De huidige overstapservice is gericht op internetdiensten of pakketten met zowel internet als vaste telefonie. Hiermee wordt het wisselen van provider vergemakkelijkt doordat de nieuwe aanbieder je huidige abonnement met alle bijbehorende diensten voor internet en telefonie via VoIP bij je oude provider opzegt. Telecomproviders constateerden dat de televisiediensten in deze pakketten niet goed zijn afgedekt en hebben de overstapservice hierop verbeterd.
Vanaf januari kan naast de internetdienst ook het TV component in een pakket opgezegd worden, bij alle partijen. Bij niet alle providers was dit tot op heden mogelijk. Een klant die bijvoorbeeld overstapt naar KPN hoeft dan niet meer zelf zijn TV abonnement op te zeggen bij de huidige provider (bijvoorbeeld UPC of Ziggo), dit gebeurt dan automatisch.
Stichting FIST en Vereniging COIN hebben de procedures uitgewerkt voor de bedrijven die meededen aan de verbeterde overstapservice: Euronet (Online), KPN, Tele2, Telfort, UPC, Vodafone, XMS, XS4ALL en Ziggo. Telecomproviders hebben ook afspraken gemaakt over onderlinge informatie-uitwisseling waardoor de overstapservice is verbeterd en klantvriendelijker is. Eind 2012 zijn er 3,3 miljoen triple play (internet, televisie, telefonie) abonnementen afgenomen. Dit is een groei van 600.000 ten opzichte van het jaar ervoor.