Amerikaans onderzoek: “Smart-tv verzamelt standaard te veel data”

Smart-televisies zijn zo ontworpen dat ze te veel informatie van gebruikers verzamelen en in sommige gevallen moeten gebruikers dit toestaan als ze van het apparaat gebruik willen maken. Dat stelt de Amerikaanse consumentenorganisatie Consumer Reports aan de hand van onderzoek naar televisies waarover de website Security.nl bericht.

Merken

Voor het onderzoek werd er gekeken naar smart-tv’s van onder andere de Samsung, LG en Sony. Alle modellen vroegen de gebruiker toestemming om kijkgedrag en andere informatie op te slaan. “Maar we ontdekten dat het niet altijd eenvoudig is om te begrijpen waar je tijdens de installatie toestemming voor geeft. En als je bepaalde permissies weigert kun je verrassend veel functionaliteit verliezen“, aldus Consumer Reports.

Akkoord

In het geval van de Sony-tv moet er akkoord worden gegaan met het privacybeleid en de gebruiksvoorwaarden van Sony en Google, anders is het apparaat niet te gebruiken. De televisie maakt gebruik van het Android-platform, maar zelfs als de tv niet met internet verbonden wordt moet er nog steeds akkoord worden gegaan met de voorwaarden van Google.

Functionaliteit

Gebruikers kunnen het verzamelen van data wel beperken, maar dat gaat ten koste van bepaalde functionaliteit. Daardoor verandert de smart-tv eigenlijk in een “ouderwetse dumb tv”, aldus de Amerikaanse consumentenorganisatie. De organisatie stelt dat particulieren wel een tv zonder streaming of smart-eigenschappen kunnen kopen, maar dat dergelijke toestellen steeds lastiger te vinden zijn. Van de bijna 200 middelgrote en grote tv’s die de consumentenorganisatie vorig jaar beoordeelde waren er 16 niet “slim”.

Duidelijkheid

Eind vorig jaar gaf de Belgische consumentenorganisatie Test Aankoop al aan dat er meer duidelijkheid moet komen voor gebruikers van smart-tv’s welke gegevens worden doorgesluisd naar andere partijen. Test-Aankoop heeft haar hoop gevestigd op nieuwe Europese wetgeving die in mei 2018 in werking gaat treden.