NPO gaat meer investeren in on demand en online

De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) gaat komend televisieseizoen meer investeren in het on demand en online aanbod. Dit heeft Shula Rijxman, voorzitter van de Raad van Bestuur van de NPO, vanmiddag bekend gemaakt tijdens de najaarspresentatie.

Meer budget

We zetten de komende jaren flink in op on demand en online. Het budget hiervoor wordt drie keer zoveel. We willen daar zijn waar onze kijkers en luisteraars zitten.”, aldus Rijxman vanmiddag. “Steeds vaker ontwikkelen we specifiek aanbod voor NPO Start, zoals korte documentaires of experimentele series. Ook gaan we extra investeren in origineel Nederlands topdrama van internationale allure. Voor de andere online-platforms wordt eveneens meer content ontwikkeld die alleen online kan worden bekeken.“, aldus Rijxman tijdens de najaarspresentatie.

Online-initiatieven

Komend seizoen zijn talloze nieuwe online-initiatieven te zien, zoals het nieuwe middagmagazine voor jongeren Club HUB op NPO3.nl, 101TV en YouTube. Rijxman: “We willen nog veel meer bieden op NPO Start. Binge watching, previews. Dat is wat het publiek verwacht. We willen dat snel bieden. Sneller dan de tergend lange procedures die we nu moeten doorlopen om daar politieke toestemming voor te krijgen.” Hoeveel geld precies voor on demand en online content beschikbaar is gesteld, is niet bekend gemaakt.

Talkshow

Op de najaarspresentatie werd ook bekend gemaakt dat de publieke omroep het hele jaar door een talkshow wil maken in de vooravond. Het zou gaan om een nieuw praatprogramma op de momenten dat De Wereld Draait Door (DWDD) niet te zien is. Rijxman liet op de najaarspresentatie weten dat ze graag een vrouw als nieuwe talkshowhost ziet.

Meer over de najaarspresentatie van de Nederlandse Publieke Omroep vind je hier.

Video: