Radio wordt nog steeds meest beluisterd via FM en kabel

De analoge FM en kabel zijn nog steeds het populairst om radio mee te beluisteren, aldus Stichting Nationaal Luister Onderzoek (NLO).

Toevoegingen aan luisteronderzoek

Stichting Nationaal Luister Onderzoek (NLO) heeft met ingang van de publicatie van de luistercijfers over januari/februari 2019 twee belangrijke elementen toegevoegd aan de luistercijfers voor radio. De eerste innovatie betreft de ontvangstwijze. Het luistervolume is vanaf nu in te delen naar de wijze waarop luisteraars naar radio luisteren. Daarnaast zijn de luistercijfers gefuseerd met de data van de NOM Doelgroep Monitor (DGM).

Meer dan 60 procent

Volgens de nieuwste luistercijfers heeft FM/kabel een luisteraandeel van 64 procent. Radio beluisteren via Internet heeft een marktaandeel van 20 procent. 8 procent van de luistertijd wordt via DAB+ doorgebracht. “Het resterende deel gaat naar andere ontvangstwijzen, zoals de digitale settop box, satelliet en/of Digitenne. De genoemde percentages gelden voor alle luisteraars (10+).”, aldus Stichting NLO.

“Digitaal luisteren in opkomst”

FM heeft nu nog het grootste aandeel, maar digitaal luisteren is in opkomst. NLO-directeur Frans Kok zegt hierover: “NLO registreerde de ontvangstwijze in het verleden via het tweejaarlijkse Audio Distributie Onderzoek, maar door de integratie met het Radiolog, dat geldt als de marktstandaard, zijn we in staat om de ontwikkelingen nauwkeuriger en structureler te volgen.

NOM Doelgroepmonitor

De tweede toevoeging aan de luistercijfers betreft de fusie met de data van de Doelgroep Monitor (DGM) van het Nationaal Onderzoek Multimedia (NOM). DGM is een omvangrijke survey naar productgebruik, interesses, activiteiten en mediagebruik van de Nederlanders.

De radiostations en adverteerders krijgen nu veel meer inzicht in specifieke profielen van het luisterpubliek, zoals huizenbezit, vakantiegedrag, autogebruik, lifestyle etc. Hierdoor kunnen de campagneplanners hun budgetten nog gerichter inzetten op het medium radio.