“NOS biedt fors meer op samenvattingen Eredivisie”

Het bod dat de NOS heeft uitgebracht op de samenvattingen van de tv-rechten van de Nederlandse Eredivisie ligt miljoenen euro’s hoger dan het bod van de commerciële zenders.  Dit bericht onder andere NRC Handelsblad.

 

Eredivisie Media & Marketing (EMM), het bedrijf dat alle voetbalrechten beheert, had woensdag als deadline gesteld voor biedingen op de uitzendrechten van de hoogste voetbaldivisie van Nederland. Fox het Amerikaanse mediaconcern van Rupert Murdoch, is grootaandeelhouder van EMM. Momenteel liggen de rechten voor de samenvattingen bij de NOS.

Volgens NRC Handelsblad biedt de NOS 20 miljoen euro per jaar voor de tv-rechten op de samenvattingen. Dat zou twee keer zoveel zijn als de biedingen van SBS Nederland en RTL Nederland. De commerciële omroepen kijken naar het reclamegeld dat er aan het voetbal is te verdienen. Het zou gaan om maximaal 10 miljoen euro.

Het hoge bod van de NOS heeft in de Tweede Kamer direct tot ophef geleid aldus vakblad Adformatie vandaag op haar website. Ton Elias van de VVD sprak dinsdag zijn twijfel uit of de publieke omroep veel geld zou moeten
uittrekken voor voetbal, terwijl de rest van Hilversum het met minder moet doen. De reactie van NOS-directeur Jan de Jong is dat de NOS ‘net zo hard meebezuinigt. En dat doen we op de sportrechten.’ Hij staat op het standpunt dat alleen met voetbal de publieke omroep echt breed, van iedereen blijft. Minder voetbal betekent volgens hem dat de STER minder inkomsten genereert en dat er zo minder geld voor andere programma’s beschikbaar is.