Het jongerenplatform van de NOS gaat zich nog meer richten op haar online activiteiten.
Volgens NOS-onderzoeker Paul Hek worden de kortere uitzendingen op NPO3 beter bekeken dan de lange uitzending die elke werkdag rond 22.30 uur te zien is. Gemiddeld zien 1,3 miljoen mensen wekelijks minstens één flits. In elk geval blijft er verbinding bestaan tussen televisie, online en 3FM.
Karina ter Horst, chef NOSop3: “We vertellen onze verhalen het liefst zo breed mogelijk; online, op radio en televisie. Het is erg jammer dat de lange tv-uitzending – een belangrijk platform in onze nieuwsvoorziening – wegvalt. Onze grote eigen nieuwsverhalen zullen we in vernieuwde vorm online blijven vertellen. Beeld blijft heel belangrijk, want als we iets kunnen is het mooie video maken. En op tv blijven we met de flitsen het laatste nieuws brengen”
Een bezuinigingsmaatregel is het schrappen van de lange uitzending niet, zegt hoofdredacteur Marcel Gelauff. De NPO schuift het budget dat daardoor op tv vrijkomt, door naar NOSop3 online. “Dat betekent dat de NPO echt kiest voor een verschuiving, en geen keuze maakt tégen NOSop3. Hoe jammer het ook is voor de mensen die met veel enthousiasme de lange tv-uitzendingen hebben gemaakt.”
Wat ook meespeelt is dat de NPO een jongerenplatform wil beginnen, NPO3.nl, en veel meer op online wil gaan inzetten. NOSop3 krijgt daar dus veel meer ruimte en de komende tijd wordt gebruikt om goed na te denken over het nieuwe format.