Topman VodafoneZiggo: “Klantfocus moet sterker, bedrijven zeer financieel gedreven”

Jeroen Hoencamp, de nieuwe topman van VodafoneZiggo vindt dat zowel Ziggo als Vodafone ‘zeer financieel gedreven zijn’ en stelt dat ‘één ding echt sterker moet: de klantfocus.’ Dit zegt Hoencamp in een op de site van VodafoneZiggo gepubliceerd interview met Vincent Mirck die businesseditor is van de PR-afdeling van VodafoneZiggo.

CEO

Jeroen Hoencamp werd per 31 december jl. de CEO van VodafoneZiggo en werd daarmee ook CEO van Ziggo. Daarvoor was Hoencamp sinds september al CEO van Vodafone Nederland en daarvoor werkte de topman voor andere Vodafone-afdelingen in Europa in leidinggevende functies.

“Omzet en winst”

Hoencamp wijst er in het PR-interview op dat men bijna uitsluitend over “omzet en winst spreekt bij resultaten”, “‘ik vind dat we veel meer over de klant moeten praten”. De topman zegt te willen focussen op klanttevredenheid en loyaliteit en te willen weten hoe klanten Vodafone en Ziggo beleven. Volgens de nieuwe topman is bij het ‘echt tevreden houden’ van klanten of ‘positief verrassen’, men als bedrijf veel beter presteert, ook financieel.

Marktonderzoek

De nieuwe topman wil producten en diensten van Vodafone en Ziggo ‘nog meer’ gaan aanpassen op marktonderzoeken die al gedaan worden. Ook wil de topman af van het idee dat een klant een nummer is, een zogeheten ‘revenue generating unit’, oftewel een omzet genererende eenheid.

Netwerk

Hoencamp verwacht dat er een integraal netwerk zal komen tussen Vodafone en Ziggo waarbij vast en mobiel samenkomen, en er een gezamenlijk portfolio van producten en diensten komt via alle kanalen.

Klanten

Ziggo verloor in het jaar tot 1 oktober 2016 128.600 klanten waarbij er in 1 jaar tijd 147.300 r/tv klanten het kabelbedrijf verlieten tot 4,013 miljoen (dankzij mobiele activiteiten was het aantal verloren gegane klanten lager dan het aantal r/tv klanten). Vodafone verloor in 1 jaar tijd 169.000 mobiele klanten tot 4.963 miljoen klanten.

Medewerkers

Thans werken er circa 7800 vaste medewerkers bij VodafoneZiggo. Hoencamp noemt de fusie die niet al te lang na de fusie tussen UPC en Ziggo komt, een ‘mooi en spannend avontuur’. Hoencamp stelt te staan voor een ‘sterk leiderschap’ met ‘heldere communicatie’ en zal met een ‘team van goede mensen’ de komende tijd ‘belangrijke stappen zetten’.

Duidelijkheid

De topman zegt gemerkt te hebben dat medewerkers op zoek zijn naar duidelijkheid, richting en visie. In totaal moet VodafoneZiggo 210 miljoen euro aan besparingen opleveren. Een reorganisatie lijkt daarmee op komst nu een nieuwe directie van start is gegaan van het fusiebedrijf. Het fusiebedrijf begint met een schuldenlast van 10 miljard euro.

Het volledige interview van de nieuwe VodafoneZiggo topman met zijn PR-afdeling is te vinden op de website van VodafoneZiggo.