(update 20.00 uur) De commerciële radiozender SLAM!FM gaat per morgen verder onder de naam SLAM! met een nieuwe vormgeving, een nieuwe slogan en logo en een aangepast muziekformat.
Play Music, Play Life
Het nieuwe motto wordt ´Play Music, Play Life´ en er wordt afscheid genomen van de slogan ´Power to the Beat´. De radiozender wil volgens een persbericht van eigenaar 538 Groep zich voortaan richten op de digitale generatie. Voortaan zal de zender zich (weer) richten op dancemuziek ‘in de breedste zin. Van deephouse tot EDM en van bekende grootheden tot nieuw talent’, aldus het persbericht van het radiobedrijf van John de Mol (Talpa Holding) waartoe Slam! behoort.
Weinig gesproken woord
De radiozender wl zich ook profileren met ‘weinig’ gesproken woord; onduidelijk is nog hoe de programmering en de rol van DJ’s/presentatoren zal zijn. De doelgroep an Slam! wordt vooraan “jongvolwassenen die in een experimentele levensfase zitten waarin nog niets vast staat en alles mogelijk is. Muziek, vooral dance, speelt in die fase een belangrijke rol, het is een bron van energie.” aldus Dave Minneboo de programmadirecteur van 538 Groep.
Tevens kondigt 538 Groep aan dat Slam! Non Stop en The Boom Room als (nieuwe) themakanalen van Slam! zullen uitzenden. The Boom Room is een programma van Slam! met techno, deephouse en techhouse. Slam! Hardstyle (hardstyle dance) en Juize (R&B/Hip-hop) blijven daarnaast bestaan. Slam! startte begin april al met de Slam! Mix Marathon waarbij op vrijdag 24 uur lang DJ-sets de traditionele programmering op de vrijdag vervingen.
Slam!TV
Of en hoe de programmering op de tv-zender Slam!TV haar invloed zal hebben per morgen is nog onduidelijk. De webstie Mediasite.tv had eerder vandaag de primeur van de wijzigingen, al vermoedde die website dat er meer pop/rock gedraaid zou worden.Bij de 538 Groep is nog geen reactie vernomen op vragen aangaande de aangekondigde wijzigingen.
Van New Dance Radio tot SLAM!
SLAM!FM (Sound Lifestyle And More) begon in 1994 onder de naam New Dance Radio. In 2000 werd de zender na de overname door ID&T omgedoopt tot SLAM!FM. Een jaar later werd de zender omgedoopt tot ID&T Radio. Op 31 januari 2005 kreeg de zender de naam weer terug die het eerder al een jaartje had: SLAM!FM. Eind 2005 verkocht ID&T een meerderheid van de aandelen van de zender aan Lex Harding, Marcel Dijkhuizen en Ruud Hendriks. Op 1 juni 2011 werd de zender verkocht aan RTL Nederland en op 1 januari 2012 is de radiozender in – net als Radio 538 – in handen gekomen van Talpa Holding als gevolg van de deal tussen Talpa en RTL Group. Sindsdien is het station onderdeel van de 538 Groep. Per maandag 31 augustus gaat de radiozender verder onder de naam SLAM!.
Het FM-kavel (A5) waarop SLAM! uitzendt heeft de verplichting meegekregen dat tussen 07 en 19 uur 95% muziek worden uitgezonden waarbij maximaal 7,5 % uit hitlijsten mag komen en 50% van de muziek niet ouder dan 1 jaar mag zijn.
Update: dit artikel is rond 20.00 uur aangepast in verband met verschijnen officiële persbericht 538 Groep rond aanpassingen SLAM!FM.
Programmering SLAM!
Nieuwe vormgeving SLAM!
Aankondiging op SLAM!FM over veranderingen per maandag 31 augustus:
Het nieuwe logo van SLAM!