl 2500) voor een reportage over de ambachtsschool van architect Duiker in Scheveningen. De hoofdprijs ging naar publicist en kunstenaar Geurt Brinkgreve.

CASEMA WIJZIGT FREQUENTIES IN RIJNWOUDE EN ALPHEN

Met ingang van 3 oktober a.s. wijzigen de frequenties van de twee TV programma’s KETNET/ Canvas en BBC 1 in Alphen aan de Rijn en Rijnwoude. Deze twee programma’s zullen opnieuw op het televisietoestel moeten worden ingesteld. De wijziging is het gevolg van de start van de modernisering van het kabelnet. Deze modernisering is één van de afspraken van de verkoop van het kabelnet door de gemeente aan Casema. Van 3 oktober tot 17 oktober is op kanaal 2, het oude kanaal van KETNET Canvas en op kanaal 4+, het oude kanaal van BBC 1, een tekst te zien met de verwijzing dat de kanalen verplaatst zijn naar kanaal 6 en 8. De TV programma’s hebben de volgende frequenties: KETNET-Canvas op kanaal 6 en BBC 1 op kanaal 8.

“AFNEMENDE TOLERANTIE VOOR PERS”

NVJ Voorzitter R.Abram van de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) waarschuwde vrijdag voor een “klimaat van afnemende tolerantie” voor de pers. Hij deed dat tijdens de jaarvergadering van de verenigingsraad in Enschede naar aanleiding van de gijzeling van Sp!ts- journalist Voskuil door justitie. Hij noemde de gijzeling een aantasting van de vrijheid van meningsuiting en van nieuwsgaring. Voskuil weigert zijn bronnen van twee artikelen over de zaak Mink K. prijs te geven. De NVJ-voorzitter wees ook op andere zaken, zoals de overweging van minister Korthals om een publicatieverbod voor lopende strafzaken in te voeren, als tekenen van toenemende intolerantie. (NRC)

ITALIE: ONTSLAGEN NA PORNO-AFFAIRE

In Italië hebben de hoofdredacteurs en enkele journalisten van de twee grootste TV- zenders RAI-1 en RAI-3 ontslag genomen. Eerder was een storm van kritiek uitgebarsten nadat de TV-zenders enkele schokkende beelden van kinderporno hadden uitgezonden. De video’s waren afkomstig van een Italiaans-Russisch netwerk van kinderporno. Ze toonden beelden van kinderen uit Russische weeshuizen die misbruikt en gemarteld werden. De video’s werden via het internet in Italië verkocht. (VRTtxt)

MOHAMMED ALI UIT BIG-BROTHER

Mohammed Ali is de eerste bewoner die de nieuwe reeks van Big Brother heeft moeten verlaten. Van de kijkers stemde 53 procent hem naar huis. De andere drie genomineerden waren Bianca, Koos en Ferdi. Mohammed Ali nam de beslissing gelaten op: “Ik wist het.” Zijn vertrek was geen echte verrassing, hij was in het huis regelmatig een stoorzender. Bewoonster Jolanda stapte zaterdag al vrijwillig op, omdat ze in het huis de diepgang miste Inmiddels hebben twee nieuwe bewoners intrek genomen in het Big Brother-huis. Rex en Miranda mogen tot en met zaterdag logeren in het huis. Daarna zullen de bestaande bewoners een keuze moeten maken tussen Rex of Miranda. (o.a Telegraaf)

NOZEMA MAG ONDER TOEZICHT OPTA PRIVATISEREN

De Tweede Kamer ziet geen enkele belemmering in de privatisering van zenderexploitant Nozema, mits telecomwaakhond OPTA een oogje in het zeil houdt. Misbruik van het zendmonopolie moet zo ook in de toekomst worden voorkomen. Een meerderheid in de Tweede Kamer steunde een wijzigingsvoorstel tijdens de behandeling van de intrekking van de huidige Radio Omroep Zenderwet uit 1935. Staatssecretaris De Vries (Verkeer en Waterstaat) heeft geen moeite met de wijziging. Volgende week dinsdag stemt de Kamer er definitief over. Het intrekken van de wet uit ’35 is noodzakelijk om privatisering mogelijk te maken. Daarin is geregeld dat 40 procent van de Nozema-aandelen in handen is van de publieke omroepen, één procent van de Wereldomroep en 59 procent van de Staat. Die Staatsaandelen komen nu op de markt. (Broadcast Magazine)

SHOWZBIZCITY VERKOCHT

Evenementenbureau Wentink Events heeft ShowBizCity, het glamourcentrum van Joop van den Ende in Aalsmeer, overgenomen. Het centrum heet in het vervolg EventCentreAalsmeer. Het bureau heeft dat vrijdag laten weten. ShowBizCity, een showstad met dertig verschillende evenementen, opende zijn deuren in 1997. Sindsdien bezochten een half miljoen mensen het centrum. Het bezoek bleef achter bij de verwachte half miljoen per jaar. Wentink Events verandert de opzet van het centrum. Bezoekers krijgen nu een avondvullend programma aangeboden. (ANP)

BBC LANCEERT VIJF INTERNETRADIOSTATIONS

De Britse omroep BBC is van plan vijf nieuwe radiostations te lanceren via het internet. De diensten worden aangeboden als onderdeel van een digitaal televisie- en radiopakket. De stations zijn begin volgend jaar te beluisteren, aldus de BBC. De nieuwe stations richten zich op speciale, voor de commercie interessante doelgroepen als de dertigers, R&B-fans en nieuwsfreaks. De interesse van de BBC in de wereld van het internet is niet alleen een sprong naar de toekomst, maar brengt ook het verleden weer terug. Een van de nieuwe internetstations richt zich namelijk op drama, blijspelen en voordrachten uit de ‘oude doos’ van BBC Radio4. (ANP)

CARTOON NETWORK/TCM BREIDT ONTVANGSTGEBIED UIT

De tekenfilmzender Cartoon Network en de filmzender TCM (Turner Classic Movies) hebben hun ontvangstgebied verder uitgebreid. Sinds dinsdag is de zender gecombineerd te ontvangen op kanaal 65 (823,25 MHz) van de Amstelveense kabel. Hierdoor is het programma van de regionale zender TV Noord-Holland in Amstelveen vervallen. In Amstelveen kan nog wel gekeken worden naar de Amsterdamse zender AT5, die ook officieel als regio-zender in de gemeente Amstelveen is aangewezen. Cartoon Network is elke dag van 06.00-22.00 uur te ontvangen, TCM van 22.00 -06.00 uur.

KAMER EIST TEGEMOETKOMING KERKTELEFONIE

De Tweede Kamer wil dat staatssecretaris De Vries van Verkeer en Waterstaat gebruikers van de kerktelefoon financieel tegemoet komt.  Per 1 mei zijn de kosten gestegen van zeven gulden tot soms 81 gulden per maand.Volgens PvdA, CDA, GroenLinks, GPV/RPF en de SGP kunnen veel van de 80.000 gelovigen die kerkdiensten thuis via de telefoon volgen dat bedrag niet opbrengen. Ze vinden dat De Vries jaarlijks 25 miljoen gulden in de kerktelefoon moet steken tot er alternatieven, bijvoorbeeld een dienst beluisteren via internet, zijn ontwikkeld. De SGP en het CDA zullen de staatssecretaris in een motie oproepen over de brug te komen. Die motie kan waarschijnlijk rekenen op een Kamermeerderheid. Alle fracties, op de VVD na, vinden dat de problematiek rond de kerktelefonie al te lang doorsuddert. (Ned Dagblad)

REGIONALE EN LOKALE OMROEPEN KNOKKEN VOOR GELD

Het is niet zeker of de regionale omroepen en lokale omroepen volgend jaar net zoveel subsidie krijgen als dit jaar. Minister Zalm (financien) is slechts bereid om de door de Tweede Kamer afgedwongen extra subsidies uitsluitend voor het lopende jaar beschikbaar te stellen. De kamerleden verkeerden in de veronderstelling dat de subsidieverhoging ook voor de komende jaren zou gelden. Aanleiding voor de financiele strubbelingen is de fiscalisering van de omroepbijdrage. Vorig jaar werd besloten deze te vervangen door het systeem dat burgers via inkomstenbelasting meebetalen. Lokale omroepen zouden volgens de nieuwe verdeelsleutel nog slechts fl 1,40 gulden per huishouden aan subsidie ontvangen, in plaats van de twee gulden die men voorheen kreeg. De regionale omroepen waren bang dat ze afstand zouden moeten doen van het tientje kijk- en luistergeld. De Kamer slaagde er middels een amendement in het kabinet te bewegen om de voorgestelde tien miljoen gulden voor lokale omroepen te verhogen tot viertien miljoen en de 114 miljoen voor regionale omroepen naar 128 miljoen. Onlangs werd duidelijk dat deze verhoging niet structureel is, maar door minister Zalm als incidenteel wordt beschouwd.  “Kinderachtig”, vindt P. de Wit, directeur van de Organisatie van Lokale Omroepen in Nederland (OLON). “Het was van meet af aan duidelijk dat de Kamerleden aanstuurden op een structuele verhoging. Nu probeert Zalm toch zijn gelijk te halen”. Er wordt gewerkt aan een nieuw amendement. “Ik ben er van over- tuigd dat dit gaat lukken”, meent De Wit. “Maar indirekt geven Zalm en Van der Ploeg (media) de boodschap dat ze de regionale en lokale omroepen kennelijk niet de moeite waard vinden. En dat is pijnlijk”, aldus De Wit. (o.a. Haagsche Courant)

FOX WORDT JONGER DOOR OVERNAME

Het ziet er naar uit dat SBS Broadcasting de Nederlandse zender Fox gaat overnemen. SBS zou de zender willen transformeren tot een jongerenzender, iets waar concurrent Holland Media Groep al bang voor was. Adverteerders zien echter wel brood in nog een jongerenzender, zo voorspellen mediabureaus. Volgens rtv-director Arjan Veenhuis van mediabureau Carat Nederland, moet de nieuwe zender voldoen aan de vraag van adverteerders. “En ik denk dat een jongerenzender wel iets is waar adverteerders zeker behoefte aan hebben.” Volgens hem haalt Fox momenteel al jonge kijkers weg bij de muziekzenders en als ze hun programmering nog sterker voortzetten, zouden ze nog veel succesvoller kunnen worden.  Nederland telt al meerdere jongerenzenders. Zo zijn er de muziekzenders The Music Factory (TMF), de kersverse Nederlandse MTV-variant en The Box. Daarnaast heeft ons land ook een publieke omroep voor het jongere publiek: BNN. Ook Veronica – The Young One richt zich op de jongere doelgroepen. Melle Lenior, tv-planner bij mediabureau Universal Media: “BNN is niet echt een zender, ook al hebben ze al veel meer zendtijd gekregen. Veronica is nog nooit écht een jongerenzender geweest, want die richt zich eigenlijk vooral op kijkers tussen de 20 en 34 jaar.” Veronica zendt steeds meer reality-tv en docusoaps uit. Fox daarentegen richt zich sterk op de doelgroep van 13 tot 19 en 20 tot 34, door Amerikaanse hitseries te brengen, zoals Dawson Creek, Charmed, Angel en Sex In The City. (o.a. News.nl)

FILIP DEWINTER WIL SCHADEVERGOEDING VAN VPRO EN AMSTERDAM

Voorman Filip Dewinter van het extreem-rechtse Vlaams Blok onderneemt juridische stappen tegen de VPRO en de gemeente Amsterdam. Hij wil een schadevergoeding van 400.000 frank (circa 20.000 gulden) omdat hij zondag tijdens een uitzending van het programma Buitenhof (VPRO, NPS en VARA) door actievoerders is belaagd. Daarbij werd de kleding van Dewinter besmeurd. Ook zijn voor de Amsterdamse studio Plantage geparkeerde auto werd beschadigd. Dewinter beschuldigt de VPRO en de gemeente Amsterdam van ,,onvoorzichtigheid en grove nalatigheid”. (ANP)

VAN DEN BRINK WEG BIJ VPRO

Tv-hoofdredacteur Hans Maarten van den Brink van de VPRO stapt per 1 januari op. Naar eigen zeggen wilde hij na vijf jaar iets anders gaan doen, maar hij is ook ontevreden over de ‘Oost-Europese bureaucratie’ die de netprofilering van de publieke omroepen is geworden, zo zegt hij in NRC Handelsblad. Van den Brink was binnen de VPRO niet onomstreden. Een groep programmamakers noemde de VPRO onder zijn beleid ‘niet vernieuwend genoeg’ en ‘bloedeloos’. Wie Van den Brink gaat opvolgen is niet bekend. (ADformatie)

FEYENOORD KRIJGT EIGEN TV-PROGRAMMA

Voetbalclub Feyenoord krijgt een eigen, tweewekelijks tv-programma bij SBS6. Het programma, dat tot aan het einde van het seizoen is te zien, wordt geproduceerd door het Rotterdamse tv-bedrijf Men at Work, en gepresenteerd door acteur Joris Lutz. De eerste aflevering is zaterdag 30 september om half zes. De uitzendrechten zijn voor twee seizoenen gekocht door UPC, dat nauw samenwerkt met SBS. (ADformatie)

TWEE GOUDEN KALVEREN VOOR ‘BIJ ONS IN DE JORDAAN’

De dramaserie Bij ons in de Jordaan van Willem van de Sande Bakhuyzen heeft tijdens het Nederlands Film Festival in Utrecht twee Gouden Kalveren gewonnen. De serie werd tot beste televisiedrama gekozen. Verder kreeg Kees Prins een Gouden Kalf voor zijn rol als Johnny Jordaan in de serie. Will van Kralingen kreeg de prijs voor de Beste Actrice voor haar rol als een jaloerse, uitgerangeerde actrice in Storm in mijn hoofd. Tijdens de uitreiking in de theatertent op het Neude toonden de drie prijswinnaars zich erg gelukkig met de waardering. Actrice Will van Kralingen herdacht de pas overleden acteur Coen Flink, die ook in Storm in mijn hoofd speelde. ,,Dit Gouden Kalf is ook voor hem.” (ANP)

ONDERHANDELINGEN SBS EN FOX IN VERGEVORDERD STADIUM

SBS Broadcasting, de moedermaatschappij van SBS 6 en Net 5, is in vergevorderde gesprekken met Fox over een overname van de tv-zender. Dat heeft een woordvoerster van Fox woensdag bevestigd. Een akkoord wordt binnen afzienbare tijd verwacht, maar de onderhandelingen zijn niet afgelopen. De overname kan nog steeds mislukken, benadrukt de woordvoerster. Fox is sinds 1998 te zien op de Nederlandse televisie. Wegens tegenvallende resultaten wil eigenaar News Corp van mediamagnaat Rupert Murdoch van de zender af. SBS is al enige tijd geïnteresseerd. In juli dreigden de gesprekken vast te lopen, omdat SBS-directeur F. van Westerloo de programmavoorraad van Fox ontoereikend vond. Het Algemeen Dagblad bericht in haar editie van woensdag dat er al een principe akkoord is tussen SBS en FOX. Deze week bleek dat een snelle overname van Fox in de lucht hing. Zo werd de redelijk succesvolle comedy Hij en Julia al na drie afleveringen van de buis gehaald. Volgens een woordvoerder van Fox om de resterende 10 episodes als bruidsschat aan de nieuwe eigenaar mee te geven. Met Fox krijgt SBS na de familie- en kwaliteitszenders SBS 6 en Net5 een derde Nederlands station in handen. Waarschijnlijk wordt Fox nu getransformeerd tot jongerenzender. In welingelichte kringen valt daarbij weer de naam van Van der Reijden, aldus het AD.

BIG-BROTHER SMS-DIENST KAMPT MET PROBLEMEN

De circa vijfduizend Big Brother-fans die zich hebben geabonneerd op een nieuwe sms-dienst van dat programma, hebben al twee weken geen enkel sms-bericht ontvangen. De service, die met veel bombarie werd aangekondigd, kampt met technische problemen. Volgens een Veronica-woordvoerster zijn de problemen aanstaande maandag verholpen. Het probleem is dat een techniek moest worden ontwikkeld die duizenden berichten in één keer kan versturen. (o.a. ANP)

NIEUWE PROGRAMMA’S OP TV WEST

Donderdag 28 september start op TV West het nieuwe programma Muzikaal Zuid-Holland. De radioversie van dit programma met concerten van harmonieën, fanfares, brassbands en koren van amateurmusici uit Zuid-Holland, is al vele jaren te beluisteren via Radio West. Waar het in het radioprogramma met name om de registratie van concerten gaat ligt de nadruk in het televisieprogramma op de uitvoerende mens. De presentatie van zowel het radio- als het televisieprogramma is in handen van Aad de Been. Onder de titel ‘Kop en staart’ start TV West op 27 september met een nieuw programma voor dierenliefhebbers. Kop en staart wordt gepresenteerd door Manon Bruyns en komt tot stand in samenwerking met de Dierenbescherming. Het dierenprogramma is elke woensdag te zien om 18.50 uur en 22.44 uur met een herhaling op vrijdagavond. (RTV West)

MAKER FILMBEELDEN RAMP ENSCHEDE IN CONFLICT MET TV OOST

Danny de Vries, de maker van de eerste filmbeelden van de vuurwerkramp in Enschede, is met zijn opdrachtgever RTV Oost in conflict. De Vries bezit de auteursrechten van de wereldberoemde beelden. Hij zegt echter de bijbehorende vergoedingen niet te hebben gekregen. “Een aantal media heeft mijn beelden gebruikt,maar die worden door RTV Oost niet genoemd. Andere media hebben geld naar mijn opdrachtgever overgemaakt, dat ik nooit heb ontvangen.” RTV Oost directeur Everts zegt geen geld te hebben achtergehouden en begrijpt niets van de ontstane verdenkingen. De Vries is op non- actief gesteld. (NOStt)

NPS BLIJFT OPERA EN DANS UITZENDEN

In tegenstelling tot eerdere voorne mens blijft de NPS opera- en dansregistraties uitzenden. Mede onder druk van staatssecretaris Van der Ploeg heeft de publieke omroep dat besloten. De toekomst van opera- en dansregistraties op de televisie is voor de komende drie jaar zeker gesteld. De raad van bestuur van de NOS, de overkoepeling van de publieke omroep, betaalt zulke uitzendingen voortaan uit de omroepreserves. Het gaat vooral om twee tot vier operaproducties per jaar, die tot dusver met 2,7 miljoen gulden werden gesubsidieerd. Dit voorjaar dreigde er geen geld meer te zijn voor tv-registraties van opera en dans, omdat het Stimuleringsfonds voor Nederlandse Culturele Omroepproducties liet weten per 1 september geen subsidies meer te geven voor dit programmagenre. Het fonds trekt nu meer geld uit voor dramaseries, kinderprogramma’s en kwaliteitsverhoging van Radio 4. De opera- en dansuitzendingen behoeven niet meer te worden gestimuleerd, aldus het beleidsplan, omdat de kwaliteit ‘steeds van hoog niveau’ is. Het fonds zei ervan uit te gaan “dat de publieke omroep deze taak thans zonder extra stimulans naar behoren zal vervullen.”

BETAALD UIT OMROEPRESERVES

De NPS, die deze programma’s produceert en uitzendt, zei echter dat die zonder subsidie niet meer kunnen worden gemaakt. Pas de laatste tien jaar, sinds het Stimuleringsfonds bestaat, vormen opera en dans immers een vast onderdeel van het tv-aanbod. Alternatieve geldbronnen leken niet aanwezig te zijn. Mede onder druk van staatssecretaris Van der Ploeg, die de publieke omroep opdroeg de registraties te blijven uitzenden, kwam de afgelopen maanden nader overleg op gang met het ministerie van OC&W. Het resultaat is dat de NOS, na aanvankelijke aarzelingen, heeft beloofd de kosten tot en met het jaar 2003 te dekken uit de omroepreserves, die bedoeld zijn om de positie van de publieke omroep tegenover de commerciële concurrentie te ondersteunen. “Ik kan u verzekeren”, schrijft de NOS aan het Stimuleringsfonds, “dat we deze programmasoort als een belangrijke taak voor de publieke omroep blijven beschouwen.” Het Stimuleringsfonds vindt deze toezegging ‘buitengewoon verheugend’. (NRC Handelsblad)

PRIJS VOOR CANVAS DOCUMENTAIRE

Het Canvas-programma “Exodus of De Wereld van Vina” heeft op de Prix Italia 2000 de Unda Prijs gewonnen. “Exodus” is een productie van Lode Desmet en Nawzad Tofec. In de film volgen zij de vijfjarige Vina en haar vader Andas tijdens een lange reis van Zweden naar Noord-Irak. Vina zou er voor het eerst haar Koerdische grootouders zien en Andas wou proberen zijn broer het land uit te smokkelen. Aan het ambitieuze project werd drie maanden gewerkt, vaak in het diepste geheim, in acht verschillende landen. De jury wilde een programma bekronen dat aandacht heeft voor een acuut probleem: de internationale migratie. (VRTtxt)

SUBSIDIE VOOR STADSRADIO 94 DEN HAAG

StadsRadio94 krijgt de komende vijf jaar elk jaar 160.000 gulden subsidie van de gemeente Den Haag. Het geld – acht ton totaal – is bedoeld om programma’s te maken die speciaal zijn gericht op allochtonen onder de noemer ‘toegangsradio’. Ongeveer 40 procent van de Haagse bevolking is van allochtone afkomst. De gemeente bekijkt wel elk jaar of de programma’s beantwoorden aan het doel. De subsidie wordt dan ook per jaar verstrekt. (HC)

FOX SCHRAPT ‘HIJ & JULIA’

De comedy Hij & Julia is door FOX8 al na drie uitzendingen van het scherm gehaald. Volgens FOX worden de resterende tien afleveringen op de plank gehouden, omdat de zender daardoor meer geld waard zou zijn bij een overname. Dit meldde het Algemeen Dagblad. Enkele buitenlandse mediabedrijven zouden geinteresseerd zijn in FOX. De overname kan over een paar weken rond zijn, zegt voorlichtster Anja Lodder van de zender. Maar mochten de besprekingen mislukken, dan komt Hij & Julia meteen weer terug op de buis. De serie,met Hans Somers en Annette Barlo in de hoofdrollen, trok 400.000 kijkers, wat voor FOX8 goed is. (NOStt)

WEDEROM NIEUWE ETHERZENDER VOOR VERONICAFM

Broadcast Partners heeft maandag een nieuwe etherzender voor VeronicaFM in gebruik genomen in Friesland. De zender zendt uit op de frequentie 103.8MHz vanuit Ttjerkgaast. De zender is te ontvangen in grote delen van Friesland, Noordelijk Flevoland en Overijssel. (nl.media.radio/ Bas van den Berg)

BOOGAARD DIRECTEUR FOX KIDS

René Boogaard is benoemd tot algemeen directeur van Fox Kids Nederland. Hij volgt Peter Vis op, die zich gaat concentreren op zijn taken als adjunct-directeur en waar- nemend programmadirecteur bij Fox. Boogaard was vanaf 1 juni dit jaar werkzaam voor Fox Kids als Algemeen Manager Online & interactive. De kersverse directeur wil de komende maanden de positie van het station ‘behouden en hopelijk versterken’. (Broadcast Magazine)

LUISTERCIJFERS JULI/AUGUSTUS

Hier volgen de luistercijfers voor de periode juli/augustus 2000. Ter vergelijking zijn de cijfers van de voorgaande periode (juni/juli 2000) ook in het overzicht opgenomen. Radio 3fm en Radio 538 zijn de grote ‘verliezers’ in de luistercijfers van Continu Luister Onderzoek (CLO). Radio 3 haalt in deze periode een marktaandeel (10+) van 9,9, terwijl dat in juni-juli nog 11,5 pct bedroeg. En 538, in juni-juli nog goed voor 9,1, haalt in juli- augustus ineens 7,5 pct marktaandeel. Grootste stijgers zijn Radio 1, 2 en regioradio. Volgens Intomart zijn de verschuivingen een direct gevolg van het feit dat er met ingang van de juli-augustus meting nieuwe populatiecijfers in het onderzoek zijn gehanteerd (vanwege een veranderende bevolkingsopbouw). Normaliter gebeurt dat tweejaarlijks, maar twee jaar geleden kon dat niet. Leendert van Meerem van Intomart tegenover vakblad Adformatie: “Daarom komt de klap nu harder aan.”

 	jun/jul(in %)	jul/aug (in %)
01	Sky Radio 100.7 FM	14.1	14.2
02	Radio 3 FM	11.5	9.9
03	Radio 2 	8.6	9.0
04	Radio 10 FM	8.3	8.5
05	Radio 1	8.3	8.8
06	Radio 538 	9.1	7.5
07	Noordzee FM	6.0	5.6
08	Veronica FM	4.7	4.4
09	Classic fM	2.1	2.4
10	Radio 4 	1.4	1.5
11	Arrow Classic R.	1.3	1.4
12	Radio 5 	0.8	0.9
13	Love Radio	0.4	0.3
14	Business Nieuws Radio	0.3	0.3
 --	Regio Radio	14.3	15.6
 --	Overige zenders	9.0	9.5

CASEMA KAMPT MET GEBREK AAN BANDBREEDTE

Internet-aanbieder Casema moet nieuwe abonnees noodgedwongen een aantal maanden teleurstellen. De bandbreedte van het kabelnet (dat onder andere in een aantal gemeenten in Het Gooi ligt) is dermate beperkt dat nieuwe aansluitingen vertragingen ondervinden. Door de file op de digitale snelweg, zoals het fenomeen wordt genoemd, moeten aanvragers van een Internet-abonnement enige tijd wachten. Wie nu een abonnement wil hebben, moet op zijn minst wachten tot het eind van dit jaar. De bestaande abonnees hebben ook reden tot klagen: zij moeten de beperkte bandbreedte met elkaar delen, waardoor de effectieve snelheid van het systeem zeer gering is. De megabits per seconde die bij ‘Internetten via de kabel’ vaak worden voorgespiegeld, zijn lang niet haalbaar. (Automatisering Gids)

PROGRAMMA ‘GEBOEID’ VERKOCHT AAN NBC

Opnieuw heeft programmamaker John de Mol een Nederlands product aan het Amerikaanse station NBC verkocht. Dit heeft een woordvoerder van het bedrijf maandag bevestigd. Het gaat om het programma ‘Geboeid’, waarbij een deelnemer zit vastgeketend aan vier personen van de andere sekse. Het programma duurt maximaal vijf dagen. Iedere dag besluit de hoofdpersoon wie er van de overige vier naar huis kan vertrekken, om uiteindelijk over te blijven met een favoriet. Het programma werd onlangs in Nederland door SBS6 uitgezonden. De verkoop aan NBC is het derde succes op rij voor Endemol in de Verenigde Staten. Het productiebedrijf houdt de opnamen van het programma in eigen handen. Na Big Brother en De Bus is ‘Chains of Love’, zoals het in Amerika wordt genoemd, het volgende realitypro- gramma waarmee Endemol in het buitenland succes heeft. (ANP)

‘HET’ WINT NPS-PRIJS VOOR KORTE FILM

De film ‘Het’ van regisseur Simone van Dusseldorp heeft dit jaar de NPS-prijs voor de beste korte film gewonnen. ‘Het’ is een film van drie minuten over twee meisjes. De ene heeft ‘het’ wel en de ander heeft ‘het’ nog niet gedaan. Van Dusseldorp kreeg de prijs van 10.000 gulden zondagavond uitgereikt tijdens het Nederlands Film Festival in Utrecht. (ANP)

TEGENVALLENDE KIJKCIJFERS SPELEN IN VS

Het Amerikaanse televisiestation NBC en zijn adverteerders zijn onaangenaam verrast door de tegenvallende kijkcijfers van de uitzendingen van de Olympische Spelen. Volgens de Wall Street Journal zijn de kijkcijfers gedaald tot beneden het niveau van de Spelen van 1988 in Seoul. Gemiddeld kijken 23 miljoen Amerikanen per avond. In 1988 waren dat nog 24 miljoen kijkers en in 1996 (Atlanta) 35 miljoen. Adverteerders, die bij NBC voor 900 miljoen dollar inkochten, zijn nu ontevreden. Nike sprak zijn bezorgdheid uit. NBC zal naar verwachting het aantal commercials per uur opvoeren om adverteerders toch voldoende bereik te bieden. (Adformatie)

VERTREK BIG-BROTHERBEWONER GEEN REDEN VOOR ONDERBREKING

In een onderbreking van het programma Airport vertelde Big-Brotherbewoonster Jolanda donderdagavond al over haar moeilijkheden in het Big-Brotherhuis. Toen zij zaterdagmiddag het huis en daarmee het tv-programma daadwerkelijk verliet, spaarde Veronica dit nieuws voor de extra lange uitzending ’s avonds. De omroep had voor het begin van de tweede serie aangekondigd het reguliere programma voor spannend Big-Brothernieuws te onderbreken. Donderdag onderbrak Veronica het programma met het nieuws omdat de dagelijkse uitzending net was geweest, aldus een woordvoerster. Jolanda zegt het huis te verlaten omdat ze de diepgang mist die ze in haar leven buiten het huis wel heeft. Ze behoorde niet tot de vier bewoners die afgelopen donderdag genomineerd werden voor vertrek uit het huis. Een van de vier genomineerden zal donderdag het huis moeten verlaten. (ANP)

VPRO: ACTIEVOERDERS BEZORGEN DEWINTER “EEN FANTASTISCHE DAG”

De actievoerders die zondag het programma Buitenhof verstoorden hebben Filip Dewinter een ‘fantastische dag’ bezorgd. Dat vindt de VPRO. Het verstoren van de live-uitzending van het discussieprogramma heeft de leider van het extreemrechtse Vlaams Blok onevenredig veel publiciteit opgeleverd. “En dat betreur ik”, zegt H.M.van den Brink, hoofdredacteur televisie van de VPRO in het dagblad Trouw maandag. Burgemeester Patijn van Amsterdam is woedend op de omroep. Hij meent dat de makers van omstreden aflevering zich ‘onverant- woordelijk hebben gedragen’. De Amsterdamse politie was niet op de hoogte van de komst van de Belg. (NOStt)

CASEMA START MODERNISERING KABELNET AMERSFOORT EN HOUTEN

Casema is op 14 september gestart met de vernieuwing van het kabelnet in Amersfoort. Het bestaande hoofdnet wordt vervangen door een modern glasvezelnet. Bovendien vervangt Casema de wijkdistributienetten – waaronder een deel van de huisaansluitkabels en huisaansluitingen – en alle versterkerapparatuur. In totaal wordt er in Amersfoort 140 km graafwerk uitgevoerd. Vanaf 2 oktober wordt het kabelnet in Houten onder handen genomen. In totaal wordt er in Houten 29 km graafwerk uitgevoerd.

STORING BIJ NOMINEERLIJN BIG-BROTHER

Door een computerfout bij KPN Telecom is het van vrijdagavond 8 uur tot zaterdag 12 uur niet mogelijk geweest om per telefoon op een van de vier genomineerden te stemmen, zegt de woordvoerster van Veronica. Aan twee van de genomineerde bewoners was dezelfde code toegekend, waardoor niet duidelijk was op wie van de twee gestemd was. Daarom zijn alle stemmen die tijdens de storing zijn uitgebracht ongeldig verklaard. (ANP)

FILM- EN TV-ACTEURS RICHTEN GILDE OP

Om de rechtspositie van film- en tv-acteurs te verbeteren wil een aantal van hen een gilde oprichten. Er bestaat al een oprichtingsbestuur, waarin onder anderen Renée Soutendijk en Huub Stapel zitting hebben. Zij vragen vakbroeders en -zusters zich bij het gilde aan te sluiten. In de brief schetsen de initiatiefnemers de zwarte kant van het acteursbestaan. Onder andere werktijden en honoraria zijn volgens hen zelden goed geregeld. Het gilde wil daarover een zwartboek aanleggen. Ook staan voor toekomstige leden workshops op het programma en worden samenwerkingsverbanden met andere verenigingen aangegaan. ‘Bedenk dat wij hierdoor onze positie aanzienlijk kunnen verbeteren’, schrijft het oprichtingsbestuur aan zijn potentiële leden. (ANP)

ELKE DAG NIEUWS OP TV WEST

TV West brengt vanaf zaterdag 23 september a.s. elke dag een nieuwsprogramma. Vanaf die dag wordt ook op zaterdag een nieuws- en sportmagazine gemaakt. De regionale televisiezender maakt hiermee weer een nieuwe stap in de uitbreiding van de programmering. Onlangs werd de hele vormgeving van TV West al in een nieuw jasje gestoken met onder meer een nieuw logo en een opgefrist decor. Naast het NOS-journaal van 18.00 en 20.00 uur zendt TV West voortaan ook het 22.00 uur journaal uit. Op deze tijdstippen kan de kijker inschakelen voor het internationale, nationale én regionale nieuws en is zo in drie kwartier weer op de hoogte van de toestand in de wereld en in de achtertuin. (RTV West)

CANAL+ NEEMT OPTIE OP FUWORKS

StudioCanal, de internationale filmtak van het mediaconcern Canal+, heeft een optie genomen op honderd procent van de aandelen van de Nederlandse filmproductiemaatschappij FuWorks en op vijftig procent van de onafhankelijke Nederlandse filmdistributeur A-Film Distribution. Beide bedrijven zijn eigendom van de Nederlandse distributeur en producent San Fu Maltha. FuWorks is onder meer samen met Joop van den Ende producent van de volgend jaar verwachte speelfilm Costa van Johan Nijenhuis. A-Film is de distributeur van onder meer de films Chicken Run, Lijmen/Het Been en Lord of the Rings. StudioCanal heeft met FuWorks afspraken gemaakt over de distributie van zijn product voor de Nederlandse bioscoop, video en televisie en voor de Vlaamse video, zo meldt het vakblad Screen International Daily. (NRC)

PROGRAMMARAAD ZOETERMEER BOOS OP CASEMA

De Zoetermeerse Programmaraad is niet blij met het beleid dat Casema heeft gevoerd bij de herindeling van het Zoetermeerse kabeltv-pakket. Volgens de Programmaraad zou de Casema hebben gesuggereerd dat de complete herindeling van de Zoetermeerse radio-en tvfrequenties te maken zou hebben met het advies dat de Programmaraad heeft uitgebracht. Daarnaast zou de klantenservice van Casema veel mensen die klachten hadden over het niet kunnen ontvangen van bepaalde tv-zenders hebben doorverwezen naar de Programmaraad. De Programmaraad bezint zich op de manier hoe de toekomstige samenwerking met Casema moet gaan plaatsvinden. Bij Casema wil niemand reageren op de onstane situatie. (hvb)

MEERDERE SCENARIO’S VOOR OVERNAME FOX

Er doen verschillende scenario’s in Hilversum de ronde voor de overname van FOX. Zo heeft het Algemeen Dagblad gemeld dat gedacht wordt aan een eventuele overname van FOX door HMG, om zo opnieuw tot een akkoord te komen met Veronica voor de invulling van de tv- zender. Ook bestaat de mogelijkheid van aankoop en sluiting van FOX , waarbij FOX Kids en een aantal programma’s worden overgeheveld naar de HMG-zenders of dat HMG de zender koopt om SBS Broadcasting BV voor te blijven. SBS zou de zender namelijk als jongerenvariant willen inzetten. Een HMG-woordvoerster houdt het op de mededeling dat RTL Group (de eigenaar van de HMG) in gesprek is met FOX. Zolang deze lopen is dit ‘confidentieel’, aldus de woordvoerster. Een eventuele aankoop van FOX door RTL Group zou logisch zijn als de internationale relaties gevolgd worden. In Duitsland werd rondom TM3 ook een dergelijke deal gesloten tussen RTL Group en News Corp. (Broad. Magazine)

EUROSPORT BLIJFT OP DE KABEL IN HAARLEM

De Haarlemse burger kan toch naar Eurosport blijven kijken, zo heeft kabelmaatschappij UPC aan de Haarlemse Programmaraad laten weten. UPC wilde in eerste instantie niet betalen voor doorgifte van Eurosport, maar daar is het kabelbedrijf nu op teruggekomen. Eurosport komt in het gratis basispakket. De Haarlemse Programmaraad besloot eerder al dat Eurosport wat hen betrof in het basispakket kon komen. Maar UPC weigerde dat. De reden daarvoor is dat alle commerciële zenders aan het kabelbedrijf moeten betalen voor doorgifte. Eurosport wilde echter niet betalen, het wilde zelfs geld ontvangen van UPC om doorgegeven te worden. Toch heeft UPC nu besloten om inderdaad te betalen voor doorgifte, meldt een woordvoerder van het kabelbedrijf. ,,Bij nadere bestudering vonden we een lopend contract van de gemeente Haarlem met Eurosport waarin al was afgesproken dat werd betaald’’, aldus de woordvoerder. Dat betekent dat de komst van Eurosport in het basispakket geen verhoging van het abon- nementsgeld zal geven. (o.a. Haarlems Dagblad)

RON FRESEN INTERIM HOOFDREDACTEUR BIJ TV WEST

Radio TV West heeft Ron Fresen benoemd als interim hoofdredacteur. Fresen (41) neemt voorlopig de positie waar van Hugo Schneider, die adjunct-hoofdredacteur is geworden van het Haarlems Dagblad. Dit bericht de Haagsche Courant in haar editie van vrijdag. Radio en TV West zitten op dit moment in een fusieproces. Omdat er nog geen besluit is genomen over de structuur van het omroepbedrijf, is nu gekozen voor benoeming van een interim directeur. Ron Fresen is al betrokken bij TV West vanaf de start van de zender in 1996. Eerst als verslaggever en de laatste tijd als eindredacteur.

NIEUWE ETHERFREQUENTIE VOOR VERONICAFM

Zenderexploitant Broadcast Partners heeft vrijdag 22 september een nieuwe etherfrequentie voor VeronicaFM in Den Bosch in gebruik genomen. De zender zendt uit op de frequentie 87,9 MHz en zou uitzenden met een vermogen van 2 KW richting het noordwesten. (Ruud Brand/nl.media.radio)

RECHTER: “HMG VALT ONDER NEDERLANDSE MEDIAWET”

De Holland Media Groep (HMG) valt onder de Nederlandse mediawet en moet daarom binnen zes weken sluikreclame op RTL 4 en RTL 5 verwijderen. Dit heeft de rechtbank in Amsterdam besloten in navolging van het Commissariaat voor de Media. Het mediaconcern HMG, dat door de uitspraak vele miljoenen guldens aan inkomsten dreigt te verliezen, wil in hoger beroep gaan. Drie jaar geleden heeft de HMG een procedure tegen het Commissariaat voor de Media aangespannen, omdat het bedrijf het niet eens was met het oordeel van het Commissariaat dat RTL 4 en 5 een Nederlandse zenders zijn en daarom onder de Nederlandse mediawet moeten vallen. “Alle belangrijke besluiten worden nog steeds in Luxemburg genomen en we houden ons aan de Europese richtlijnen”, aldus Jaqueline Hekkers, woordvoerster van HMG. “Wij zijn het met de rechtbank niet eens en leggen ons niet neer bij deze uitspraak.” De HMG zal binnen zes weken beroep indienen en denkt “succesvol te zijn.” De Nederlandse mediawet is wat betreft sponsoring strenger dan de Europese richtlijnen. “Voor ons zou dat oordeel kunnen betekenen dat aftiteling, titelsponsoring en beeldwoord vaker worden afgekeurd”, aldus Hekkers. Hierdoor “dreigen verliezen” op de inkomsten. Het Commissariaat voor de Media is “zeer tevreden” met de uitspraak van de rechter. Helmer Koetje, voorzitter van het Commissariaat: “We willen gewoon dat RTL 4 en 5 zich aan de Nederlandse mediawet houden, dat doen zenders als SBS 6 en Veronica namelijk ook.” (NRC Handelsblad)

CASEMA KOMT MET ALTERNATIEF VOOR LANGZAAM INTERNET

Kabelexploitant Casema komt met een alternatief abonnement voor Internet via de kabel. In wijken waar problemen met internet niet zijn op te lossen, benadert Casema klanten om over te stappen naar een sneller en duurder abonnement. De bewoners in de probleem-wijken krijgen die nieuwe verbinding echter voor de prijs van hun oude abonnement. Casema wil met dit aanbod vooral de heavy-users overhalen om naar dit snellere abonnement over te stappen.

OVERHEID TREKT ZICH IN 2001 TERUG UIT NOZEMA

‘Het Rijk trekt zich in 2001 terug als aandeelhouder van Nozema’. Dit stelt minister Tineke Netelenbos van Verkeer & Waterstaat in haar plannen voor het komend jaar. De Staat der Nederlanden is op dit moment voor 59 procent eigenaar van de zendermaatschappij. De NOS bezit 40 procent en de Wereldomroep 1 procent. Bij een mogelijke veiling van DAB- en DVB-T- frequenties kan dit een opmerkelijke situatie opleveren, omdat Nozema een potentieel geinteresseerde partij is voor deze frequenties door deelname in de Stichtingen DAB, Webanywere en de Stichting Digitenne. Het is nog onduidelijk hoe Nozema wordt verkocht. De verkoop van Nozema stond overigens al enkele jaren geleden op de agenda. (Broadcast Magazine)

FOX KIDS EUROPE UIT RODE CIJFERS

De tv-zender Fox Kids Europe is uit de rode cijfers gekropen. De nettowinst in het eind mei afgesloten boekjaar is uitgekomen op 273.000 dollar (704.000 gulden) tegen een verlies van bijna 20 miljoen dollar het jaar ervoor. De omzet van de aan de Amsterdamse beursgenoteerde zender steeg met bijna 27 procent tot tot 100,4 miljoen dollar. (NRC)

HMG ZOEKT TOENADERING MET VERENIGING VERONICA

Nog geen half jaar na de definitieve breuk heeft de Holland Media Groep toenadering gezocht tot de omroepvereniging Veronica. Dit bericht het Algemeen Dagblad in haar editie van dinsdag. Volgens het Algemeen Dagblad wil de Holland Media Groep samen met Veronica de verliesgevende zender Fox overnemen. Het verrassende initiatief van het commerciële omroepconcern houdt in dat HMG de zender koopt en dat Veronica, die na hun vertrek uit HMG op zoek is naar een nieuw TV-station, Fox als bespeler huren. Het verlieslijdende Fox staat als enige tijd in de etalage. De pogingen van HMG om de zender, nu in samenwerking met Veronica, in handen te krijgen moet worden gezien als een defensieve daad. President-directeur Van der Graaf en zijn Luxemburgse aandeelhouders hebben eigenlijk geen belangstelling voor een nieuw TV-station, maar zij zijn als de dood dat concurrent SBS Broadcasting (SBS 6/ Net 5/NoordzeeFM) een derde zender in handen krijgt. Fox wordt dan zeker veranderd in een jongerenzender, die moet concurreren met The Young One. Mocht de omroepvereniging Veronica toehappen op het voorstel om samen Fox over te nemen, dan vangt HMG twee vliegen in een klap. Want op 1 september 2001 moet het TV-bedrijf niet alleen de naam Veronica bij de gelijknamige omroepvereniging inleveren, de kans is zeer groot dat deze op die datum een nieuw TV-station lanceert met de oude naam. Dat gevaar is dan ondervangen. De eigenaren van Fox hebben inmiddels met vele belangstellenden voor overname van Fox gesproken, waaronder HMG, Veronica en SBS. Struikelblok is tot dusver de prijs. Tevens brengt de eventuele koop van Fox ook de koop van langlopende contracten met zich mee. Het gaat hierbij om de soap Goudkust, een serie waarvoor nog een afname verplichting voor twee jaar geldt. Voor eenzelfde termijn zit de zender nog vast aan de Toto-divisie. Zowel de Holland Media Groep als Veronica weigert commentaar te geven op de toenadering. Een woordvoerster van de HMG tegenover het Algemeen Dagblad: “Wij praten niet over bedrijven en mensen waarmee we in onderhandeling zijn.”

VRT RADIO 3 WORDT ‘KLARA’

Begin december verandert VRT Radio 3 in Klara. Dat staat voor Klassieke Radio. Klara moet een klassieke muziekzender worden die overdag contact zoekt met de gewone muzieklief- hebber. ’s Avonds zou er ruimte zijn voor allerlei soorten ernstige muziek. Voor elk ogenblik van de dag komen er vaste programma’s met vaste presentatoren. De hervorming van Radio 3 tot Klara wordt vergeleken met die van TV2 tot Canvas. Ook toen werd van een verzame- ling losse programma’s een net gemaakt met een apart gezicht. (VRTtxt)

PVDA WAGENINGEN WIL 10 TV-ZENDERS ERBIJ

Tien tv-zenders erbij op het Wageningse kabelnet, waaronder jongerenzender TMF. Dat wil de PvdA. De partij heeft maandag 18 september een motie van die strekking ingediend tijdens de algemene beschouwingen, de reactie van de raadsfracties op het beleid dat het college heeft uitgestippeld voor de komende vier jaar. De tekst van de motie die de partij indiende, luidt: ,,Uitbreiding van het aantal zenders op de tv-kabel met liefst tien zenders, waarvoor het tarief voor de burgers best met een klein bedrag per maand omhoog mag.’’ UPC heeft steeds op het standpunt gestaan dat over uitbreiding best te praten valt, maar dat dit de abonnee per zender maandelijks een kwartje extra kost. Het abonnementsgeld ligt nu op 33,20 gulden per twee maanden. (o.a. Gelders Dagblad)

BORIS BECKER WORDT VERSLAGGEVER

Boris Becker, drievoudig Wimbledonkampioen, maakt zijn debuut als televisieverslaggever. Hij mag voor het Duitse RTL tijdens de Champions League achter de schermen van zijn favoriete club Bayern München kijken. “Ik heb voetbal altijd al fascinerend gevonden. En voor RTL kan ik nu proberen die fascinatie met de kijkers te delen”, aldus de voormalige toptennisser over zijn nieuwe baan. Het is de bedoeling dat Becker ‘de mens achter de trainer, voetballer of functionaris’ in beeld gaat brengen. Becker en RTL zullen voorlopig een jaar lang samenwerken. Hoe vaak hij op de zender te zien zal zijn,is nog niet bekend. (NOStt)

FEYENOORD VERBIEDT NETUITZENDING RADIO RIJNMOND

Radio Rijnmond moet stoppen met het integraaal online uitzenden van de wedstrijden van Feyenoord, want de club wil dat vanaf de eigen site aanbieden. Dat bericht het Algemeen Dagblad. Radio Rijnmond heeft een overeenkomst voor uitzending via de radio, maar er zijn geen afspraken gemaakt voor uitzending via internet. Dat breekt de radiozender nu op. Feyenoord.nl is een pagina ‘under construction’. Er zijn wel fanpagina’s, waaronder deze en het stadionbedrijf is online. Volgens een jurist in het AD is het splitsen van rechten voor netuitzendingen goed mogelijk, en vindt ook in Engeland plaats. Radio Rijnmond kan eventueel wel uitwedstrijden online verslaan. De zender is nu in onderhandeling met Feyenoord. (AD/Planet Multimedia)

“TOEKOMST KINKFM ONZEKER”

De toekomst van het alternatieve radiostation KINKfm is onzeker. Volgens Veronica-voorzitter Joop van der Reijden is het nog maar de vraag of Veronica, bij het verkrijgen van een licentie voor het hitradio-format, doorgaat met KINKfm. Als Veronica er niet in slaagt een etherlicentie te krijgen, wordt volgens hem de ‘vraag over de toekomst mogelijk anders beantwoord’. Het is vooralsnog niet de bedoeling dat KINKfm via de ether wordt uitgezonden. De Vereniging Veronica doet mee aan de aankomende radioveiling met als insteek een terugkeer in de ether met een nieuw hitradiostation. (Broadcast magazine)

BESTUUR RAAD VOOR DE JOURNALISTIEK BLIJFT GELOVEN IN BESTAANSRECHT

Het bestuur van de Raad voor de Journalistiek blijft ondanks recente kritiek geloven in het bestaansrecht en de samenstelling van de raad. Bovendien twijfelt het bestuur niet aan de integriteit van deleden van de instantie die waakt over journalistieke zorgvuldigheid. Dat heeft het bestuur maandagavond in een verklaring laten weten als een reactie op journalisten en media die het bestaansrecht van de raad in twijfel hadden getrokken. De kritiek op de raad nam vorige maand toe na een uitspraak over RTL Nieuws, dat delen van een besloten verhoor met vermeend crimineel Mink K.uitzond. Volgens de raad kon die uitzending niet door de beugel. RTL erkent de raad daarom niet langer. (NOStt)

STICHTING DAB STOPT DIGITALE PROEFUITZENDINGEN

Stichting Digital Audio Broadcasting (DAB) stopt vanaf 1 oktober met de proefuitzendingen in Nederland. Dit bericht de website van Radionieuws.nl. De stichting, waarin onder meer de Nozema, NOS, Noordzee FM en de NOB zijn verenigd, stopt omdat de overheid nog geen duidelijk beleid heeft voor digitale radio. De zenders Radio 2, Radio 3FM, Sky Radio, Veronica FM en Radio 10 FM zenden al vanaf januari 1995 “met cd-kwaliteit” via de ether uit. Om deze uitzendingen te ontvangen zijn er speciale radio’s nodig, maar deze zijn nog niet te koop in Nederland. In omringende landen zijn ze wel voorradig. De verwachting is dat de ontvangers binnenkort ook in Nederland verkrijgbaar zijn.  “We stoppen nu omdat we niet willen dat luisteraars voor veel geld een ontvanger kopen. Omdat de freqeunties nog niet zijn verdeeld hebben ze er nog niet veel aan. We beginnen weer met uitzenden als de frequenties zijn verdeeld, zegt M. Maters, voorzitter van DAB. Mensen die al wel een digitale ontvanger hebben gekocht zitten vanaf 1 oktober geheel zonder geluid. In sommige delen van het land is het echter wel mogelijk om digitale radiopaketten uit omringende landen te ontvangen.

MARKTAANDEEL HMG BLIJFT ACHTER BIJ VERWACHTINGEN

De marktaandelen die RTL4, RTL5 en Veronica behalen blijven nog steeds achter bij de verwachtingen. In week 37 behaalde RTL4 een gemiddeld marktaandeel van 13 pct (2 pct minder dan in week 36), terwijl RTL5 en Veronica respectievelijk bleven steken op 4 en 8 pct marktaandeel. De publieke zenders behaalden in week 37 een gezamenlijk marktaandeel van 45 pct, zo blijkt uit het Continu Kijkonderzoek (CKO), uitgevoerd door Intomart in opdracht van NOS, Ster en IP. Dat is 8 pct meer dan de vorige week. Met dank aan de Olympische Spelen en Koning Voetbal. Nederland 1 behaalde het hoogste marktaandeel op maandagavond (23 pct), TV2 op dinsdagavond (32 pct, dankzij Gent- Ajax en Lyon-Heerenveen) en Nederland 3 op zaterdagavond (15 pct). Niet alleen de HMG-zenders lijden onder de sportverslaggeving bij de publieke omroep. SBS6 en Net5 behaalden respectievelijk een marktaandeel van slechts 8 en 4 pct. Fox8 bleef stabiel met 3 pct marktaandeel. (ADformatie)  17 september

NIEUWE STEUNZENDER SKY RADIO IN VLISSINGEN

Zenderexploitant Nozema heeft in Vlissingen in nieuwe steunzender voor Sky Radio in gebruik genomen. Dit bericht het internetmagazine Radiovisie. De frequentie van de steunzender is 100.7 MHz.

GOUDEN TELEVIZIERRING VOOR ‘WESTENWIND’

Het programma Westenwind van RTL4 heeft de Gouden Televizierring van het seizoen 1999/2000 gewonnen. Westenwind eindigde voor de andere genomineerden Big Brother en Love Letters. Het was de 35e keer dat de ring werd uitgereikt. Kijkers konden tot vlak voor de rechtstreekse uitzending door de AVRO bellen om te stemmen op hun favoriet. De Amerikaanse serie Friends won de zilveren Televiziertulp voor het beste buitenlandse programma. De Gouden Stuiver voor het beste jeugdprogramma was voor het programma Willem Wever. Andere genomineerden in deze categorie waren Het Klokhuis en Zaai. De zilveren Televizierster voor de televisieman van het jaar ging naar Robert ten Brink. Andere genomineerden waren Paul de Leeuw en Ivo Nieve. De Ster voor de televisievrouw van het jaar was voor Wendy van Dijk. Haar concurrenten waren Catherine Keyl en Anita Witzier. (ANP) Vrijdagavond zijn ook 28 Gouden Beelden uitgereikt. Joop van den Ende werd ontving de Carrièreprijs, terwijl het Gouden Beeld in de sector amusement naar het Veronica program- ma Big Brother ging. (ANP)

EINDE VOOR RAAD VOOR DE JOURNALISTIEK

Het einde lijkt in zicht voor de Raad voor de Journalistiek. Hoofdredacties van Nederlandse media trekken zich steeds minder aan van de raad of keren haar zelfs de rug toe. Voorzitter van het Genootschap van Hoofdredacteuren,P.Broertjes,denkt dat het daarom tijd is de raad af te schaffen. Dit zei hij vrijdag in zijn krant,de Volkskrant. Broertjes constateert, dat het respect voor de raad, het instituut dat waakt over journalistieke zorgvuldigheid, afbrokkelt. (o.a. NOStt)