De Jong wijst verder op de financiële gevolgen voor voetballiefhebbers: “De voetballiefhebbers zullen door deze ontwikkeling uiteindelijk een hogere prijs gaan betalen. Murdoch garandeert de clubs bepaalde bedragen en die moeten uiteindelijk door iemand worden opgebracht. Dat bonnetje komt onherroepelijk op het bord van de consument. Dat is een trend die je ook in de ons omringende landen hebt gezien. Er komt minder voetbal op het open net en er verdwijnt meer naar betaaltelevisie. Om op die manier meer abonnees aan te trekken.”
De directeur van de NOS spreekt van een ‘mediarevolutie’: “Murdoch is één van de allergrootste spelers in de wereld. Tot dusver richtte hij zich voornamelijk op de grotere landen – als Italië, Duitsland en Engeland – en nu dus, voor het eerst, op een relatief klein land. Murdoch heeft nogal een reputatie. De ervaring leert dat als hij ergens binnenkomt het in de regel niet ophoudt met het kopen of participeren. Dan wil hij meer. Mijn verwachting is dat hij ook gaat kijken naar het open net, radio, filmrechten, komedies en natuurlijk sport.”