Vernieuwde programmering NPO 1, NPO 2 en NPO 3

De publieke omroep zet in 2015 verder in op vernieuwde programmering met maatschappelijk relevante programma’s voor alle groepen in de samenleving. Vooral jongerenzender NPO 3 zal veranderingen ondergaan.

‘Met een duidelijk herkenbare publieke programmering spelen we beter in op de snelle veranderingen in de mediawereld’, aldus directeur Televisie Frans Klein. Volgens Klein ‘wordt er door het jaar heen vaker vernieuwd, worden televisieseries korter geprogrammeerd en wordt er volop geëxperimenteerd met nieuwe vormen en formats die goed passen bij de NPO. We maken ruimte voor innovatieve ideeën.’ “We dreigen de aansluiting met de nieuwe generatie te missen”, stelt Klein. “We doen het bovengemiddeld goed onder de ouderen boven de vijftig. Maar de doelgroep 20-49 jaar spreken we op dit moment te weinig aan.”

De grootste vernieuwing is zichtbaar op NPO 3. Deze zender komt vanaf medio december met veel nieuwe programma’s, specifiek gericht op de leeftijden twintig tot en met 34. Iedere televisieavond krijgt op NPO 3 een duidelijk signatuur. Ook wordt er nauw samengewerkt met NPO 3FM en komt er ruimte voor jonge televisiemakers om online te gaan experimenteren met programma’s voor een jonge doelgroep.

Nieuwe programma’s op NPO 1 zijn onder andere Bodyscan, Anita wordt opgenomen, NOORD-ZUID en de Nationale Misdaadmeter. Op NPO 2 worden de nieuwe programma’s De Fractie Podium Witteman en Rot op naar je eigen land uitgezonden. Nieuw op NPO 3 zijn De Roze Wildernis, Jojanneke in de prostitutie, Mindf*ck en Missie Aarde.

Ook online gaat de NPO het komende jaar zijn strategie aanpassen. “We hebben jarenlang geprofiteerd van een enorme voorsprong die we hadden met Uitzending Gemist”, legt Klein uit. “Nu is het tijd voor een volgende stap.” De noodkreet geldt overigens niet voor de doelgroep tot 12 jaar. Deze wordt zeer goed bereikt met de programma’s van ZAPP.