“Steeds meer huishoudens hebben geen tv-abonnement”

Ongeveer een miljoen huishoudens in Nederland hebben geen televisie-abonnement. Het aantal televisie-abonnementen is sinds 2014 langzaam maar gestaag blijven dalen, en is eind 2021 gezakt tot 7,3 miljoen. Dat staat in de nieuwste Telecommonitor van de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

Tot begin 2014 stabiel

Het aantal televisie-abonnementen was tot begin 2014 jarenlang stabiel. Begin dat jaar waren er in Nederland 7,7 miljoen televisie-abonnementen. Destijds waren er volgens het CBS 7,6 miljoen huishoudens; inmiddels zijn dat er 8,1 miljoen. Daarvan hebben er circa 1 miljoen geen televisie-abonnement, want van de 7,3 miljoen van eind 2021 is een deel voor zakelijke afnemers.

KPN en VodafoneZiggo blijven de grootste

KPN en VodafoneZiggo blijven de grootste aanbieders van breedbandinternet met marktaandelen van 35 tot 45 procent. T-Mobile had in het vierde kwartaal een marktaandeel van tussen de 5 en 10 procent; Delta Fiber had een marktaandeel tussen de 0 en 5 procent.

Meer informatie over de Telecommonitor vind je hier.

Sociale media: