De omzet voor radioreclame in Nederland laat in het derde kwartaal van dit jaar een groei zien. De omzet is volgens het Radio Advies Bureau (RAB) met 7,4 procent gegroeid ten op zichtte van dezelfde periode vorig jaar. In het eerste (-2,4 procent) en tweede kwartaal (-2,3 procent) daalde de omzet van de radioreclamebestedingen nog.
Meer dan 45 miljoen euro omzet
De radioreclamebestedingen kwamen in het derde kwartaal van 2016 uit op 45,2 miljoen euro. De bestedingen bestaan uit spotreclame (42,4 miljoen) en non-spot bestedingen (2,8 miljoen). Met deze grote stijging ligt de omzet over de eerste drie kwartalen van dit jaar 0,4% hoger ten opzichte van vorig jaar, aldus het RAB.
Renault grootste adverteerder op de radio
Het aantal merken waarvoor radioreclame wordt ingezet, is fors gestegen naar 1.040 (vergelijk 2015: 953). De top 3 branches en adverteerders blijven ongewijzigd. Retail is de nummer 1, transport staat op de tweede plaats en financiële dienstverlening is de derde grootste branche op radio. Renault is de grootste radioadverteerder in het derde kwartaal en Kruidvat en Lidl volgen op 2 en 3.
Branded content
De non-spot omzet groeit voor het derde kwartaal op rij. Gemiddeld is hier – over de eerste drie kwartalen van 2016 – een groei te zien van ruim 6% ten opzichte van 2015. Branded content, een vorm van reclame binnen het redactionele radioprogramma, wordt steeds vaker ingezet om de luisteraar te boeien op een onderscheidende manier die past bij het radiomerk en het geadverteerde merk.
“Blij”
Liedewij Hentenaar, directeur van RAB, zegt hierover: “Ik ben blij dat veel adverteerders kiezen voor radio. Radio gaat mee in het ritme van de dag, de sfeer in het land en heeft een menselijke connectie. In de zomer – met de vele evenementen – is de programmering van live radio daarbij mede dragend.”