STER haalt BNR-spot van de radio

De STER heeft vandaag de radiospot van BNR Nieuwsradio van de publieke nieuwszender Radio 1 gehaald.  “Radio 1 weigert STER-zendtijd aan de ‘concurrent’. Vandaar dat we hebben gewerkt met een ’trojan commercial’ “, aldus Sjors Fröhlich, hoofdredacteur BNR Nieuwsradio op de website van de radiozender. “Onder de naam ‘Bay & Air’ hebben we STER-zendtijd ingekocht. Daardoor konden we als eerste commerciële radiozender ooit adverteren op de publieke omroep.”

Kleinzerig
Fröhlich hekelt het beleid van de STER om geen spots van concurrenten toe te staan. “Ik vind dat kleinzerig. Wij zenden ook gewoon spotjes uit voor de VARA-gids, totaal geen probleem. We willen mensen graag laten weten dat er een keuze is als het om nieuwsradio gaat.” De actie op Radio 1 is onderdeel van de nieuwe BNR campagne 15 jaar Verstand van Zaken. Om het 15-jarig bestaan van BNR Nieuwsradio te vieren kijkt BNR terug op de afgelopen jaren en willen ze laten zien dat BNR Nieuwsradio al die tijd verstand van zaken heeft gehad. Om dit te bewijzen laten ze in de campagne quotes terugkomen die op de radio zijn geweest met een voorspellende gave. In het verleden gezegd, maar enorm relevant in het heden en een leidraad voor de toekomst. Het ultieme bewijs van verstand van zaken.

De trojan radiospot is terug te beluisteren op bnr.nl/bayandair .

NPO-directeur kan stunt waarderen
Directeur audio NPO (Puklieke Omroep) Jan Westerhof kan de stunt van de commerciële zender wel waarderen. Westerhof noemt het een slimme actie van de concurrentie. Volgens hem is het een beslissing van de STER om de spot te weigeren, omdat het al jarenlang beleid van de publieke omroepen is om niet te adverteren voor concurrenten. “BNR wist dit met slimmigheidje en op een grappige manier te omzeilen. Tijdens het tandenpoetsen viel het spotje me al op en ook het presentatieduo van het Radio 1 Journaal was de reclamespot niet ontgaan. BNR heeft ons bij de neus gehad.” Volgens Westerhof heeft BNR de stunt slim aangepakt door vrijdagmiddag vlak voor het weekeinde zendtijd in te kopen.