De Nederlandse televisiereclamemarkt is afgelopen half jaar met 4,2 % gedaald naar 456 miljoen euro ten opzichte van 2014. Dit blijkt uit de halfjaarrapportage van Stichting Promotie Televisiereclame (SPOT) waarin de commerciële zenders en de STER (als verkoper reclamezendtijd bij de Nederlandse Publieke Omroep) samenwerken. De spotmarkt (gewone reclamespotjes) kwam uit op 401 miljoen euro; een daling van 5,1 %; de non-spotmarkt (sponsoring) kwam uit op 55 miljoen euro (2,9 % stijging). Opvallend is dat telecom/ICT bedrijven iets minder uitgeven, net als de overheid en voedingsmiddelenbedrijven alsmede retail. Alleen in de was- en reinigingsmiddelensector wordt iets meer aan reclame uitgegeven. In de markt van online video wordt 10,4 miljoen euro uitgegeven (vorig jaar nog 9,7 miljoen) en lijkt daarbij ten opzichte van daarvoor min of meer te stabiliseren in de groei.
Nullijn over 2015 verwacht
SPOT verwacht dat uiteindelijk dit jaar de nullijn wordt gehaald met de resultaten van dit halfjaar. Nederlanders keken gemiddeld 195 minuten televisie per dag; 9 minuten minder dan over dezelfde periode van 2014. Lineaire televisiezenders worden 171 minuten per dag bekeken (vorig jaar nog 184 minuten per dag).
In juni 2014 was echter een evenementenmaand met het WK Voetbal. Volgens SPOT is de lichte daling te wijten aan de opkomst van Video-on-demand platforms als Netflix en Youtube. Het aantal reclameseconden neemt echter wel toe door een herverdeling van budget over meer zenders en drie nieuwe zenders in het kijkonderzoek alsmede een lagere kijktijd.
Nog geen duidelijk herstel
De televisiereclamemarkt wist het afgelopen kwartaal ondanks een positievere economische ontwikkeling daar niet van te profiteren. De markt is nog niet zo slecht in 2013 (446 miljoen euro), maar toont nog geen duidelijk herstel. Het aantal adverteerders stijgt wel fors naar 900 (was 816 in 2014) met 1360 merken en 1,7 miljoen spots (was 1,25 in 2014).
De NPO heeft met haar drie zenders in het eerste half jaar ten opzichte van vorig jaar (doelgroep 6+, 24 uur per dag) 4,2 % en ten opzichte van het evenementloze jaar 2013 2,1 % verloren en haalde 30,7 % marktaandeel, terwijl RTL Nederland ten opzichte van vorig jaar en 2013 met 25,1% in een continue stijgende lijn zit; opvallen is wel het verlies voor de Viacom-zenders (MTV, Nickelodeon, Comedy Central) die nog 3,3 % marktaandeel haalt alsmede tegenvallende cijfers voor Disney Channel/Disney XD, evenals de hogere cijfers voor de Fox-zenders (Fox, Fox Life, Fox Sports, National Geographic Channel, NatGeo Wild en 24 Kitchen) en Discovery Networks (Discovery Channel, TLC, Investigation Discovery, Animal Planet e.d.)