NPO Radio 5 groter marktaandeel dan 3FM, 3FM wel meer luisteraars

Uit de luistercijfers van het Nationaal Luisteronderzoek blijkt dat NPO Radio 5 een groter marktaandeel heeft behaald dan NPO 3FM in de meetperiode januari/februari 2018.

Marktaandeel

NPO Radio 5 behaalde in deze meetperiode een marktaandeel van 3,5 procent en 3FM een aandeel van 3,4 procent. Het marktaandeel van NPO 3FM is 0,4 procent lager ten opzichte van de vorige meetperiode en 1,6 procent lager dan in dezelfde meetperiode een jaar geleden.

3FM meer luisteraars

Toch heeft volgens het Nationaal Luisteronderzoek de publieke jongerenzender nog altijd meer luisteraars dan Radio 5. In de meetperiode januari/februari 2018 behaalde 3FM 1.182.000 luisteraars van 10 jaar en ouder en NPO Radio 5 738.000. De 738.000 luisteraars van NPO Radio 5 hebben de radiozender langer aanstaan dan 3FM en daardoor behaalt NPO Radio 5 een iets hoger marktaandeel.

NPO Radio 5 beschikt overigens niet over FM-frequenties maar is alleen te horen via DAB+, de (digitale) kabel en Internet.

“Verdrietig”

“De cijfers zijn om verdrietig van te worden, maar we laten de ‘koppies ‘niet hangen.” aldus 3FM-DJ Domien Verschuuren in een reactie op de luistercijfers.

De publieke jongerenzender heeft de laatste tijd veel marktaandeel moeten inleveren. Dit heeft mede te maken met het feit dat populaire DJ’s als Gerard Ekdom, Coen Swijnenberg, Sander Lantinga en Giel Beelen de radiozender hebben verlaten.