Radio en tv doen mee aan actiedag Giro555 voor slachtoffers hongersnood

Verschillende publieke, en commerciële radiozenders en televisieprogramma’s besteden vandaag, woensdag 29 maart, uitgebreid aandacht aan de Nationale Actiedag van Giro555.

NPO Radio 2

NPO Radio 2 zendt de hele dag uit vanuit het actiecentrum in het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid in Hilversum. Presentator Art Rooijakkers doet vandaar uit verslag, met schakelingen naar verschillende radio-en TV-programma’s, waarin ingegaan wordt op de actie ‘Help Slachtoffers Hongersnood’.

Nood

De nood in Jemen, Noordoost-Nigeria, Zuid-Soedan en Somalië is nijpend. 20 miljoen mensen zitten op de rand van hongersnood. Steven Lauwerier, directeur van UNICEF in Somalië “Ik was in de stad Wajeed, die afgesloten is van de buitenwereld door een blokkade van Al Shabaab. In een oude gevangenis worden kinderen met cholera opgevangen. Er lagen nog twee patiënten die pas gestorven waren. In het voedingscentrum was een sterke toename in het aantal kinderen met zware ondervoeding. Eén kindje van 24 maanden woog nog maar 6 kilo. Heel schrijnend. Het geld van Giro555 is hard nodig.”

Actiedag

De actiedag start om 5.55 uur op NPO Radio 2 met Gerard Ekdom. Aansluitend presenteren de radio-dj’s Bart Arens, Gijs Staverman, Corné Klijn, Ruud de Wild, Bert Haandrikman, Stefan Stasse en Jan-Willem Roodbeen live vanuit Beeld en Geluid. Op NPO 101TV is de actie live te volgen. Op NPO 1 zijn gedurende de dag en vroege avond regelmatig Giro555 updates te horen.

Beeld en Geluid

In het actiecentrum in Beeld en Geluid komen de hele dag artiesten en BN’ers langs om op te treden of in het belpanel, of de digital lounge plaats te nemen. Het publiek wordt opgeroepen om deze dag massaal te doneren voor de slachtoffers van de hongersnood.

KX Radio

Ook de publieke radiozender KX Radio besteedt aandacht ana de actie. Rob Stenders: “Op NPO’s KXRADIO ga ik samen met Caroline van 09-18 uur de Platenbonanza 555 voor bedrijven presenteren. Elk uur staat één bedrijf centraal en draaien we de favoriete muziek van het personeel en desnoods de directie 🙂 Er komt een verslaggever naar jullie toe in zijn collectebus terwijl wij vanuit de studio helemaal speciaal voor jullie alle aangevraagde liedjes zullen draaien. Met naam en toenaam.”, aldus Stenders.

Vlaanderen

In Vlaanderen hebben de mediabedrijven Medialaan, SBS en VRT hebben de handen in elkaar geslagen om hun steentje bij te dragen aan de geldinzamelactie voor de twintig miljoen mensen die in Afrika honger lijden. De bedrijven draaien inmiddels een reclamespotcampagne om de Vlamingen op te roepen om te doneren voor noodhulp.

Social Media: