“NTR’s Schooltv blijft actief in voortgezet onderwijs”

“Schooltv blijft het voortgezet onderwijs (VO) bedienen, nu en in de toekomst.” Ben Groenendijk, Hoofdredacteur Jeugd, Wetenschap, Educatie en Geschiedenis van de NTR, is hierin stellig. Hiermee wil hij geruchten dat Schooltv zich terugtrekt uit het VO ontzenuwen. “Dit schooljaar worden zelfs nieuwe programma’s ontwikkeld. Vanaf volgend schooljaar gaan we het VO wel op een totaal andere manier bedienen.”, aldus Groenendijk in een persbericht van de NTR.

Nieuwe koers
Ingegeven door bezuinigingen op de Publieke Omroep (NPO) gaat Schooltv op een andere manier kijken naar het programma-aanbod voor het VO. “We krijgen geen geld meer voor eigen producties, dus maken we programma’s voor volwassenen geschikt voor jongeren van 12 tot 18 jaar. Dit voorjaar starten we al met ‘Nieuwsuur in de klas’ en ‘Andere tijden in de klas’. Ik hoop en verwacht dat andere programmatitels snel zullen volgen.”

Contact met jongeren
Ook voor het ’tweede leven’ van deze programma’s voor volwassenen is budget nodig. Maar volgens de hoofdredacteur onderhoudt de NPO op deze manier zeer kostenefficiënt contact met deze lastig te bereiken doelgroep. “Publieke omroepen bereiken deze groep jongeren niet op tv. Zelfs niet een klein beetje. Je hebt dus goud in handen als je met onze programma’s die doelgroep wel kunt bereiken. Ook al is dat dan omdat ze de informatie van hun docent voorgeschoteld krijgen.”

Leerlingen enthousiast maken
“Iedereen wil in contact komen met deze groep tv-kijkers van de toekomst. Het is dus een uitgelezen kans voor het bestuur van de NPO en de redacties van programma’s om jongeren aan zich te binden. We kijken daarbij nadrukkelijk niet alleen naar NTR programma’s, maar ook naar titels van andere omroepen. Het zou toch mooi zijn om bijvoorbeeld de lessen Aardrijkskunde te verrijken met ‘Vroege Vogels in de klas’ of ‘Nederland van boven in de klas’.”

Zo zijn er nog talloze programma’s van publieke omroepen die zeer geschikt zijn om leerlingen enthousiast te maken voor, voornamelijk, de zaakvakken, aldus Ben Groenendijk. “Dus trekken we de komende tijd als een soort acquisiteurs door Hilversum om mensen te overtuigen van dit plan. Maar ik kan mij bijna niet voorstellen dat mijn collega’s de mogelijkheid laten schieten om relatief goedkoop deze belangrijke groep kijkers te bereiken.”