“Meer duidelijkheid voor consumenten over doorsluizen gegevens smart-tv’s”

De Belgische consumentenorganisatie Test-Aankoop vindt dat er duidelijkheid moet komen voor gebruikers van smart-tv’s welke gegevens worden doorgesluisd naar andere partijen.

Verzamelen

Zodra smart tv’s aan staan, verzamelen ze volgens de organisatie een heleboel persoonlijke informatie over je kijkgewoonten. “Die versturen ze via het internet naar de kabeloperator of tv-fabrikant, de tv-verkoper, de app-aanbieders enz. Zonder dat je het beseft. Wij vinden dat je zelf moet kunnen kiezen welke informatie je wilt delen.”, aldus Test-Aankoop.

Algemene voorwaarden

Door de algemene voorwaarden te aanvaarden, geeft de eigenaar van de smart-tv verschillende partijen toestemming om persoonlijke gegevens te gebruiken, zoals telefoonnummer, naam, geboortedatum, IP-adres en locatiegegevens.

Aan de hand van die gegevensregistratie gaan ze na hoe de tv-kijker de verschillende diensten gebruikt. “Zo kunnen ze nieuwe producten ontwikkelen, een gebruikersprofiel opstellen voor marketingdoeleinden, gerichte reclame aanbieden enz.”, aldus Test-Aankoop. De meeste gebruikers geven hier onbewust toestemming voor.

Duidelijkheid

Test-Aankoop controleerde een aantal smart tv’s van Samsung, LG, Sony, Panasonic, Hitachi en Hisense en stelde vast dat het privacybeleid zodanig is opgesteld, dat de gebruiker geneigd is om het te aanvaarden zonder het te lezen. Vaak is het privacybeleid oneindig lang (8 tot 55 schermen tekst), vaag en verwarrend geformuleerd en enkel toegankelijk door op een link te klikken. Het is dan ook niet verwonderlijk dat veel gebruikers meteen op de verleidelijke knop “ik aanvaard alles” klikken.

Weigeren

Toestemming weigeren is trouwens niet echt een optie volgens de consumentenorganisatie. Enkel Hisense en Panasonic bieden de eenvoudige mogelijkheid tot een “opt-out”, dit wil zeggen geen toestemming geven voor de verwerking van je persoonlijke gegevens. “Maar als je je toestemming weigert, heb je simpelweg geen toegang meer tot het smart tv-platform. Daar moet verandering in komen. Daarom hebben we de kwestie aangekaart bij de Privacycommissie.”, aldus Test-Aankoop.

Onbekende bestemming

Test-Aankoop onderzocht ook waar de gegevens van de smart-tv heen gestuurd worden en of de beveiliging in orde is. Bij LG worden de gegevens op drie servers opgeslagen en bij Samsung op wel 16. “Soms staan die servers trouwens in landen waar persoonlijke gegevens niet altijd even goed bij wet beschermd zijn als in de EU. Hoe heb je dan nog vat op wat er met je naam en adres gebeurt?”,vraagt Test-Aankoop zich af.

Wetgeving

Test-Aankoop heeft haar hoop gevestigd op nieuwe Europese wetgeving die in mei 2018 in werking gaat treden. “In theorie zou die paal en perk moeten stellen aan een aantal van deze problemen”, aldus de organisatie.