Dit blijkt uit de antwoorden op diverse Kamervragen die waren gesteld aan de Staatssecretaris naar aanleiding van de klachten die bij de regionale omroepen waren binnengekomen nadat Ziggo haar digitale televisienetwerk had geharmoniseerd met kabelaar UPC. De storingen zijn ontstaan doordat na de harmonisatie gebruikt wordt gebruikt van andere frequenties door Ziggo waarbij storing kan ontstaan door externe factoren als Digitenne van KPN en 4G.
“Ik heb over deze problemen contact gehad met Ziggo en met Stichting ROOS (de koepelorganisatie van regionale publieke omroepen). Ziggo heeft mij beloofd alle ontvangen klachten zeer serieus te nemen en stuurt de kijkers die storingen ervaren eerst een gratis coaxkabel op. Indien de storingen dan niet zijn verholpen wordt er kosteloos een monteur langs gestuurd. Tot nu toe zijn volgens Ziggo alle klachten op deze manier verholpen. “, aldus Sander Dekker in antwoord op de Kamervragen.
Volgens kabelaar Ziggo zijn er ongeveer 500 klachten over de ontvangst van RTV Utrecht en ongeveer 100 klachten over de ontvangst van Omroep West gemeld bij de kabelaar.
Calamiteitenzender
Kamerleden waren bezorgd over de storingen bij de regionale omroepen RTV Utrecht en Omroep West aangezien de regionale televisiezenders worden aangemerkt als rampenzender. Staatssecretaris Dekker benadrukt in zijn antwoord naar de Kamerleden dat de status van calamiteitenzender alleen geldt voor de radiozender van de regionale omroep en niet voor televisie en online media.