Nieuwe Ziggo: hogere schuldenlast, minder klanten en slechtere resultaten

(update 11.50 uur) Kabelaar Ziggo heeft in het tweede kwartaal een hogere schuldenlast gecreëerd, minder klanten weten te behouden en slechter gepresteerd. Dit blijkt uit de kwartaalcijfers van moederbedrijf Liberty Global. Op 13 april jl. gingen Ziggo en UPC samen in het nieuwe Ziggo.

Klantverlies

56.600 klanten zeiden de grootste kabelaar van Nederland vaarwel; zowel op het vlak van televisie (56.600), internet (10.600) en telefonie (19.500) daalden de klantenaantallen. De penetratie van digitale televisie steeg weg licht, naar 80,0 procent. Het aantal mobiele telefonieabonnees nam wel toe: 20.400 nieuwe klanten voor de dienst Ziggo Mobiel noteerde het bedrijf. Ook het aantal Horizon boxen steeg met 62.000 naar 437.000. In totaal blijven 4,19 miljoen klanten Ziggo en Liberty Global trouw.

Schuldenlast

De schuldenlast bij het bedrijf is in totaal gestegen tot een recordhoogte van 7,404 miljard euros, De omzet van de kabelaar bedroeg 617,9 miljoen euros. Dat is 9,9 miljoen euro lager dan in het eerste kwartaal van dit jaar. Vergeleken op een proforma basis, is dat een daling van 3 % ten opzichte van vorig jaar. Opvallend is ook de enorme afwaardering en ammortisatie: in Q2 maar liefst 273,8 miljoen euro (in Q1, 2015 nog 269,5 miljoen euro). De gemiddelde klant besteedt bij Ziggo 44,52 euro per maand.

Meerderheid huishoudens

Ondanks de tegenvallende resultaten heeft nog steeds een duidelijke meerderheid van de Nederlandse huishoudens een abonnement bij Ziggo; 59,7 % van de huishoudens in het verzorgingsgebied. De Amerikaanse kabelgigant Liberty Global die UPC al in handen had, kocht Ziggo in november vorig jaar. Het bedrijf noemt het tweede kwartaal in Nederland een ‘zwak’ kwartaal mede dankzij de concurrerende omgeving, de herstructurering, prijsverhogingen en harmonisatie van Ziggo. Verkopen waren relatief laag volgens het bedrijf mede doordat de marketingcampagnes tot medio mei werden getemperd om de harmonisatie een plek te geven. Met name in de voormalige UPC-gebieden stelt het bedrijf dat de merkbekendheid van Ziggo nog achterloopt. De omzetdaling verklaart het bedrijf ook doordat het model voor nieuwe klanten volledig op huur is overgegaan waardoor er geen verkoop meer is van kabeldecoders.

4G

Toch hoopt Liberty Global met investeringen in productontwikkelingen de positie in de Nederlandse markt te versterken. Later dit jaar hoopt de kabelaar nog met 4G ten behoeve van haar mobiele telefonie-aanbod actief te worden. Liberty Global verwacht dat bij Ziggo het een uitdagende markt blijft voor de tweede helft van dit jaar, maar de synergievoordelen bij Ziggo verwacht het bedrijf dat later dit jaar al een financiele impact behaald kan worden. Het bedrijf zal haar bundels en merk meer gaan promoten de komende tijd om haar positie in de markt te verstevigen.

De totale omzet van Liberty Global bedroeg wereldwijd 4,567 miljard Amerikaanse dollar met en netto resultaat van 464,7 miljoen Amerikaanse dollar. De kwartaalcijfers van Liberty Global vind je hier.

Reactie Ziggo

Baptiest Coopmans, CEO van Ziggo, reageert op de cijfers in een persbericht van Ziggo.

Update 11.50 uur: Artikel aangepast naar aanleiding van Persbericht Ziggo.