Onderzoek naar privacy bij smart-tv’s in België

In België is discussie ontstaan over de privacy bij het gebruik van smart-tv’s en digitale televisie. De Privacycommissie in België wil onderzoeken of er sprake is van een inbreuk op de privacy.

Decoders voor digitale televisie en smart-tv’s bieden de kijkers de mogelijkheid om op basis van het kijkgedraag bepaalde suggesties te doen om andere programma’s te bekijken. Om deze kijktips op te sporen houden de decoders en televisie nauwkeurig bij naar welke programma’s je kijkt.

Telenet en Belgacom
In ons land is al enige tijd discussie ontstaan omdat de fabrikanten Philips, LG en Samsung het kijkgedrag van hun klanten bijhielden. In België is deze discussie nu ook losgebarsten. Zowel bij de aanbieders Telenet als bij Belgacom wordt het kijkgedrag van wie een digibox in huis heeft, geanalyseerd. “De settopbox houdt bij naar welke programma’s wordt gekeken En de kijker wordt ook naar een beoordeling gevraagd van de programma’s die hij of zij bekijkt. Zo kunnen we de suggesties zo nauw mogelijk laten aansluiten bij de voorkeuren van onze klanten.”, aldus een woordvoerder. van Telenet tegenover de Vlaamse krant De Morgen. Belgacom en Telenet benadrukken dat de kijker die optie ook uit kan schakelen. Bovendien delen ze de gegevens die ze op die manier verzamelen niet met andere partijen.

Privacycommissie
“Juridisch zijn die bedrijven inderdaad in orde”, reageert Eva Wiertz, woordvoerster van de Privacycommissie tegenover dagblad De Morgen. Maar dat betekent niet dat het registreren van kijkgedrag geen privacyproblemen kan opleveren. In het geval van Telenet en Belgacom moet de klant zelf het initiatief nemen om het registreren van zijn of haar kijkgedrag stop te zetten. “En daar kun je je toch vragen bij stellen”, zegt Wiertz. Net daarom is de Privacycommissie van plan om de praktijk grondig te onderzoeken. “Omdat we nu te weinig over die registratie van het kijkgedrag weten om er degelijke adviezen over te formuleren. Tot op vandaag hebben we slechts een heel beperkt aantal klachten ontvangen, maar dat kan snel veranderen.”