On demand platforms populair in Nederland

Bijna vier op de tien huishoudens in Nederland kijkt tv-programma’s (terug) via on demand platforms. Dit blijkt uit onderzoek van MultiscopeNPO.nl (voorheen Uitzending Gemist) is het meest populair, gevolgd door RTL XL, Kijk.nl en NLziet. Dit blijkt uit cijfers van de Smart Electronics Monitor; een marktonderzoek van Multiscope onder 6.500 Nederlanders.

NPO.nl is marktleider

Bijna vier op de tien Nederlandse huishoudens (39%) kijken uitgesteld tv via on demand platforms van de publieke omroep en commerciële zenders. NPO.nl heeft de meeste kijkers (36%). Daarna volgen RTL XL (16%), Kijk.nl (5%) en NLziet (1%). Meer dan de helft van de gebruikers van deze platforms kijkt ongeveer 3 uur per week uitgesteld tv. De andere helft van de gebruikers kijkt minder dan één keer per week.

RTL XL kijkers: jonge vrouwen

De verhouding tussen mannen en vrouwen is bij de NPO.nl-gebruikers min of meer in evenwicht. RTL XL en Kijk.nl hebben meer vrouwelijke kijkers; bijna zes op de tien. Daarnaast trekt vooral RTL XL veel jonge kijkers. Ongeveer de helft (46%) is tussen de 18 en 35 jaar. Van de NPO.nl-kijkers is slechts 33% tussen de 18 en 35 jaar.

Niet alleen via tv-scherm

NPO.nl wordt ruim 40% van de tijd via het tv-scherm bekeken. RTL XL en Kijk.nl bekijkt men minder via het tv-scherm (30% van de tijd) en vaker via schermen van andere devices. Vooral de tablet en smartphone zijn populaire schermen bij kijkers van RTL XL en Kijk.nl.

Methodiek en verantwoording

De resultaten uit komen uit de Smart Electronics Monitor en zijn tot stand gekomen door een grootschalig onderzoek onder het Multiscope online consumentenpanel, waarbij in totaal 6.536 respondenten het onderzoek volledig hebben ingevuld.

Laat een bericht achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.