Met één sterke naam op radio, tv en internet wil de NPO ‘online beter tegenwicht kunnen bieden aan internationale mediamerken als Youtube, Google en Apple’. “Die slag dreigen we nu te verliezen”, stelde bestuursvoorzitter Henk Hagoort begin dit jaar. De voorgenomen naamsverandering stuitte toen op veel verzet uit de politiek. Volgens veel politieke partijen is de naamsverandering “overbodig” en “geldverslindend”. Het aanpassen van de logo’s zou de publieke omroep 93.000 euro kosten. Het doorvoeren van de wijzigingen op de schermen kost nog eens 60.000 euro, waarmee de NPO in totaal 153.000 euro aan de naamswijzigingen kwijt is.
Achter de schermen blijkt er in iedergeval druk te worden gewerkt aan de naamsvernadering. Via het Benelux Merkenbureau zijn door MediaMagazine.nl de vermoedelijk nieuwe logo’s van de publieke radio en televisiezenders opgedoken. Deze logo’s zijn al in de periode april/mei aangemeld en waarvan de laatsten in juni zijn gepubliceerd door het merkenbureau opdat eventuele bezwaarden zich (nog tot 1 september) kunnen melden.
NPO: nog geen besluit genomen
Etienne Buijs, woordvoerder a.i. namens de Raad van Bestuur van de NPO kan het toekomstig gebruik van deze logo’s echter nog niet bevestigen. “Er is geen besluit hierover genomen, niet per wanneer en ook nog niet of er per definitie nieuwe logo’s komen. Ik kan je ook nog niet zeggen wanneer een eventueel besluit hierover wel wordt genomen. Aan het feit dat wij zaken in het merkenregister laten opnemen kan je dus niets ontlenen.”, aldus Buijs. “Wij (red. de NPO) doen dit ter voorbereiding op eventueel komende ontwikkelingen, zoals elke organisatie. Anders loop je achter de feiten aan op het moment dat het wel aan de orde is. Datzelfde geldt dus voor NPO Plus. Omdat wij nu toch aan het registreren waren, is die merknaam meegenomen. Er zijn verschillende varianten denkbaar waarvoor wij die merknaam mogelijk in toekomst gaan hanteren. Maar het kan ook zijn dat deze onbenut blijft.”
Kosten
Entienne Buijs over de kosten van het registeren van de logo’s: “Uiteraard registreren wij niet alles wat los en vast zit, en kijken wij als publieke organisatie goed naar een verantwoorde uitgaven van kosten. Het is algemeen bekend dat wij over naamswijziging nadenken en ook voorbereidingen treffen. Toen het voornemen om de naamswijziging door te voeren in de publiciteit kwam, is ook aangegeven dat er kosten gemaakt worden. Deze registratie is onderdeel van die voorbereiding.”
Vermoedelijk nieuwe logo’s tv-zenders / uitzending gemist NPO
Vermoedelijk nieuwe logo’s radiozenders NPO