Resultaten Sky Radio Group vallen tegen

De resultaten van de Sky Radio Group (Radio Veronica, Sky Radio en Classic FM) vallen opnieuw tegen. Dit blijkt uit de halfjaar cijfers van de Telegraaf Media Groep NV.

Minder omzet

Over het eerste half jaar van 2015 daalde de advertentie-omzet fors: 5,76 miljoen minder omzet ten opzichte van het eerste half jaar van 2014, maakte dat het radiobedrijf nog 14,6 miljoen euro omzet leverde. Sky Radio Group boekte een halfjaarverlies van 2,4 miljoen euro. Het operationeel resultaat (voor betaling van de FM licenties) bedroeg 2,8 miljoen euro (vorig jaar nog 8,8 miljoen).

Krimpende advertentiebestedingen

Volgens de moedermaatschappij had Sky Radio Groep last van ‘krimpende advertentiebestedingen’ in de radiomarkt. De kosten bij Sky Radio Group bleven vrijwel gelijk. Overigens had het radiobedrijf in 2014 nog een extra bate van 1,9 miljoen euro door de verkoop van technische onderdelen van ‘MyRadio’, maar daarmee zijn de slechte resultaten slechts ten dele te verklaren.

Luistercijfers Radio Veronica blijven achter

Het bedrijf stelt dat de luistercijfers van Radio Veronica achterblijft; ook de ‘relatieve marktpositieve van Sky Radio in de radiomarkt’ noemt de uitgever als reden. De benoeming van Erik de Zwart per 1 november 2014 tot station director bij Radio Veronica en de per 2 februari 2015 ingevoerde programmering bij deze zender hebben met andere woorden nog niet hun vruchten afgeworpen.

Het radiobedrijf stelt de komende tijd meer te investeren in marketing, waarbij ook mediapartnerships en eigen evenementen moeten versterken aan de merken en het vergroten van de zichtbaarheid.

Bezorgd over toekomst FM-licenties

Telegraaf Media Groep is bezorgd over de toekomst van de FM-uitzendlicenties nu de Tweede Kamer een motie heeft aangenomen om de vergunningen te verlengen, terwijl minister Kamp (VVD) van Economische Zaken wil veilen. Het kunnen vergroten van het aantal radiozenders per radiopartij noemt het bedrijf bemoedigend, maar stelt dat de radiomarkt een ”eigen verantwoordelijkheid heeft om een duurzame radiomarkt te creeren” en wil in open dialoog met de minister van EZ.

Daarnaast put de uitgever hoop uit de gewonnen rechtszaak tegen de staat omtrent de vergoedingen voor de FM-uitzendlicentie van Radio Veronica (A2). Het is nog onduidelijk wat de gevolgen van deze uitspraak is.