NPO scherpt werkwijze aan voor weggeven kaartjes popconcerten

De NPO heeft de wijze van organiseren van radio-acties waarbij aan luisteraars kaarten voor concerten worden weggeven aangescherpt. Dit bericht de NPO in een persbericht.

Last onder dwangsom

Het Commissariaat voor de Media legt NPO Radio 2 en 3FM een last onder dwangsom op wegens het overtreden van het dienstbaarheidsverbod en het niet melden van nevenactiviteiten. Naar aanleiding van een handhavingsverzoek van de Sky Radio Group heeft de mediatoezichthouder onderzoek gedaan naar een groot aantal actieweken van beide zenders. Met een last onder dwangsom wil het Commissariaat NPO Radio 2 en 3 FM dwingen te stoppen met hun huidige werkwijze bij actieweken.

Aanscherping

De NPO wil met de aanscherping er hoe dan ook voor zorgen dat er geen enkele schijn ontstaat ‘van dienstbaar zijn aan commerciële belangen van derden’ en heeft daarom begin dit jaar deze verandering doorgevoerd.

Juridisch toetsen

De NPO is van mening dat deze acties uitsluitend een redactioneel doel dienden om luisteraars op een passende wijze te informeren, te binden en te betrekken bij de zenders en de muziek die daarop te horen is. De NPO wil dit oordeel dan ook juridisch laten toetsen.

Werkwijze aanpassen

Daarnaast is er voor gekozen om voor een uitspraak van het CvdM de werkwijze van de acties aan te passen zodat er geen enkele twijfel bestaat of zenderbrede radio acties van de NPO binnen de mediawet passen. Hier is het CvdM van op de hoogte gesteld en de nieuwe werkwijze is ook met hen gedeeld.

De nieuwe werkwijze waarborgt de onafhankelijkheid ten opzichte van commerciële partijen die concerten organiseren. Zo worden alleen concertkaartjes aangeboden die door de NPO zelf zijn aangeschaft.