De Raad voor Cultuur is van mening dat omroepen meer ruimte moeten krijgen van de NPO om hun doelgroep online te bedienen. Dit blijkt uit het advies van de raad over de begroting van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) over 2017.
Jongeren
Aangezien jongeren steeds meer gebruik maken van online media dient ook de publieke omroep meer te doen om deze doelgroep via online middelen te bereiken. De NPO heeft ambitieuze doelstellingen om de jongeren te bereiken: de NPO wil in de doelgroep 20-34 jaar 70-80 procent van de jongeren bereiken. Deze doelstelling lijkt de Raad voor Cultuur hoog gegrepen “en komt zonder nadere uitwerking niet erg reëel over”, aldus de Raad.
Meer ruimte
De Raad voor Cultuur vindt dat omroepen die zich op jongeren richten zoals VPRO en Powned meer ruimte moeten krijgen van de NPO om hun doelgroep online te bereiken.
Toegang
In het advies adviseert de raad ook het kabinet erop toe te zien dat de toegang tot het bestel voor externe partijen voldoende gegarandeerd is. Deze website berichtte eerder al over het positieve advies van de Raad voor Cultuur voor de doorgifte van de radiozender NPO Soul & Jazz via de analoge kabel.
Het gehele advies van de Raad voor Cultuur voor staatssecretaris Sander Dekker (media) is hier te vinden.